منظور ما از اسلامی سازی چسباندن کلمه اسلام به واحد‌ها نیست

خبرگزاری شبستان: منظور ما از اسلامی سازی چسباندن کلمه اسلام به واحد‌ها نیست، ما به دنبال گسترش جوهره فکر و تمدن اسلامی در حوزه علوم و به ویژه علوم انسانی هستیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نخستین نشست مطبوعاتی صادق آیینه وند، رییس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صبح روز یکشنبه، 20 بهمن ماه برگزار شد.

بر پایه این گزارش، آیینه وند، طی سخنانی با اشاره به شاکله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جایگاه این مرکز علمی در گسترش علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: اساسا پژوهشگاه بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و استراتژیکی است لذا همواره در تلاش در جهت حرکت در مسیر پژوهش های راهگشا است. 

وی ادامه داد: توجه ما در پژوهشگاه در راستای تحول علوم انسانی، اتصال به ریشه و انطباق با نیازها بر اساس فرهنگ و معارف تمدن اسلامی است که این مسیر به تنهایی تحول آفرین بود ه و لذا سبب می شود تا به سمت اسلامی سازی حرکت کنیم.
این مورخ بیان کرد: ما با در نظرداشت موارد یاد شده به دنبال آن هستیم که در حوزه پژوهش و تولید علم بیش از گذشته کار را ادامه دهیم، ضمن آنکه اساسا علوم از سه بخش تشکیل شده اند که شامل علوم تاسیسی، علوم تملیکی، علوم اخذی می شوند که علوم تاسیسی به علومی نظیر اصول فقه، فقه، کلام، علوم تملیکی مانند علوم یونانی یا مجموع علومی که از جهان دیگری گرفته ایم اما آن را به تملیک خود در آورده ایم و در نهایت علوم اخذی علومی مانند ریاضیات و نجوم هستند که که بعضا جوهر، ساخت و صورت وشکل و ماهیت ندارد که نیازی به تغییر داشته باشد؛ لذا زمانی که از روزآمدسازی و بومی سازی سخن می گوییم برای مثال یعنی چارچوب نظریات را گرفته ایم.

رییس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به منشورات پژوهشگاه اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه نشریات 22 نشریه پژوهشی و فصل نامه منتشر می شوند و علاوه بر آن آثار پژوهشی اساتید نیز در قالب کتاب ارائه می شود.
وی در ادامه به شاکله پژوهشکده ها اشاره کرد و افزود: در هر پژوهشکده حداقل سه گروه پژوهشی فعال هستند و در کلیت گروه ها نیز دوره های فوق لیسانس و دکتری برگزار می شود.
آیینه وند در ادامه با گریز به مساله تغییر سرفصل های علوم انسانی گفت: در حال حاضر در پژوهشگاه شورای تحول و ارتقا را داریم که در حال بومی سازی، و تحول و ارتقا پانزده رشته علوم انسانی در راستای روزآمد کردن این علوم است چراکه اساسا تحول و ارتقا اولویت ما در پژوهشگاه علوم انسانی است.

 آیینه وند در ادامه به مفهوم اسلامی سازی علوم انسانی اشاره و عنوان کرد: منظور ما از اسلامی سازی چسباندن کلمه اسلام به واحدها نیست، ما به دنبال آن هستیم که جوهر نگرش را اسلامی کنیم و از آنجایی که ریشه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز مبانی ارزشی دین ماست برخی تصور می کنند که تمدن اسلام یعنی مثلا بیاییم و طب بوعلی سینا را مطرح کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی در حالی که چنین نیست چون ما به دنبال اسلامی کردن ابراز که نیستیم به بیان دیگر آجر اسلامی که نداریم بلکه در همین مثال آجر به گونه ای بنا را می سازیم که انسان راحت زندگی کرده و بنا اسلامی باشد. 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه نگاه به به حوزه علوم انسانی نگاه رشته ای نیست، ابراز کرد: نگاه ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نگاهی جامع نسبت به علوم انسانی است لذا تلاش کردیم با مراکز تحقیقاتی جهان اسلامی مرتبط شویم و در این راستا با بیت الحکمه تونس که بزرگترین مرکز تحقیقاتی جهان اسلام بوده و از دوره عباسیان بر جای مانده است، ارتباط برقرار کردیم و قرار است در آینده ای نزدیک اندیشمندان این مرکز را دعوت کنیم. 

آیینه وند در ادامه تصریح کرد: همچنین مانیفست و برنامه های جدید پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی نیز به زودی اعلام می شود اما در حال حاضر به دنبال همکاری هرچه بیشتر با وزرات علوم در راستای تحول بخش بزرگی از علوم انسانی کشور هستیم.

وی تاکید کرد: ما به دنبال تحول در حوزه های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه هستیم چراکه یکی از مشکلات در حوزه فلسفه در کشور ما نبود نظریه پردازی های عمیق و جدی است به شکلی که بیشتر فلسفه غرب را نقد می کنیم اما آسیب شناسی چندانی نسبت به خود نداریم. 

وی در پایان با اشاره به مشکلات پژوهشگاه در حوزه فضا و مکان گفت: ما مکانی را نیاز داریم که بتوانیم در آن کار کنیم، در حال حاضر بسیاری از مکان های متعلق به پژوهشگاه توسط برخی دیگر از نهاد ها مورد استفاده قرار گرفته است و نمی دانم علت آن چیست، ما بیش از بیست مورد مشکل ساختمان داریم که امیدوارم به زودی حل شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 341598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha