مجلس جدول شماره 19واعتبارات پروژه های عمرانی ناتمام استانها رابرگرداند

خبرگزاری شبستان: مجلس شورای اسلامی جدول شماره 19 را که در کمیسیون تلفیق حذف شده بود و در آن در رابطه با اعتبار برخی طرحهای عمرانی نیمه تمام بحث شده بود را مجدداً به لایحه بودجه 93 برگرداند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی نوبت بعدازظهر یکشنبه 20 بهمن پیشنهاد بازگشت به جدول شماره 19 مطرح شد. جدول شماره 19 نیز صبح امروز در کمیسیون تلفیق حذف شده بود.

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق در پیشنهاد بازگشت به جدول شماره 19 گفت: پروژه هایی که در جدول شماره 19 آمده اند در سالهای قبل یعنی 9 سال قبل در جدولی تحت عنوان جدول شماره 12 می آمدند که امسال این جدول به شماره 19 تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ریشه این پروژه ها به 9 سال قبل بازمی گردد اظهار کرد:‌بعضی از این پروژه ها 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و برخی از آنها مراحل مطالعاتی و اجرای آنها انجام شده است درست نیست که این جدول را حذف کنیم که اعتبارات این پروژه ها نیز حذف می شود.

ثروتی تصریح کرد: این پروژه ها مصوبات سفرهای مقام های رهبری و دولت هستند و نیازهای منطقه ای هستند پس خواهش می کنم با پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت موافقت کنیم.

همچنین قصیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس در موافقت با این پیشنهاد ثروتی گفت: این پروژه ها در زمان قانون برنامه چهارم مصوبه داشته اند و در برنامه 5 نیز ما برای انها مصوبه آوردیم.

وی اظهار کرد: بنده هیچ پروژه ای در بین این پروژه ها ندارم که بخواهم از انها دفاع کنم ولی وقتی روال طی شده است و نمایندگان این را آورده اند پس چرا کمیسیون ان را حذف کرده است. پس با پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت رای دهید زیرا به این طریق سلمه ای نیز به عالم اسلام وارد نمی شود.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز در مورد پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در این جدول گفت: آنچه الان در گزارش کمیسیون آمده است 65 طرح است که غالباً طرحهای بزرگی هستند که دراین جدول با اعتبار 370 میلیارد تومانی آورده شده‌اند.

لاریجانی از وی پرسید آیا طبق قانون برنامه باید برای این طرحها در بودجه سالیانه اعتبار دیده شود یا نه.

نوبخت در پاسخ گفت: برای اتمام برخی از این 65 طرح به بیش از 375 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در واقع باید در قانون برنامه ششم نیز ان را بیاوریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این طرحها فاقد توجیه کامل مالی اقتصادی و زیست محیطی هستند گفت: اینکه بخواهیم این طرح ها با 370 میلیارد تومان در یکی دو دهه آینده به سرانجام برسد این امکان وجود ندارد نیست و می دانم توجه بسیاری از نماینده ها به این طرح ها به دلیل این است که این طرح ها در حوزه های انتخابیه انهاست و ممکن است نام بسیاری از این طرح ها به مردم منطقه شان آرامش دهد.

نوبخت تصریح کرد: بسیاری از مردم تصور می کنند چون این طرح ها طرحهای قانونی و مصوب است ممکن است طی یکی دو سال آینده به اتمام می رسند اما مردم از ریز این مصوبات اطلاعی ندارند که بسیاری از این طرح ها تا پایان قانون برنامه پنجم و دوسال آینده مهلت و مدت اجرایشان مقتضی می شود و به انجام نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده است تمام اولویت خود را برای اتمام 264 طرح نیمه تمام در سال آینده می گذرد گفت: از نظر ما تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف تبصره 19 سنجیده و کارشناسی است اما اگر هم نمایندگان پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت دارند مخالف نیستیم.

در نهایت مجلس جدول شماره 19 را با 128 رای موافق، 57 رای مخالف و 18 رای ممتنع مجدداً به لایحه بودجه 93 برگرداندند.

پایان پیام/
 

کد خبر 341770

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha