استفاده از سلاح‌های شیمیایی «اقدام نخست» دولت موقت مخالفان است!

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه، استفاده شبه‌نظامیان از سلاح‌های شیمیایی را «اقدام نخست» به اصطلاح دولت موقت مخالفان توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پرس تی وی وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین گفت، ترکیه و قطر که از مبارزه شبه‌نظامیان علیه حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند «مسئول قانونی، اخلاقی و سیاسی» حمله شیمیایی روز سه‌شنبه (29 اسفند، 19 مارس) شبه نظامیان به شهر حلب هستند.

دست‌کم 25 نفر در پی شلیک خمپاره‌ای حاومی «گازهای سمی» به روستای خان العسل در شهر حلب کشته و 86 نفر نیز مجروح شدند. بر اساس گزارش‌، بیشتر قربانیان این حمله زنان و کودکان بودند.

بر اساس گزارش عکاس خبرگزاری رویترز، قربانیان حمله بر اثر مشکلات تنفسی جان خود را از دست دادند.

وی گزارش داد: «من بیشتر زنان و کودکان را دیدم. آن‌ها [شاهدان عینی] گفتند قربانیان در خیابان‌ها در حال خفه شدن بودند و هوا به شدت سرشار از کلرین بود... مردم در خیابان‌ها و خانه‌های خود در حال جان دادن بودند.
»
شبه‌نظامیان سوریه که چند ماه پیش تهدید کردند علیه نیروهای ارتش و حامیان بشار اسد به از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، استفاده از این سلاح‌‎ها را انکار کردند و دولت را به دست داشتن در این حمله شیمیایی متهم می‌کنند.

این حمله چند ساعت پس از آن رخ داد که گروه مخالف ائتلاف ملی سوریه، غسان هیتو را به عنوان نخست وزیر به اصطلاح دولت موقت انتخاب کرد.

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، دسامبر سال 2012 در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل و نیز بان کی مون، دبیر کل این سازمان نوشت که شبه‌نظامیان می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه استفاده و سعی کنند دولت سوریه را عامل استفاده از این سلاح‌ها جلوه دهند.

جعفری در نامه خود افزود که دمشق «واقعا نگران است» که دشمنان سوریه سلاح‌های شیمیایی در اختیار گروه‌های مسلح قرار دهند «و ادعا کنند که دولت سوریه از این سلاح‌های استفاده کرده است.»

سوریه از میانه ماه مارس 2011 شرایط نآارامی را تجربه می‌کند. در این خشونت‌ها شمارد زیادی از نیروهای امنیتی و اعضای ارتش کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که هرج و مرج و آشوب از خارج کشور، هدایت می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان دارای ملیت‌های خارجی هستند.

دمشق غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن همچون قطر، عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در سوریه متهم می‌کند.

این در حالی است که چندین سازمان بین‌المللی فعال حقوق بشر می‌گویند شبه‌نظامیان در سوریه مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند.

کد خبر 239178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha