دولت به وعده هایش عمل کند به ارکستر ملی بازمی گردم

خبرگزاری شبستان: فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر ملی ایران که چهار سال پیش از این ارکستر کناره گیری کرد گفت: اگر دولت جدید به قول ها و وعدهایی که می دهد عمل کند به این ارکستر برمی گردد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری شبستان، نشست ارکستر مهرنوازان با حضور فرهاد فخرالدینی، رهبر، سالار عقیلی، خواننده، پیمان میر آقاسی، مدیر ارکستر مهرنوازان، شهرام توکلی،آهنگساز و تنظیم کنندهف علی اکبر قربانی، اهنگساز و تنظیم کننده، معصومی، مدیر موسسه فرهنگی هنری نغمه حصار پیش از ظهر امروز یکشنبه 4 اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

 

 در ابتدای این نشست فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر مهرنوازان گفت: بیش از دو سال از آخرین کنسرت‌مان می‌گذرد که در این مدت با دوستانی مثل سالار عقیلی، شهرام توکلی، پیمان میرآغاسی و علی اکبر قربانی دایم در حال بررسی و همفکری بودیم که برای موسیقی ملی چه قدمی بر ‌داریم، نتایج  جلساتی که داشتیم  تدارک برنامه‌های متعددی است، آنقدر قطعات متنوع در اختیار داریم که در طول سال می‌توانیم ده‌ها برنامه برگزار کنیم.

 

وی افزود: این کنسرت، کنسرت پرکار، نمونه و خاطره‌انگیز  با قطعات بسیار متنوع است هشت قطعه دارد که برای اولین بار در صحنه اجرا می‌شوند، قطعاتی در این کنسرت اجرا می شوند که سال‌های زیادی از اجرای انها در ارکستر ملی می گذرد و  آثار آهنگسازان مطرحی چون علی تجویدی، همایون خرم و جواد لشکری است.

 

رهبر ارکستر مهرنوازان همچنین گفت: کنسرت با صدای سالار عقیلی  اجرا می شود سالار عزیزی است که خوش‌صداست و به صحنه تسلط دارد.

 

سالار عقیلی، خواننده ارکستر مهرنوازان با ابراز خوشنودی از بازگشت استاد فخرالدینی  به صحنه گفت: استاد فخر الدینی به بنده لطف دارند. من اگر چیزی دارم از الطاف ایشان است و درس پس می‌دهم و  باعث افتخار من و هر خواننده‌ای است که در کنار وی کار کنیم.

 

این خواننده افزود: در این کنسرت ما این‌قدر قطعه و آهنگ داشتیم که تصمیم‌گیری برای اینکه چه آهنگ‌هایی را برای اجرا انتخاب کنیم سخت بود، از هم اکنون آهنگ کنسرت‌های بعدی‌مان هم آماده است.

 

عقیلی خاطر نشان کرد: در این کنسرت یک‌سری از آثار خاطره‌انگیز و فاخر موسیقی ایرانی که توسط آهنگسازان بنامی چون استاد همایون خرم، جواد لشکری و استاد فرهاد فخرالدینی ساخنه شده را اجرا خواهیم کرد. هم اشعار و هم آهنگ‌ها آثار فاخری هستند که برای مردم خاطره‌انگیز هستند.

 

وی درباره اینکه ارکستر مهرنوازان چرا در دو سال گذشته اجرایی نداشته است، اظهار داشت:  ارکستر به دلایلی که استاد صلاح می دانند   درباره ان صحبت نشود در دوسال گذشته کار نکرده است.

 

عقیلی همچنین درباره ثبت ارکستر مهرنوازان به نام خود نیز گفت: مهم نیست ارکستر مهرنوازان را من ثبت کردم یا کسی دیگر مهم این است که استاد فخرالدینی به صحنه برگردد.

 

این خواننده درباره اجرای کنسرت ارکستر مهر نوازان در شهرستان ها نیز گفت: این ارکستر اگر می‌خواهد از اینجا به شهری برود 70، 80 میلیون هزینه می‌برد ما دوست دارم در همه شهرها کنسرت بدهیم  منتها اگر کسی اسپانسر اجرای کنسرت شود.

 

فخرالدینی نیز در تکمیل صحبت ها عقیلی گفت: یکی از آرزوهای من این است که وقتی یک برنامه‌ای آماده می‌شود همه علاقه‌مندان موسیقی در کشور آن را ببینند، من یکی از کسانی هستم که اجرا ارکستر را در فضای باز پیاده کردم، اولین کنسرت بزرگ ارکستر ملی ایران که در تالار وحدت در سال 77 اجرا شد، به فاصله سه چهار ماه در کاخ چهلستون اصفهان  به مدت 4 شب اجرا شد، دوستان  و هنرمندانی چون فریدون مشیری، علی تجویدی، بیژن ترقی، استاد حسن کسایی، ارحام صدر شب  در ان حضور داشتند.

 

رهبر ارکستر ملی افزود: ما برای این کار می‌کنیم که نغمه خود را که بهترین پیام‌های انسانی را دارد به گوش مردم برسانیم، آرزوی هر هنرمندی است که آثارش در هر جایی اجرا شود. ارکستر ملی برای اولین بار کنسرتی را در کاخ سعدآباد اجرا کرد بعد از آن اجرا بود که اجراهای متعدد در فضای باز شکل گرفت ابتکار در اجرای کنسرت در فضای باز از ما شکل گرفت.

 

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی خاطر نشان کرد: ما خواسته‌هایی داریم اما  آن‌طوری که باید از موسیقی حمایت نمی‌شود، ارکستر ملی با ارکستر ژنو کنسرت برگزار کرد که برنامه‌ای  بسیار موفق بود  و با استقبال باشکوهی مواجه شد، اما درباره این اجرا دریغ از یک خبر کوتاه در تلویزیون ملی .

 

فرهاد فخرالینی یاد آور شد: ارکستر موسیقی ملی ایران چهار سال و اندی است که تعطیل است، کسی احساس مسئولیت نمی‌کند، ارکستر سمفونیک نیز همین‌طور، ارکستر مهرنوازان این حسن را داشته که چند اجرا داشته باشد، ارکستر می‌خواهد کاری انجام دهد اما حمایت می‌خواهد، ما صحنه و امکان برای فعالیت می‌خواهیم، چهار سال و چند ماه است که من از ارکستر ملی کناره‌گیری کردم و ارکستر تعطیل شد.ما با هر اسمی می‌توانیم کار کنیم مهم این است که موسیقی کار شود، خبرنگاران همیشه یاور ارکستر ملی و حالا هم مهرنوازان بودند.

 

این رهبر ارکستر افزود: کنسرتی که در سال 90 ارکستر مهرنوازان  اجرا کرد قرار بود منتشر می‌شود، منتها یک بخش مهمی از صدا حذف شده است، ولی یک نسخه پیش من هست، از کسانی که می‌خواهند این اثر را با حفظ حقوق مولفین و مصنفین منتشر کنند استقبال می کنم.

 

فخرالدینی درباره قطعاتی که در اجرای ارکستر مهرنوازان اجرا می شود نیز گفت: در این کنسرت قطعاتی مثل «سه تابلو» از  سوئیت ابن سینا از ساخته‌های من،«دور جوانی» با آهنگی از جواد لشکری با شعری از کریم فکور و هارمونی و ارکستراسیون از شهرام لشکری، «بهار دلکش» با آهنگی از درویش‌خان با شعری از ملک‌الشعرای بهار، رهی معیری با تنظیم علی‌اکبر قربانی، یک رنگ شرقی داریم از علی‌اکبر قربانی،« خوش‌آمدی»، « وای از شب من» با آهنگی از همایون خرم و شعر رهی معیری،«نازنین یار من» با آهنگی از جواد لشکری و شعر رهی معیری و تنظیم شهرام توکلی،«چرا خاموشی» با آهنگی از فخری ملک‌پور با شعری از بیژن ترقی، «بهار من» با آهنگی از علی تجویدی و شعری از معین طاها و تنظیم علی‌اکبر قربانی،«طرب‌انگیز»، «خاک مهر آیین» با آهنگی از علی‌اکبر قربانی با شعر اسماعیل فرزانه، «گیسو» با آهنگی از فریدون حافظی با شعر میرناصر شریفی و تنظیم فرهاد فخرالدینی اجرا خواهد شد.

 

فخرالدینی اظهار داشت: تا قبل از اینکه این دولت به روی کار بیاید، هنرمندان در دولت قبل روی خوش ندیدند، هنرمند وقتی روی خوش نبیند چگونه بیاید کار کند، من بنا به نارضایتی از عملکرد دولت از ارکستر ملی کناره‌گیری کردم. ارکستر ملی یک کشور به دلیل ندانم کاری برخی تعطیل  شد و کسی هم متوجه نبود، خیلی از من خواستند برگردم و من برنگشتم.

 

این هنرمند تصریح کرد: با شناختی که از آقای مرادخانی دارم امیدواری‌هایی هست که ارکستر های تعطیل شده دوباره فعال شوند، اما با وعده شیرین نمی‌شود کاری کرد اگر در عمل بشود کاری کرد، من به صحنه موسیقی برمی‌گردم.

 

سالار عقیلی نیز درباره سیستم صدای برج میلاد و اینکه چرا این اجرا در برج میلاد برگزار می شود، گفت: بهترین سیستم صوتی برای برج میلاد وجود دارد، مهم گوش است ما با استاد فخرالدینی در سال 90 در مرکز همایش‌ها هم کنسرت داشتیم مردم می‌گفتند ما تا الان در مرکز همایش چنین صدایی ندیدیم، مهم کسی است که صدا را می‌گیرد و شناختی است که از سازها دارد.

 

پیمان میرآغاسی، مدیر ارکستر مهر نوازان نیز گفت: سال 77 اولین جلسه تمرین ارکستر ملی بود که استاد فخرالدینی قطعه آفرینش را اجرا کردند، استاد در جلسه تمرین گفتند که راه سختی را در پیش داریم، اگر عاشق نیستند نمی‌توانید ادامه دهید و این عشق در عملکرد استاد وجود داشت، در رفتار استاد این عشق را دیدم، ارکستر بعد از چهار سال تعطیلی وقتی دیروز تمرین می‌کرد انگار اصلا تعطیل نبوده است.

 

فرهاد فخر الدینی همچنین دربارهعدم حضورش در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: به خاطر این در جشنواره نبودم که هنوز خواسته‌های من و همکارانم تحقق پیدا نکرده است، من آرزوی روزی را دارم که همه هنرمندان با میل به صحنه برگردند و عاشقانه کار کنند ، حرف‌ها خیلی قشنگ هستند من در انتظار عمل هستم، من منتظرم که آیا حرف‌های خوش محقق می‌شود، اگر بشود من و دوستانم در کمک به موسیقی ملی ایران با دست پر باز خواهیم گشت. ما برای مناسبت کار نکردیم برای موسیقی مملکت‌مان کار کردیم.

 

این هنرمند از آماده انتشار بودن کتاب« هارمونی در موسیقی ایرانی» با صفحه‌آرایی علی اکبر قربانی خبر داد.

 

شهرام توکلی نیز گفت: تمام تلاش ما در تنظیم قطعاتی که بازخوانی می‌شوند این است که به اصل کار لطمه‌ای وارد نشود و از طرفی با گوش مخاطب امروز نیز آشنا باشد

کند.

فخرالدینی همچنین گفت: ارکستر موسیقی ملی بیش از 200 قطعه تولید داشته است، تولید قطعه کار ساده‌ای نیست و هر قطعه‌ای چند ماه طول می‌کشد تا ساخته شود، اگر بخواهیم این تعداد قطعات را اجرا کنیم و آن را تقسیم کنیم به 15 قطعه چند برنامه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: ارکستر ملی موسیقی به باغی می‌ماند که میوه‌های آن می‌رسد، می‌ریزد و  گند می شود ولی کسی نیست که آن را بسته‌بندی کند و به بازار بفرستد.

 

پیمان میرآغاسی گفت: شاکله ارکستر را رهبر ارکستر  بر اساس رپرتواری که اجرا می‌کند می‌چیند، مدیر ارکستر به رهبر پیشنهاد اجرای قطعه نمی‌دهد ما در این اجرا ارکستر مضرابی نداریم و شاکله اصلی همان ارکستر ملی است.

 

 کنسرت مهرنوازان به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی روزهای 13 و 15 اسفند ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 346188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha