قرائت چهل یاسین در لحظه تحویل سال یکی از آیین های قدیمی نوروز است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: قرائت چهل یاسین در لحظه تحویل سال یکی از آیین های قدیمی نوروز است.

یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار شبستان در زنجان به برخی آیین ها و سنت های نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: هر منطقه ای از قدیم الایام رسم و رسوماتی در نوروز دارد که استان زنجان نیز از این مقوله مستثنی نیست.


وی به برخی از این آیین ها در استان زنجان اشاره کرد و یادآور شد: قرائت چهل یاسین در لحظه تحویل سال یکی از این آیین هاست که طی آن در لحظات تحویل سال چهل بار یاسین بر روی آب قرائت می شود و در نهایت این آب به عنوان تبرک برای ورود به سال جدید توسط اعضای خانواده آشامیده می شود.
 

این مقام مسئول همچنین به مراسمی با عنوان گل نوروز هم اشاره کرد و گفت: مردم برای ورود به سال نو و سرسبزی خانه هایشان گل هایی معروف به گل نوروز را چیده و بر سر سفره های هفت سین قرار می دادند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از این آیین ها کمرنگ و برخی به دست فراموشی سپرده شده اند، ادامه داد: در تلاش هستیم تا این آیین ها و سنتهای قدیمی را احیاء کنیم.
 

رحمتی همچنین به مراسمی موسوم به "شال سالاماخ" یعنی شال انداختن هم اشاره کرد و افزود: امسال این مراسم در 15 روستا به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد.
 

به گفته وی، طبق این رسم زیبا و قدیمی در ایام نوروز معمولا جوانترها شالی به کمر بسته به پشت بام خانه ها می رفتند و با نگاه داشتن یک سر شال آن را از دریچه بام یا "روشنایی " که در اصطلاح زبان ترکی به آن "باجا" یا "پاجا" می گفتند به درون خانه می فرستاند و صاحبخانه هم هدیه ای به عنوان عیدی شامل جوراب و یا چیزهای دیگر به آن می بست.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 354099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha