چین به جمع پنج کشور بزرگ صادرکننده اسلحه پیوست

یک موسسه تحقیقاتی مستقر در سوئد روز دوشنبه اعلام کرد چین به جمع پنج کشور بزرگ اسلحه سازی جهان پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان یک موسسه تحقیقاتی مستقر در سوئد روز دوشنبه اعلام کرد چین به جمع پنج کشور بزرگ اسلحه سازی جهان پیوسته است. این در حالی است که این کشور از سال دو هزار و هشت تا پایان سال دو هزار و دوازده دومین واردکننده بزرگ اسلحه در جهان بود.
بنا بر اعلام « موسسه تحقیق صلح بین الملل استکهلم »، هند با وارد کردن دوازده درصد از حجم واردات اسلحه جهان در مقام نخست واردکنندگان اسلحه قرار دارد. این در حالی است که چین شش درصد واردات اسلحه جهان را به خود اختصاص داده است.
کشورهای جهان امشب دور نهایی مذاکرات را درباره پیمان تجارت تسلیحاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهند کرد. پیش نویس نهایی این پیمان پس از شکست مذاکرات در سال گذشته و درخواست آمریکا، چین و روسیه برای به تعویق انداختن مذاکرات به حال تعلیق درآمد.
« موسسه تحقیق صلح بین الملل استکهلم» سوئد گزارش خود را در آستانه برگزاری این مذاکرات منتشر کرد.
به موجب این گزارش، پنج کشور بزرگ تولید اسلحه جهان عبارتند از آمریکا، روسیه، آلمان ، فرانسه و چین. روندی که موسسه مزبور در این دوره در خصوص تولید اسلحه بررسی کرده است، حاکی از افزایش تمایل به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات شناسایی و حملات نظامی است. بر این اساس، دوازده کشور از سال دو هزار و هشت تا دو هزار و دوازده، هواپیماهای بدون سرنشین تولید خود را در اختیار دست کم سی و یک کشور قرار داده اند. این در حالی است که از سال دو هزار و سه تا دو هزار و هفت، دست کم بیست کشور از هشت کشور تولیدکننده اسلحه هواپیمای بدون سرنشین دریافت کردند.
اسرائیل، آمریکا و ایتالیا تامین کنندگان اصلی هواپیماهای بدون سرنشین در جهان بودند و پاکستان و امارات متحده عربی بزرگترین واردکنندگان این هواپیماها بوده اند.
آمریکا و روسیه در این دوره ( از سال دو هزار و هشت تا پایان دو هزار و دوازده) بیش از نیمی از صادرات اسلحه جهان را به خود اختصاص دادند. حجم صادرات اسلحه در جهان در این دوره در مقایسه با دوره قبل ( از سال دو هزار و سه تا پایان سال دو هزار و هفت) تا هفده درصد افزایش یافت.
تامین کنندگان اصلی اسلحه برای هند - علاوه بر روسیه که هفتاد و نه درصد از واردات هند را به خود اختصاص داده است- انگلیس و ازبکستان بودند. چین، پاکستان، کره جنوبی و سنگاپور نیز در این دوره چهار واردکننده بزرگ اسلحه در آسیا بودند. آمریکا با فروش اسلحه به بیش از هشتاد کشور در این دوره، سی درصد صادرات اسلحه جهان را به خود اختصاص داد. بنا بر آمار « موسسه تحقیق صلح بین الملل» که به روز شده است، کره جنوبی، استرالیا و امارات متحده عربی سه واردکننده اصلی تسلیحات آمریکا بودند. بخش عمده صادرات تسلیحاتی آمریکا از سال دو هزار و هشت تا پایان سال دو هزار و دوازده مربوط به صادرات هواپیما بود. صادرات هواپیما در این دوره دست کم شصت و دو درصد صادرات تسلیحاتی آمریکا را به خود اختصاص داد. سهم فروش تسلیحات جهانی روسیه بیست و شش درصد بود. در ضمن این کشور تامین کننده اصلی اسلحه چین بود. آلمان با هفت درصد صادرات، سومین صادرکننده بزرگ اسلحه جهان بود. بازارهای اصلی آلمان عبارت بودند از یونان، کره جنوبی و ترکیه. فرانسه نیز با اختصاص شش درصد صادرات اسلحه جهان، چهارمین کشور بزرگ صادرکننده تسلیحات جهان بود. این در حالی است که چین از نظر صادرات اسلحه در دوره مزبور جای انگلیس را گرفت.
مارک بروملی، از مسئولان برنامه صادرات اسلحه موسسه تحقیق صلح بین الملل گفت : « ارتقا رتبه چین در میان کشورهای صادرکننده اسلحه به طور عمده به علت حجم صادرات اسلحه این کشور به پاکستان است.»
« موسسه تحقیق صلح بین الملل » اعلام کرد پاکستان به علت سفارش خرید هواپیمای جنگی، زیردریایی ها و ناوچه های جنگی و همچنین دریافت آتی تسلیحات سفارش داده شده، احتمالا همچنان واردکننده اصلی تسلیحات چین باقی خواهد ماند.
بنا بر موسسه تحقیق صلح بین الملل، میانمار، بنگلادش، ونزوئلا و مغرب دیگر واردکنندگان بزرگ تسلیحات چینی بودند.
این موسسه افزود بحران مالی در اروپا موجب کاهش سفارش جت های جنگنده و سامانه های دیگر شده است.
 

کد خبر 239038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha