احداث 500 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در کشور

خبرگزاری شبستان: معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو گفت: برای احداث نیروگاه بادی و خورشیدی تلاش شده و درصدد هستیم هر سال 500 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را به ثمر بنشانیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، هوشنگ فلاحتیان پیش از ظهر امروز (20 بهمن) در مراسم افتتاح همزمان 104 پروژه صنعت برق قزوین که در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد، بیان کرد: در طول سه دهه گذشته شاهد تحولات شگرفی در حوزه برق بودیم به طوری که به برکت انقلاب ظرفیت نیروگاهی کشور از 7 هزار مگاوات به 70 هزار مگاوات رسید که معادل 10 برابر سال 57 شده است.
 

وی ادامه داد: این پیشرفت ها و توفیقات در بخش های مختلف وجود دارد و این امر با وجود محدودیت های ناشی از جنگ تحمیلی و مسائل مختلف حاصل شده است و این امر نیز با عنایت خداوند متعال، تلاش و کوشش آحاد مردم و مدیران به دست آمده است.

 

ساخت 100 درصد تجهیزات برق در داخل کشور
معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو اضافه کرد: ما در صنعت برق کشور در ابعاد تکنولوژیک در شرایطی هستیم که 100 درصد تجهیزات تولید برق و 90 درصد تجهیزات نیرگاهی و انتقال و توزیع در داخل ساخته می شود و دانش آن نیز وجود دارد و اگر محدودیت های ناشی از تحریم نبود ما نمی توانستیم به این خدمات دست یابیم.
 

وی با اشاره به شاخص های برق در استان قزوین افزود: شاخص های برق منطقه ای در استان قزوین به نسبت کشور خوب است به طوری که در بحث تلفات این عدد به هشت درصد رسیده است و این در حالی است که متوسط تلفات کشوری 15 درصد است و شاخص خوب حکایت از تلاش مدیران و کارکنان شرکت توزیع نیروی برق دارد.
 

فلاحتیان خاطرنشان کرد: ما تابستانی بدون اعمال خاموشی داشتیم که جای قدردانی دارد و از همکاران می خواهیم خود را برای تأمین برق مردم در پیک بار 93 آماده کنند.

 

دریافت یک چهارم پول برق از مصرف کنندگان
وی توضیح داد: صنعت برق در شرایط خاصی است و اگر دانش و ظرفیت همکاران نبود، دچار چالش می شدیم و درآمدها و هزینه های ما اختلاف زیادی دارد و حدود یک چهارم پول برق از مصرف کنندگان بر اساس تعرفه های تکلیفی را دریافت می کنیم و از این رو شرایط به گونه ای است که مقداری در بخش های تولید و توزیع دچار مسائلی شدیم که با توجه به ظرفیت مدیریتی و نیروی انسانی این وضعیت مدیریت شد و حتی این تهدیدها به فرصت تبدل شد.
 

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو گفت: ما اگر نتوانستیم قطعه ای را از خارج وارد کنیم، در داخل ساختیم و محدودیت ها موجب خودکفایی و کسب دانش شد و این وضعیت ما را در شرایطی قرار داد که می توانیم صنعت برق کشور را با افتخار در جهان یاد کنیم.

 

قرارداد 9 هزار میلیارد تومانی با بخش خصوصی
وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی اظهار کرد: هم اینکه وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق و آب تمام کوشش خود را مصروف به این کردند، اقتصاد صنعت آب و برق سامان دهند و فضای کسب و کار در حوزه بخش خصوصی، مهندسان مشاور و پیمانکاران را بهبود بخشند.
 

فلاحتیان عنوان کرد: ما در سال جاری توفیق داشتیم 9 هزار میلیارد تومان قرارداد متقابل با بخش خصوصی برای افزایش راندمان نیروگاه ها مبادله کنیم.
 

وی اعلام کرد: برای احداث نیروگاه بادی و خورشیدی تلاش شده و امیدواریم هر سال 500 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را به ثمر بنشانیم و اکنون کل ظرفیت نیروگاه بادی و خورشیدی کمتر از 100 مگاوات است که نیاز به سرمایه گذاری منسجم در این حوزه است.
 

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو یادآور شد: در استان قزوین نیز برنامه ریزی خوبی شده که از پتانسیل باد استفاده کنیم و ما به فضل الهی در شش ماهه 93 تا اواسط تابستان سال آینده 20 مگاوات نیروگاه بادی از نوع نیروگاه های جدید به ثمر خواهیم نشاند.
 

وی اضافه کرد: ان شاالله با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشترین نیروگاه بادی در استان راه اندازی شود و در این راستا نیز باید مسئولان و بانک ها به سرمایه گذاران کمک کنند.
 

پایان پیام/ 

کد خبر 341634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha