شهید مطهری در کانون مبارزاتی مسجد الجواد(ع)

خبرگزاری شبستان: شهید مرتضی مطهری از روحانیون مبارزی بود که در سال های فعالیت انقلابی خود در مسجد الجواد، با سخنرانی های خود حساسیت های بسیاری در رژیم پهلوی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، قسمت دیگری از مستند «مسجد؛ سنگر انقلاب» با محوریت مسجد الجواد(ع) تهران از شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر روی آنتن رفت.

 

بر اساس آن چه در این برنامه به تصویر کشیده شد، مسجد الجواد(ع) از مساجد جریان سازی است که در سال 1341 شمسی، در ضلع شرقی میدان هفتم تیر تاسیس شد و با قدمت بیش از 40 سال، مرکز و کانون فعالیت های دینی، سیاسی و اجتماعی در تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی قرار گرفت. نکته قابل توجه در این مسجد، توجه به نوع معماری ساختمان آن است که از چند بخش شامل شبستان مخروطی شکل با اضلاع متفاوت و چند سالن سخنرانی مجزا تشکیل شده است.

 

این مسجد در سال 1349 با حضور اساتید برجسته و عالمانی چون شهید باهنر، شهید مرتضی مطهری و دکتر مفتح اهمیتی روز افزون یافت؛ چرا که این بزرگان با برگزاری جلسات و سخنرانی های خود مسجد را تبدیل به کانونی علیه نظام پهلوی کردند.

 

حجت الاسلام آشتیانی، امام جماعت کنونی مسجد الجواد(ع) در این برنامه با اشاره به فعالیت های مستمر و اثرگذار شهید مطهری در طی سال ها، بر نقش وی در قبال حساسیت های رژیم بر این مکان تاکید کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب، شهید مطهری در این مسجد برنامه های بسیار سازنده ای داشت و تنها کسی است که امام خمینی(ره) بر خواندن تمامی کتاب های ایشان بدون هیچ استثنایی، توصیه کرند.

 

وی گفت: از آن جا که نظام شاهنشاهی با اساس اسلام مخالف و از آگاه سازی مردم توسط مساجد مطلع و در خوف و هراس بود، به طرق مختلف سعی در جلوگیری از فعالیت های مذهبی خصوصاً روحانیون آگاه و مبارز داشت.

 

حجت الاسلام آشتیانی گفت: روحانیون در همه حال توانایی برای آشنایی مردم با اهداف نظام، انقلاب و امام راحل را داشتند؛ شهید مطهری نیز از روحانیون توانا و آگاهی بود که از سال 1349 تا 1351 برنامه‌های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنرانی اصلی مسجد را برعهده می گرفت.

 

وی افزود: همین آگاه سازی ها و بیداری های شهید مطهری بود که حساسیت رژیم را برانگیخت و در نهایت منجر به تعطیلی این مسجد شد.

 

در ادامه این برنامه، آیت الله موحدی کرمانی با تاکید بر نقش سنگر بودن مسجد در دوران طاغوت، پس از انقلاب و در زمان کنونی گفت: لازم است در هر برهه زمانی اقتضائات روز بررسی شود و مسجد نیز منطبق با همان اقتضائات جلو رود.

 

وی گفت: اگر مقطع، مقطع مبارزاتی باشد مساجد باید همراه با امام حرکت کنند و در واقع بسیج شدن مساجد به دست امام جماعت آن مسجد شکل می گیرد.

 

حجت الاسلام موحدی کرمانی با اشاره به نقش ائمه جماعات مسجد در دوران انقلاب توضیح داد: تمامی دستورات پنهان و سری و آشکار امام خمینی(ره) ابتدا به دست امام جماعات مساجد می رسید و آنان منطبق با دستورات ایشان و با برنامه ریزی حزب جمهوری و جامعه روحانیت و خط دادن آنان به امام جماعت، این دستورات را به مردم ابلاغ می کردند.

 

در پایان نیز حجت الاسلام آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با این توضیح که ساختن و تداوم آینده آرمانی با حضور امام زمان(عج) و آینده بلند تمدنی در مسجد میسر است، بر ساختن آینده از مساجد تاکید کرد.

 

گفتنی است برنامه «مسجد؛ سنگر انقلاب»، مستندی پیرامون معرفی مساجد جریان ساز در دوران مبارزات انقلابی است که از پخش آن از ابتدای دهه فجر آغاز شده است و تا بیست و دوم بهمن ماه ادامه دارد.

پایان پیام/

کد خبر 341547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha