سوریه انجام تحقیقات مستقل درباره حمله شیمیایی اخیر را خواستار شد

سوریه انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره استفاده شبه‌نظامیان از سلاح‌های شیمیایی را خواستار شده است.<BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پرس تی وی بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه (30 اسفند، 20 مارس) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت سوریه دقایقی پیش از دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست کرد گروهی ویژه، مستقل، بی‌طرف و متخصص تشکیل دهد تا درباره استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح شیمیایی در سوریه که دیروز علیه غیرنظامیان در حلب به کار گرفتند تحقیقات لازم را انجام دهد.»

بشار جعفری افزود: «اگر دولت سوریه چنین سلاح‌هایی داشته باشد، هیچ‌گاه از آن علیه مردم خود استفاده نمی‌کند.»

دست‌کم 25 نفر در پی شلیک خمپاره‌ای حاومی «گازهای سمی» به روستای خان العسل در شهر حلب کشته و 86 نفر نیز مجروح شدند. بر اساس گزارش‌، بیشتر قربانیان این حمله زنان و کودکان بودند.

این حمله روز سه‌شنبه چند ساعت پس از آن رخ داد که گروه مخالف ائتلاف ملی سوریه، غسان هیتو را به عنوان نخست وزیر به اصطلاح دولت موقت انتخاب کرد.

دولت سوریه کشورهای خارجی را به حمایت از این حمله شبه‌نظامیان متهم کرده و می‌گوید این دولت‌ها نه تنها سلاح در اختیار شبه‌نظامیان قرار می‌دهد بلکه از طرف آن‌ها نیز تصمیم می‌گیرند.

سوریه از میانه ماه مارس 2011 شرایط نآارامی را تجربه می‌کند. در این خشونت‌ها شمارد زیادی از نیروهای امنیتی و اعضای ارتش کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که هرج و مرج و آشوب از خارج کشور، هدایت می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان دارای ملیت‌های خارجی هستند.

دمشق غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن همچون قطر، عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در سوریه متهم می‌کند.

این در حالی است که چندین سازمان بین‌المللی فعال حقوق بشر می‌گویند شبه‌نظامیان در سوریه مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند.

 

کد خبر 239180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha