استفاده از فناوری های نوین عاملی در پیشرفت برنامه های مساجد

مساجد باید در بحث تجهیزات و امکانات غنی باشد. استفاده از تجهیزات فناوری نوین مانند رایانه و پروژکتور در مواردی می‌تواند موجب ارتقای کیفیت برنامه‌های مسجد شود.

خبرگزاری شبستان: بخش‌های مختلف مسجد، شامل فضاهای اصلی، فضاهای جنبی، مؤسسات وابسته، تجهیزات و امکانات و واحدهای تابعه همچون کانون‌های فرهنگی و هنری است. فضاهای اصلی به جاهایی اطلاق می‌شود که فقدان آنها موجب نقص در امور مسجد می‌شود.
فضاهای اصلی مسجد شامل ورودی‌ها و راه‌های دسترسی، سر در مسجد، شبستان، کفش‌داری، آبدارخانه، دستشویی و وضوخانه، محراب و دفتر امام جماعت و دفتر مسجد است.
فضاهای جنبی به مکان‌هایی اطلاق می‌شود که یک مسجد فعال و زنده به آن احتیاج دارد تا امور فرهنگی، تبلیغاتی، اجتماعی، اقتصادی، امدادی، درمانی، نظامی، تفریحی، مراسم محرم و ماه رمضان و ... در آن به راحتی برگزار گردد.
فضاهای جنبی مسجد شامل محیط پیرامونی (خیابان‌ها، فضای سبز، پیاده‌رو و پارکینگ)، دیوار پیرامونی، نمای خارج و داخل، گنبد، گلدسته، آشپزخانه، انباری، بیت عالم، محل زندگی خادم، صحن مسجد، سالن برگزاری مراسم سوگواری و غذاخوری، محل و جایگاه قرآن، مفاتیح و ادعیه است.
مؤسسات وابسته و واحدهای تابعه شامل ورزشگاه، فروشگاه، مهد کودک، واحدهای تجاری، صندوق قرض‌الحسنه، پایگاه بسیج و درمانگاه است. تجهیزات و امکانات شامل تأسیسات گرمایش و سرمایش، تلفن، اطاق صوت، سیستم صوتی، سیستم برق و روشنایی و اینها صورت پذیرد.
ساخت بیت عالم در کنار مسجد
یکی از راه‌های جذب و ثبات ائمه جماعت در یک مسجد قرار داشتن محل سکونت وی در نزدیکی مسجد است. ساخت بیت عالم در کنار مسجد بهترین راه‌ برای جذب طلاب و همچنین رفع مشکلات سکونت آنها است. در بحث تجهیزات و امکانات نیز باید سعی کرد مسجد از نظر این موارد غنی باشد.
استفاده از تجهیزات فناوری نوین مانند رایانه و پروژکتور در مواردی می‌تواند موجب ارتقای کیفیت برنامه‌های مسجد شود. مؤلفه دوم منابع مسجد، منابع مالی است. در اسلام منابع مختلفی برای مسجد در نظر گرفته شده است. از جمله زکات، خمس، انفاق و وقف به فتوای همه علما، زکات را می‌توان در امر مسجدسازی صرف کرد. در مصرف سهم امام در ساخت مسجد اختلاف نظر وجود دارد.
پایان پیام/

 

کد خبر 239101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha