نظارت والدین نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری دارد

خبرگزاری شبستان: رئیس علوم پزشکی لرستان، با بیان اینکه انفجارهای مهیت مواد محترقه، رسوم کهن چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل کرده است، گفت: نظارت خانواده ها راه کاهش این آسیب هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، دکتر کورش ساکی رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، امروز(26 اسفند) درجمع خبرنگاران گفت: انفجار های مهیب مواد محترقه بی خطر و پرخطر، آیین کهن چهارشنبه سوری را به چهارشنه سوزی تبدیل کرده است.


وی افزود: در سال های اخیر چهار شنبه آخر سال به یکی از روزهای پرحادثه و تلخ در ایران تبدیل شده است.


ساکی، اظهار داشت: حوادث ناشی از این آتش بازی ها گاهی آنچنان به جان کودکان و نوجوانان می ‌افتد که سالهای سال آثار آن نه تنها از چهره که از یاد و خاطره افراد پاک نمی‌شود.


وی با بیان اینکه خانواده های نقشی موثر در کاهش خطرات چهارشنبه آخر سال دارند، خاطرنشان کرد: با کنترل و آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های چهارشنبه آخرسال را کاهش داد.


این مقام مسئول، با بیان اینکه افراد باید از نگهداری مواد محترقه و منفجره بطور جدی پرهیز کنند، ادامه داد: خانواده‌ها مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند و با آگاهی دادن، آنها را از خطرات مواد محترقه آگاه سازند.


ساکی، اذعان داشت: نوجوانان و جوانان باید خطرات ناشی از بازی با مواد منفجره و وسایل آتش‌بازی را بدانند وبه دوستان خود یادآوری کنند و حتی‌المقدور از حضور در این مراسم به ویژه در محل‌های شلوغ خودداری کرده و در صورت لزوم به همراه والدین خود در مراسم چهارشنبه‌سوری شرکت کنند و توصیه‌های کارشناسان ایمنی را جدی گرفته و با بی‌احتیاطی در روزهای پایانی سال شادی خود و دیگران را به ماتم غیر قابل جبران تبدیل نکنند.


وی با بیان اینکه خانواده‌ها مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود برعهده دارند، عنوان کرد: باید با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم، فرزندان خود را به اجتناب از دست زدن به این بازی‌های خطرناک تشویق کنند و والدین در صورت لزوم به همراه فرزندان خود در این مراسم شرکت و بر رفتارهای آنان نظارت داشته باشند.


ساکی تصریح کرد: شهروندان باید در روزهای پایانی سال که منتهی به چهارشنبه‌سوری می‌شود، از قرار دادن اشیاء و مواد قابل اشتعال به خصوص ظروف نفت و مایعات سریع‌الاشتعال در محل روباز و غیرمسقف خودداری کنند چرا که پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روی این مواد موجب بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ خواهد شد و حتی‌الامکان پنجره‌های منازل نیز باید در این مواقع بسته باشند تا مانع ورود مواد و لوازم آتش‌بازی پرتاب شده به اطراف شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، عنوان کرد: در صورت بروز آتش‌سوزی، خونسردی خود را حفظ کرده، سریعا کودکان را از محل حریق به محل امن انتقال داده و سپس بلافاصله با تلفن 125 به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اطلاع دهند و چنانچه با مصدومی مواجه شدند با تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه اطلاع دهید


ساکی اظهار کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی پیام‌های مرتبط با حوادث چهار شنبه سوری با استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی و صدا و سیما نقشی بسیار اساسی در کاهش این حوادث دارد.


پایان پیام/
 

کد خبر 353671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha