آستارا شهر بام های سفالین نگین گردشگری شمال ایران

خبرگزاری شبستان: بندر مرزی آستارا شهر بام های سفالین با جاذبه های تاریخی و گردشگری همچون نگینی است که در شمال ایران می درخشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، بندر آستارا به عنوان دروازه طلایی اروپا در غرب استان گیلان قرار گرفته و با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد این شهرستان از غرب به استان اردبیل و از شرق به دریای مازندران و از جنوب به تالش متصل می شود و مساحت اش 330 کیلومتر مربع می باشد.


این شهرستان مرزی یکی از آبادی های تاریخی گیلان به شمار می رود و به دلیل استفاده بسیار سفال در ساخت و ساز بناهای مسکونی و تجاری به شهر بام‌های سفالین نیز معروف است. در شمال این شهر مرزی و بندری رودخانه آستاراچای با چشم اندازی زیبا به عنوان خط مرزی، حد فاصل دو قسمت آستارای جمهوری آذربایجان و ایران جاری است.


بندر آستارا دارای دو بخش مرکزی و لوندویل است، آستارا کلمه تالشی است که تالشی ها آن را هسته رو یا آسته رو تلفظ می کنند، اطلاق این نام به این شهر به این دلیل بوده که سال ها پیش در این ناحیه تپه های شنی، برکه ها، مرداب ها و نیزارها وجود داشته که راه رفتن در آن ها مستلزم احتیاط بوده و این از لحاظ آهسته رو یا آسته رو نامیده شده و به مرور زمان پس از آنکه عده ای از اطراف شهرستان اردبیل و نواحی دیگر به این شهرستان مهاجرت نمودند و در آنجا مسکن گزیدند آن را آستارا تلفظ می کنند.

 

مردم شهرستان بندری و مرزی آستارا با فرهنگ بالایی که دارند به میهمان نوازی مشهور هستند، مردم شهر بام های سفالین به زبان ترکی و تالشی تکلم می کنند و اکثریت پیرو مذهب شیعه هستند، به واسطه طبیعت زیبا و دیدنی این شهرستان و مرزی بودن آن هرساله در ایام تعطیلات نوروزی و فصل تابستان شاهد حضور میلیونی گردشگران داخلی و خارجی در این شهرستان هستیم و از محصولات عمده آستارا می توان برنج، ماهی و عسل را نام برد که اگر سفری به این شهرستان داشتید آن را به شهر خود سوقاتی ببرید.

 

آستارا در روزگار گذشته از رونق زیادی برخوردار نبوده و به دلیل استقلال جمهوری‌های سابق و مراودات دوستانه، تجاری و گردشگری و وجود گمرک و بازارهای فعال هم اکنون با گسترش همه جانبه، شهر از رونق اقتصادی و چشمگیری برخوردار است، عمده محصولات کشاورزی که در این منطقه کشت می شوند عبارتند از: برنج، گندم، جو، توتون نباتان جالیزی، ذرت، گوجه فرنگی، چای و درختان میوه، همچنین بافت گلیم و جاجیم از صنایع دستی منطقه محسوب می شود.


این شهرستان که مهم‌ترین مسیر خروجی ترانزیتی و فعالترین مرز زمینی صادراتی کشور محسوب می‏شود با داشتن مرزی فعال و گمرک بین‌ المللی دارای مرز خاکی و آبی با جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری در آستارا شده است.

 

آستارا با داشتن آمیزه‌ای از جذابیت‌های گردشگری کوهستانی، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست محیطی به قطب بزرگ و گردشگری کشور مبدل شده و هر ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی است.

 

این منطقه سرسبز از کشورمان به دلیل داشتن سواحل زیبا در کناره دریای مازنداران و کوهستان‌های بسیار دیدنی گردنه حیران در جاده آستارا به اردبیل از آوازه بسیاری در میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار بوده و کوهستان‌های این شهرستان مرزی و بندری در طول سال پذیرای گروه‌های مختلف کوهنوردی است. آبشار لاتون و آب گرم‌های درمانی علی داشی و کوته کومه لوندویل از جمله مناطق بکری هستند که در اعماق جنگل‌های سرسبز این شهرستان واقع شده و در تمام فصل‎های سال زیبایی‌های این آب گرم‌ها پذیرای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

 

تالاب استیل عباس آباد به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی و طبیعی مطرح در کشور با وجود درختان توسکا شناور و قرار گرفتن آن در حاشیه جنگل‌های سرسبز و جاده آستارا به تالش یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناظر طیبعی گیلان و آستارا به شمار می رود که سازمان محیط زیست کشور با ایجاد پناهگاه حیات وحش لوندویل و ایجاد پارک طبیعت‌گری در مجاروت این تالاب موجب جذابیت بیشتر آن شده است.

 

تالاب بین المللی آق که در فصل‌های سال میزبان هزاران پرنده مهاجر است به همراه باغ پرندگان در ورودی شهر که در آن نایاب‌ترین پرنده‌های کشور و آسیا نگهداری می‌شود از دیگر مکان‌های گردشگری این شهرستان مرزی است. همچنین آستان مقدس امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، دهکده گردشگری حیران، باغ چای عباس آباد، بهشت کاکتوس‌ها، بقعه پیر قطب الدین باغچه سرا، دبیرستان تاریخی حکیم نظامی و ساحل صدف از دیگر مکان‌های تفریحی، مذهبی و گردشگری آستاراست که هر کدام با زیبایی‌های منحصر بفردشان، مسافران و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند.


همچنین از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری این شهرستان می توان روستای ییلاقی گیلده، ونه بین و روستاهای پایکویی دربند، عنبران و کانرود را نام برد،جاذبه های گردشگری آستارا آنقدر زیباست که دیدن و تماشایش حتی برای کسانی که سالیان متمادی در آن زندگی کرده اند تازه و تماشایی است.

 

اما شهرستان مرزی آستارا را تنها جاذبه های طبیعی آن را منحصربه فرد نکرده است بلکه بازاهای این شهرستان با انواع اقسام کالا ها هر ساله میزبان هزاران نفری است که از اقصی نقاط کشور برای خریدن اجناس مورد نیازشان به این شهر مرزی و بندری سفر می کنند.


توسعه زیر ساخت های گردشگری از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است


میثم ضارب نیا، کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آستارا با بیان اینکه باید این شهرستان مرزی با اطلاع‌رسانی و تبلیغات درست در عرصه گردشگری معرفی شود، اظهار کرد: با ایجاد بسترهای لازم برای جذب گردشگر داخلی و خارجی می‌توان آستارا را به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در کشور تبدیل کرد.

 

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش گردشگری می‌تواند به توسعه همه جانبه این شهرستان مرزی و بندری کمک کند، افزود: با ایجاد زیر ساخت‌ها در این بخش می‌توان اصلی‌ترین معضل کشور که اشتغال است را کاهش داد.

 

ضارب نیا بر لزوم ایجاد امکانات اقامتی و تفریحی برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در آستارا تاکید کرد و گفت: مناطق گردشگری دریاچه استیل عباس آباد، پارک جنگلی بی بی یانلو، دهکده گردشگری حیران و پارک حیات وحش لوندویل به عنوان نقاط مهم گردشگری استان و کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارند و مسئولان باید اتمام کامل این طرح‌ها را در برنامه کاری خود داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه حرکت اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، افزود: توجه به صنعت گردشگری می تواند در شکوفایی اقتصادی و افزایش اشتغال و بهره وری و کاهش بیکاری نقش اساسی داشته باشد.


کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته سالانه میلیاردها ریال از محل صنعت گردشگری درآمد دارند اما سهم ما در این رابطه کم است که باید تلاش کنیم این سهم افزایش یابد زیرا با حضور گسترده گردشگر در کشور، دیگر نیازی به صادرات و فروش نفت نداریم.


ضارب نیا، یکی از راه های دست یابی به اقتصاد شکوفا و رهایی از اقتصاد تک پایه ای نفتی را اقتصاد گردشگری دانست و گفت:امروزه صنعت گردشگری پس از نفت و فرآورده های نفتی و اتومبیل سازی، به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی کشورها ایفا می‌کند که اگر به این بخش در شهرستان اهمیت دهیم بسیاری از مشکلات اشتغال جوانان ما حل می شود.

 

پایان پیام/

  

کد خبر 354095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha