حضور 40 کشور و ساخت 1513 اثر منحصرا برای این جشنواره، امیدوارکننده است

خبرگزاری شبستان: محمدمهدی طباطبایی ،گفت: در مقایسه فیلم های 100 ثانیه ای با ادبیات بهترین تشبیه به نظرم تک بیت است، تک بیتی که حرف و دغدغه شاعر را بیان می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای ، یکشنبه 4 اسفندماه با حضور محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر هنری و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علی قربانی مدیر جشنواره های حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره، اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.


این نشست رسانه ای این جشنواره با پخش کلیپی آغاز شد و در ادامه محمدمهدی طباطبایی نژاد به بیان سیاست های کلی و چشم اندازهای آتی جشنواره پرداخت.


دبیر هنری جشنواره با اشاره به طی شدن مسیر موفق 8 دوره گذشته، عنوان شایسته سینمای اخلاق را زینتی برای این جشنواره برشمرد و اظهار داشت: در انتخاب فیلم ها همواره به این وجه از آثار توجه شده است.


وی فیلم 100 ثانیه ای را فیلم پیام ذکر کرد و گفت: در قیاس فیلم های 100 ثانیه ای با ادبیات بهترین مقایسه به نظرم تک بیت است، تک بیتی که حرف و دغدغه شاعر را بیان می کند. در جهان پرسرعت امروز که بی وقفه خواستار رسیدن به جوهر معنی است، از این منظر فیلم 100 ضرورت بیانی سینمای پیش رو و حتی زندگی آینده است.


وی به تمرکز جهانی رویدادهای سینمایی به فیلمی که از آن به عنوان «فیلم خیلی خیلی کوتاه» یاد می شود، اشاره کرد و یکی از زمینه های نمایش این نوع آثار را شبکه های تلویزیونی برشمرد و گفت: بحثی که امروزه مطرح است وجود مخاطب به عنوان مدیر شبکه است. این مدیریت را انتخاب برنامه، از بین 30 شبکه تلویزیونی داخلی به مخاطب امروز داده است. اما در بحث تلویزیون های شهری، معابر و ایستگاه های مترو و ... این انتخاب می تواند فیلم های 100 ثانیه ای باشند.فیلم هایی که بدون افکت و صدا و تنها بدین منظور تهیه می شوند.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از دیگر مجراهای دسترسی و نمایش آثار 100 ثانیه ای را پیش پرده سینماها و نمایش خانگی ذکر کرد. وی همچنان بر کنداکتورهای پخش شبکه ها با ویژگی فضای انبساط و انقباضی خاص خود به عنوان یکی از راه های اصلی دیده شدن فیلم های 100 ثانیه ای تاکید کرد.


حضور 40 کشور در بخش بین الملل و ساختن 100 ثانیه ای ها منحصرا برای جشنواره، امیدوارکننده است

در ادامه این نشست طباطبایی نژاد به بیان آمار شرکت کنندگان این دوره از جشنواره و مقایسه آن با دوره گذشته پرداخت و گفت: در دوره هشتم با احتساب تولیدات رادیویی و همراه اول 1800 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید اما امسال آمار 100 ثانیه ای های جشنواره 1513 فیلم در بخش سینمای ملی و بین المللی است.


وی حضور و استقبال 40 کشور در بخش بین المللی این جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این جشنواره فیلمسازان ما تنها برای این جشنواره فیلم تولید کرده اند که این نشان دهنده این است که این جشنواره جای خود را به درستی در میان رویدادهای فرهنگی پیدا کرده است.


در این زمینه برخی از آثار 100 ثانیه ای در این جشنواره هستند که بخشی از یک فیلم بلند محسوب می شوند، به اعتقاد طباطبایی نژاد این عامل، به خودی خود ایرادی نخواهد داشت. چرا که اگر این 100 ثانیه ای بتواند به تنهایی و به طور مستقل به انتقال مفهوم مشخصی بپردازد و با مخاطب ارتباط برقرار کند، واجد ارزش است.


عدم وجود هیات انتخاب و نحوه داوری بخش سینمای اخلاق

همچنین اتفاق دیگری که در این جشنواره برای اولین بار افتاد، عدم وجود هیات انتخاب بود، طباطبایی نژاد در این زمینه توضیح داد: در هیج کجای دنیا وجود هیات انتخاب امری مرسوم نیست و این اتفاق توسط دبیر جشنواره و ستاد اجرایی می افتد. ما در نهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 سعی کردیم، به این استاندارد جهانی عمل کنیم و بازبینی توسط دبیر هنری و ستاد اجرایی صورت گرفت.


طباطبایی نژاد در خصوص داوری بخش سینمای اخلاق این جشنواره نیز اظهار داشت: این داوری توسط 50 کارشناس از میان 22 اثر برگزیده فیلمسازان فیلم اولی سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه نویسی، بهترین فیلم و یابهترین بازیگری صورت می گیرد. سازمان توسعه سینمایی سوره بر این اساس مشغول جمع کردن آراست تا بر اساس فراوانی آرا ، برگزیدگان این بخش مشخص شوند.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در توضیح بیشتری اظهار داشت: بررسی آثار این دسته از فیلمسازان به این دلیل اتفاق می افتد که هم تشویقی برای تولیدات سینمای اخلاق گرا محسوب شود و هم توجه ، اهمیت و تقدیر نسل جوان فیلمسازان به عنوان آینده سازان سینما مورد توجه قرار گیرد.


نشست تخصصی برای علاقمندان همزمان با برگزاری جشنواره در پردیس سینما آزادی

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، وی همچنین در خصوص کارگاه ها و نشست های در نظر گرفته شده برای ایام این جشنواره عنوان داشت: 3 کارگاه برای این ایام در نظر گرفته شده است. کارگاه اول با موضوع ارتباط، عرضه و بازاریابی فیلم های کوتاه توسط «وحید واحد» مدیرعامل موسسه فرهنگی سینه وست استرالیا برگزار خواهد شد.


نشست هیات داوران این جشنواره( سیدرضا میرکریمی، محمدعلی فارسی، امیررضا دهستانی، هادی مقدم دوست و سهیل جهان بیگلری) با فیلمسازان، جلسه دوم در نظر گرفته شده برای علاقمندان است و نشست سوم نیز با محوریت از ایده تا تولید در محل پردیس سینما آزادی برای سینماگران و دوستداران فیلم کوتاه برگزار خواهد شد.
پایان پیام/


 

کد خبر 346269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha