انقلاب در سایه همت بلند امام خمینی (ره) به پیروزی رسید

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در لرستان منشأ بسیاری از صفات اخلاقی را بلند همتی خواند و گفت: انقلاب اسلامی در سایه همت بلند امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد،حجت الاسلام سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان امروز(20 بهمن) در شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهرشام گفت: امام سجاد(ع) در بخش دیگر از خطبه خود به مجموعه ای از اوصاف اخلاقی امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کردند که بسیاری از آنها ریشه در قرآن داشته و شایسته انسان کامل و مقام خلیفه اللهی است.


وی افزود: امام سجاد(ع) فرمود:سَمْحٌ ، سَخِیٌ ، بَهِیٌّ ، بُهْلُولٌ ، زَکِیٌّ ، اَبْطَحِیٌّ ، رَضِیٌّ ، مِقْدامٌ ، هْمامٌ ، صابِرٌ ، صَوامٌ ، مُهَذّبٌ ، قَوّامٌ، یعنی آن کس که جوانمرد، بخشنده ، زیبا، هوشمند، پاک، از سرزمین حجاز، مرضی خدا، پیشگام، پیشوای بلند همت، صابر، بسیار روزه گیرنده، تهذیب شده و بسیار عبادت کننده است.


حجت الاسلام میرعمادی اظهار داشت: در این قسمت امام سجاد(ع) سیزده صفت برای علی(ع) ذکر کرده که این صفات برای رهبر جامعه اسلامی ضروری است و اشاره به اینکه یزید هیچ کدام از این ها را دارا نیست.


وی ادامه داد: مسآله جانشینی رسول خدا(ص)و امامت و رهبری جامعه اسلامی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است که برای آن شرایط و صفاتی در نظر گرفته شده و حاکم باید این صفات را دارا باشد.


نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: خواجه نصیر طوسی در کتاب "الامامه" هشت صفت را برای امام و رهبری لازم دانستند، که شامل عصمت و پاکی، علم به احکام شریعت(اعلمیت)، دانستن روش سیاست و مدیریت، شجاعت، افضلیت در صفت کمال مانند جوانمردی، بخشندگی، زیبائی، هوشمندی، پیراسته بودن از عیوب نفرت آور جسمی و روحی، مقرب ترین افراد در پیشگاه خداوند، توانائی بر انجام معجزه برای اثبات امامت هستند.


وی ادامه داد: علمای شیعه برای امامت علاوه بر شرایط عمومی، مسأله عصمت و انتصاب از سوی خداوند را شرط می دانند و در زمان غیبت کبری برای رهبر جامعه اسلامی مسأله عدالت و پارسائی، علم و آگاهی به احکام شریعت در حد اجتهاد، مدیریت و کفایت در رهبری (قدرت کافی برای رهبری) و شجاعت را ضروری می دانند.


نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه تأکید بر داشتن این صفات به دلیل مسؤلیت سنگین رهبری است، خاطرنشان کرد: مهم ترین مسؤلیت رهبری در جامعه ولایت امر و مرجعیت دینی است.


وی ادامه داد: این دو مسؤلیت اقتضا می کند که امام و رهبر بالاترین درجه صفات و کمالات را داشته باشد، به همین جهت امام سجاد(ع) در این کلام نورانی به مهمترین صفات وبایستگی های اخلاقی امام علی(ع) به عنوان رهبر جامعه اسلامی می پردازد.


حجت الاسلام میرعمادی با اذعان به اینکه فضلیت امام علی(ع) در صفات اخلاقی مانند: تواضع، شکیبائی، دلسوزی، صداقت، استقامت، جوانمردی، بخشندگی و ... بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: نکته بسیار مهم در کلام امام سجاد((ع) این است که علی(ع) پیشوای بلند همت (همام) است.


وی بابیان اینکه همت بلند نشانه بزرگی و عظمت روح و اندیشه انسان است، ادامه داد:همچنانکه خود آن حضرت فرمود: هر کس از نردبان همت بلند، بالا رود جهانیان او را به دیده تعظیم بنگرند.


نماینده ولی فقیه د ر لرستان عنوان کرد: در حدیث دیگر فرمود: بزرگواری و آقائی نتیجه داشتن همت بلند است.


حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه همت دو گونه است، همت دنیائی، دیگری همت الهی و اخروی ادامه داد: برخی از رهبران مانند معاویه تنها همت دنیوی دارند که بی ارزش و پست است.


وی با بیان اینکه اما مردان الهی مانند امام علی (ع) دارای همت بلند هستند، ادامه داد: آنان خود را به طمع منافع حقیر دنیائی آلوده نمی کنند و پیش امور جزئی و دنیوی سر فرود نمی آورند، دنیا را سه طلاقه می کنند و از اقبال دنیا مست و فرحناک نمی شوند.


حجت الاسلام میرعمادی تصریح کرد: مردان بلند همت نه از شمشیر می ترسند و نه از خنجر و نه از هر حادثه ای که جان آنان را دچار مخاطره کند، نه بیم جان دارند و نه پروای سر بلکه آنان تنها خدا را در نظر می گیرند و برای رضای خدا کار می کنند و سرانجام به بالاترین مقام که شهادت در راه خدا است نائل می گردند.


وی خاطرنشان کرد: از صفات بسیار والای رهبران الهی بلند همتی است که نتیجه آن دستیابی به کمالات و سعادتمندی دنیا و آخرت است زیرا لازمه همت بلند داشتن هدف بزرگ و تلاش و جدیت مضاعف است.
 

نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: امام حسین(ع) فرمود: من به وسیله اخلاق نیک و همت بلند به مقامات دو جهان راه یافتم.


وی ادامه داد: افراد با همت با داشتن اهداف بلند و تلاش و کوشش خویش به مقاصد بالا نائل می شوند ولی افراد بی هدف و بی تلاش و بی همت هرگز به جائی نمی رسند همچنانکه علی(ع) فرمود: " مَن‌ بَذَل‌ جُهْدَ طاقَتِه‌، بَلَغ‌ کُنْه‌ اِرادَتِهِ "، هرکس توان خود را برای رسیدن به هدف خود به¬کارگیرد به تمام خواسته هایش خواهد رسید.


حجت الاسلام میرعمادی با تاکید بر اینکه منشأ بسیاری از صفات اخلاقی از بلند همتی است، عنوان کرد:علی(ع) فرمود: "شجاعه الرجل علی قدر همته" ، شجاعت مرد به اندازه همت اوست همچنین فرمود : "من شرف الهمه بذل الانسان" بذل و بخشش آدمی نشانه بلند همتی اوست و نیز فرمود : " الفِعلُ الجَمِیلُ یُنبِئُ عَن عُلُوِّ الهِمَّةِ " ، کارهای بزرگ و زیبا حکایت از بلندی همتی می‌کند.


وی با بیان اینکه در تاریخ پس از پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) و امامان هیچ شخصیتی مانند امام خمینی(ره) بلند همت نبوده است، اظهار کرد: امام با همت بلند خود توانست رژیم شاهنشاهی 2500 ساله را سرنگون کند و اسلام را جایگزین آن نماید.

 

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه امام خمینی شخصیت پولادینی بود، خاطرنشان کرد: وقتی که شرق و غرب دنیا علیه او دست به دست هم دادند خم به ابرو نیاورد و در مقابل همه ایستاد.


وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با همت بلندی که داشت هدف های بسیار عظیمی را انتخاب کرد که تصور این هدف ها برای آدم های معمولی دشواراست واغلب اشخاص این هدف ها را دست نایافتنی می دانستند.


نماینده ولی فقیه در لرستان اضافه کرد: با همت بلند امام (ره) امروز شاهد استقرار جمهوری اسلامی در ایران با حفظ استقلال همه جانبه هستیم و این بزرگترین درس از امام(ره) است.


پایان پیام/
 

کد خبر 341652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha