پرده‌برداری از یادمان فیاض لاهیجی در کیاشهر

خبرگزاری شبستان: یادمان ملا عبدالرزاق لاهیجی از حکما، متکلمین و فلاسفه بزرگ شیعه در دوره صفویه با حضور استاندار گیلان و نماینده ولی‌فقیه در استان در امیر کیاسر بخش کیاشهر پرده‌برداری شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، بر اساس تحقیقات آیت‌الله قربانی در کتاب ارزشمند "زادگاه من"، ملا عبدالرزاق لاهیجی متخلص به فیاض، از حکما و متکلمین و فلاسفه بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجری در روستای امیر کیاسر بخش کیاشهر به دنیا آمده است.
 

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در مراسم پرده‌برداری از یادمان ملا عبدالرزاق لاهیجی در در امیر کیاسر بخش کیاشهر، گفت: باید از این فرصت‌ها بهره بگیریم و در جهت معرفی هرچه بیشتر مفاخر و مشاهیر این دیار تلاش کنیم.
 

وی تاکید کرد: ما باید افتخار به مفاخر، مشاهیر و بزرگان گیلان را به صورت فرهنگ در بیاوریم.
 

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این مراسم گفت: افتخار مردم این منطقه این است که از امیر کیاسر که در آن دوره جز لاهیجان بزرگ بوده، طلبه‌ای برخاست که شاگرد شیخ بهایی، ملاصدرای شیرازی و میرداماد بود و مدرسه فیضیه قم را ساخت.
 

گفتنی است آثار و کتب باقیمانده از ملا عبدالرزاق لاهیجی از جمله دیوان اشعار، شرح الهیا کل در علم حکمت، شوارق الالهام در حکمت، سرمایه ایمان، حدوث العالم و گوهر مراد، جزء نفیس‌ترین آثار فلسفی و کلامی به شمار می‏رود.
 

عبدالرزاق لاهیجی در سال 1072 در قم وفات کرد و جنازه‏اش در قبرستان بزرگ شیخان قم دفن شده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 353480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha