وضعیت اکران خانه پدری هنوز مشخص نیست/ فیلم‌ساز اجتماعی نیستم

خبرگزاری شبستان: نشست رسانه ای فیلم سینمایی «خانه پدری» با حضور کیانوش عیاری کارگردان، مهدی و ناصر هاشمی، شهاب حسینی و تعدادی از عوامل و بازیگران فیلم در تالار سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماییخبرگزاری شبستان، کیانوش عیاری در این نشست با اشاره به سه سال توقیف این فیلم گفت: گذشته از این توقیف طی 25 اکرانی که تا به حال این فیلم داشته است با بازخوردهای متفاوتی مواجه شده‌ام و بعضی از مواقع مخاطبان از تلخی فیلم سخن می‌گویند اما همگی بر این نکته تأکید دارند که فیلم نباید 3 سال در توقیف می‌ماند. هنوز هم نمی‌دانم این فیلم اکران می‌شود یا نه، اما ایده دیده شدن فیلم یک حسرت برای من است که اگر این هم به نتیجه برسد مأموریت من تکمیل می‌شود.

 

وی در ادامه توضیح داد: من فیلم‌ساز اجتماعی نیستم و علاقه‌ای به آن هم ندارم اما نقشی در جامعه خودم ایفا کنم که باید پاسخگوی آن باشم. رسالتی برای سینما و خودم نیز قائل نیستم و معتقدم یک فیلم باید بازتاب واقعی جامعه‌ای باشد که در آن زندگی می‌کنیم و اگر سازنده فیلم چیزی در جنته داشته باشد باید بر روی پرده آن را نشان دهد.

 

عیاری تصریح کرد: من داور جشنواره فیلم فجر هستم و همیشه از دیدن موضوعات کلیشه‌ای که بر روی پرده می‌رود آزرده می‌شوم اگر «خانه پدری» را ساخته‌ام دست روی موضوعی گذاشتم که دغدغه‌ام بوده است. سال ها قبل بود که در شهرک غرب واقع در شهر تهران دختری به دست پدرش کشته شد و از این نوع موضوعات در کشور زیاد اتفاق می‌افتد اما باید به این نکته نیز اشاره کنم که داستان «خانه پدری» تمام جامعه در بر نمی‌گیرد.

 

این کارگردان خاطرنشان کرد: جامعه ایران سرشاراز سیاهی است و از من نخواهید خودسانسوری کنم و در مورد مسائل حاشیه‌ای مانند اقتصاد فیلم بسازم داستان «خانه پدری» موضوع تعصباتی است که متأسفانه در کشور زیاد رخ می‌دهد.

 

وی اظهار داشت: من نمی‌خواهم باری را به دوش مردم و مخاطبان بگذارم داستان فیلم یک واقعیت از اجتماع است که باید به آن پرداخته شود پس حتماً نباید فیلم موضوعی مانند مشکلات اقتصادی باشد.

 

عیاری بیان کرد: ایده اولیه داستان از اتفاقی شکل گرفت که سال‌های پیش از انقلاب در اهواز رخ داده است، این اتفاق سال‌ها ذهن مرا درگیر خودش کرده بود و تبدیل به یکی از دغدغه‌هایم شده بود که باید به آن می‌پرداختم.

 

این فیلمساز عنوان کرد: ایران کمترین آمار خشونت برعلیه زنان را در دنیا دارد و بنا بر آمار موجود کشور اتریش در قلب اروپا بیشترین تعداد خشونت علیه زنان را دارد اما حتی اگر کشورمان در رده مطلوب هم قرار داشته باشد ما در حصار و زیستگاه خودمان نباید شاهد این موضوعات باشیم.

 

عیاری تصریح کرد: وضعیت اکران خانه پدری هنوز مشخص نیست و ما فقط یک پروانه موقت برای نمایش جشنواره داریم و البته قسمت‌های اصلی فیلم که مشکوک به ممیزی است را نمی‌توان دست زد زیرا اسکلت فیلم به هم می‌ریزد.

 

پایان پیام/

کد خبر 341371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha