آیین‌نامه بنیاد خیریه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

خبرگزاری شبستان:معاون اداری مالی وزارت علوم از ابلاغ آیین‌نامه بنیاد خیریه به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: باید برای بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی از خیرین کمک گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری شبستان، محمدحسین امید، معاون امور اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری بعدازظهر امروز که در وزارتخانه برگزار شد، گفت: به مناسبت دهه فجر حدود 370 هزار مترمربع پروژه افتتاح می‌شود.

 

وی افزود: این پروژه‌ها مربوط به بخش‌های رفاهی، خدماتی و فرهنگی است که به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه بخشی از بهره‌برداری این پروژه‌ها توسط خیرین صورت می‌گیرد، اظهار کرد: دولت به وزارت علوم برای تأمین اعتبارات کمک می‌کند اما نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند، بنابراین باید خیرین وارد عمل شوند و در بحث طرح‌های عمرانی باید از خیرین کمک بگیریم.

 

وی با اشاره به طرحی که هر دانشگاه باید یک بنیاد خیریه داشته باشد، گفت: آیین‌نامه بنیاد خیریه دانشگاه‌ها به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

 

به گفته وی، 17 پروژه آموزشی، 15 پروژه رفاهی و 4 پروژه کمک‌آموزشی توسط خیرین در حال ساخت است و آورده خیرین طی دو سال گذشته 190 میلیارد تومان بوده است.

 

امید با بیان اینکه در مجموع دانشگاه‌های کشور حدود 2700 میلیارد تومان پروژه در زمین مانده وجود دارد، تصریح کرد: اگر با در نظر گرفتن این مسئله که هیچ تورمی در کشور وجود نداشته باشد ساخت این پروژه‌ها به بیش از 5 سال طول می‌کشد.

 

معاون اداری و مالی وزارت علوم افزود: در قانون بودجه 92 و همین‌طور بودجه 93 مصوب شده است خیرین می‌توانند پروژه نیمه‌تمام دانشگاه‌ها را به نام خود به اتمام برسانند.

 

وی ادامه داد: اعتباری در اختیار وزارت علوم قرار گرفته تا به دانشگاه‌هایی که از سایر منابع پروژه‌هایی را به بهره‌برداری می‌رسانند 50 درصد اعتبار ساخت پروژه را تمام کند که امسال این 50 درصد را ویژه پروژه‌های خیرین گذاشته‌ایم.

 

امید اظهار کرد: خیرین می‌توانند برای اتمام پروژه‌ها از بانک وام بگیرند و اقساط بانک را پرداخت کنند و وزارت علوم سود این وام‌ها را می‌پردازد و همین‌طور برخی از مجتهدان اجازه داده‌اند تا خیرین از محل خود خرج پروژه‌های خیریه کنند.

 

وی با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه تلاش ما این بود تا کمک دولت به دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجویی و عملکرد دانشگاه‌ها باشند، خاطرنشان کرد: این مسئله برای امسال اتفاق نیفتاد اما پایه‌گذاری شد تا سال دیگر توزیع بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها در تولید علم و مشارکت در علم صورت گیرد.

 

وی از تصویب 300 میلیارد تومان بودجه در مجلس خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق امروز بودجه 300 میلیارد تومانی را برای کمک به دانشگاه‌هایی که با کسری مواجه هستند را تصویب کرد.

 

به گفته وی، دانشگاه‌ها در سال 90-91 با 12 هزار و 700 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شده‌اند که عمده بدهی آنها به استادان، شرکت‌های طرف قرارداد و پرداخت فیش‌های برق و گاز و آب بوده است.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 341775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha