تلاش برای ممانعت تروریسم‌های اروپایی در سوریه/لزوم حضور ایران در گفتگو

خبرگزاری شبستان: وزیر خارجه بلژیک در واکنش به حضور جوانان مبارز از اتحادیه اروپا در کشور سوریه گفت: برای ممانعت از حضور این افراد در کشور سوریه اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، دی دیر ریندرز، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کشور بلژیک که از شب گذشته در تهران حضور یافته دقایقی پیش پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: روابط ایران و بلژیک از قرن نوزدهم تا اکنون بسیار خوب ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه در زمینه روابط دوجانبه بین ایران و بلژیک روابط خوبی ایجاد شده، افزود: در خصوص رابطه ایران و اتحادیه اروپا نیز زمینه‌های خوبی فراهم است که امیدواریم ادامه یابد.

وی به نکته‌ای در خصوص استقبال ایران از پناهندگان کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: استقبال زیاد ایران از پناهندگان افغانی و مبارزه این کشور با قاچاق بخصوص قاچاق مواد مخدر بسیار جالب است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که روابط حاکی از اعتماد بین ایران و اتحادیه اروپا را مجددا ایجاد کنیم و امیدواریم توافقات هسته‌ای ایران و غرب زمینه را برای این اقدام افزایش دهد و تفاهمات اعتمادبرانگیز بین ایران و جامعه بین‌الملل ایجاد شود.

معاون نخست‌وزیر کشور بلژیک با تاکید بر این نکته که نقش ایران در مسایل منطقه و بین‌الملل مهم است، تصریح کرد: ما از توافقات حاصل در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مسایل سوریه و رفع محاصره‌ها و دسترسی به مواد غذایی در بخش‌های مختلف این کشور خرسندیم.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که بلژیک با حضور ایران در گفت‌وگوهای سوریه موافق است، خاطرنشان کرد: مسئل حقوق بشر شامل وضعیت زنان، مجازات‌های صورت‌گرفته و اعدام‌ها را در دیدار با آقای ظریف مطرح کردیم و امیدواریم گفت‌وگو در این خصوص ادامه یابد و خانم کاترین اشتون با حضور در ایران بتواند روند گفت‌وگوها در خصوص حقوق بشر با ایران را تسریع بخشد.

معاون نخست‌وزیر کشور بلژیک با اظهار اینکه این اولین دیدار دوجانبه ایران و بلژیک در تهران بود ابراز امیدواری کرد روابط بین ایران و بلژیک و اتحادیه اروپا افزایش یابد و توافق هسته‌ای شفاف بین ایران و غرب زمینه را برای همکاری‌های طرفین در مسایل مهم منطقه و مسئله مورد علاقه دو طرف ایجاد کند.

وزیر امور خارجه بلژیک همچنین از صحبت‌های صریح و صادقانه بین خودش و محمدجواد ظریف در خصوص مسایل حقوق بشر ابراز خرسندی کرد و افزود: البته این‌گونه سخن‌گفتن بر طبق عرف دیپلماتیک نیست اما خوب بود و باعث حل‌شدن مشکلات به‌وجود آمده در این خصوص شد.

دی دیر ریندرز در ادامه در خصوص روابط دوجانبه ایران و بلژیک خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم روابط‌مان را مستحکم‌تر کنیم و طی سال‌های گذشته دو وزیر خارجه بلژیک از ایران بازدید کردند و همچنین در تلاش‌ایم در ماه‌های آینده توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و غرب را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق نهایی در خصوص مسایل هسته‌ای زمینه برای همکاری در مسایل مختلف همچون حقوق بشر افزایش می‌یابد و در همین زمینه من از آقای ظریف هم دعوت کرده‌ام از بلژیک دیدار کند و در کنفرانس‌های سالیانه نسل‌کشی در کشور ما حضور یابد.

وی به لزوم حضور محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: من نیز این حضورها را درک می‌کنم زیرا ما هم در پارلمان‌هایی با وجود نظرهای مختلف و متفاوت حضور می‌یابیم.

معاون نخست‌وزیر کشور بلژیک در خصوص مذاکرات نهایی هسته‌ای ایران و 5+1 نیز عنوان کرد: طرفین از عزم جدی برای برگزاری این مذاکرات و به ثمر رساندن آن برخوردارند که امیدواریم این‌ گفت‌وگوها به توافق نهایی بینجامد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به حضور تروریست‌های اروپایی در کشور سوریه تصریح کرد: تلاش ما بر این است که از حضور مبارزان خارجی در سرزمین سوریه ممانعت به عمل آوریم و محدودکردن تردد در کشور سوریه بسیار سخت است اما ما دنبال کنترل این ترددها هستیم.

ریندرز با اعلام اینکه جوانان بسیاری در اروپا علاقه‌مند به افراط‌گری شده‌اند، تصریح کرد: این عمل نه تنها برای کشور سوریه خطرناک است بلکه برای کشورهای ما نیز دارای خطر است و اتحادیه اروپا نیز از خطر حضور چنین مبارزانی تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در تلاش‌ایم تبادل اطلاعات در خصوص تهدیدهای ناشی از این فرضیه در جامعه بین‌الملل اعم از کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای خارج از اروپا را افزایش دهیم، عنوان کرد: علاوه بر این ما معتقدیم بحران سوریه در نهایت با یک راه‌حل سیاسی حل خواهد شد و راه نظامی کارگشای مشکلات این کشور نخواهد بود و لازم است دیدارهای سیاسی مانند آنچه که امروز بین من و آقای ظریف صورت گرفت در آینده انجام شود تا توافق جامعه بین‌الملل و ایران در خصوص کشور سوریه افزایش یابد و همچنین در مورد حضور مبارزان خارجی در این کشور فکری بیندیشیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 346234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha