برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش

هفته فرهنگی ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری و مشارکت موسسه خاورشناسی هامر پورگشتال در 3 شهر اتریش برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از 14 اسفندماه به مدت پنچ روز بااجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در 3 شهر اتریش برگزارشد.این هفته فرهنگی با اجرای نخستین برنامه در شهر اینسبروک «مرکز استان تیرول» آغاز شد.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط و اجرای موسیقی سنتی ایرانی توسط گروه هنری استاد کیوان ساکت از جمله برنامه‌های نخستین روز هفته فرهنگی بود.

 

در دومین روز هفته فرهنگیایران ، کارگاه آموزشی آشپزی ایرانی در یکی از سالن‌های مجهز آشپزی منطقه 6 شهر وین برگزار شد و "حسین نجمی"، آشپز تحصیلکرده اعزامی از ایران به اتریشی‌های علاقه‌مند به غذاهای ایرانی چند نوع غذا را به صورت تئوری و عملی آموزش داد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

 

همچنین پروفسور "برت فراگنر"، ایران‌شناس برجسته اتریشی که در خصوص آشپزی ایرانی نیز مطالبی نگارش کرده است، در این کارگاه حضور داشت و ضمن توضیح در خصوص غذاهای ایرانی به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

 

سومین روز هفته فرهنگی به نمایشگاه و کارگاه آموزش خوشنویسی و نقاشی خط اختصاص داشت که هنرمند خوشنویس کشورمان " حسن جهانی‌وکیل"، آثار خود را در یکی از سالن های آکادمی دیپلماتیک در شهر وین به نمایش گذاشت و در مورد خوشنویسی ایرانی و به ویژه نقاشیخط توضیحاتی برای بازدیدکنندگان ارائه کرد.در این برنامه ،" فراگنر"، در باره انواع خوشنویسی سخنانی ایراد کرد.

 

در چهارمین روز هفته فرهنگی ایران دو برنامه در شهرهای گراتس و وین برگزار شد. در شهر گراتس که دومین شهر بزرگ اتریش و مرکز استان «اشتایرمارک» است گروه هنری استاد "کیوان ساکت"به اجرای موسیقی ایرانی پرداخت.

در این مراسم،دکتر عسگری معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور داشت.

 

در همین روز نمایشگاه و کارگاه آموزشی مینیاتور در یکی از سالن‌های آکادمی دیپلماتیک شهر وین برگزار شد و هنرمند و مینیاتوریست کشورمان "امیر طهماسبی‌زاده "آثار خود را به نمایش گذاشت و در خصوص هنر مینییاتور، توضیحاتی را ارائه داد.

در پنجمین روز و مراسم اختتامیه این هفته فرهنگی که در چند سالن آکادمیک دیپلماتیک شهر وین برگزار شد، یک سالن به نمایشگاه نقاشی خط، مینییاتور، صنایع دستی و نمایشگاه کتاب اختصاص داشت که مردم اتریش علاوه بر بازدید از این آثار هنری با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشورمان آشنا شدند.

 

در همین روز در سالن اصلی آکادمی دیپلماتیک، گروه موسیقی سنتی ایرانی به رهبری استاد کیوان ساکت به هنرنمایی پرداختند.

 

در این مراسم تعداد زیادی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی سیاسی و دانشگاهی اتریش و بسیاری از اتریشی‌های علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایران حضور داشتند.حسن تاجیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش، روسای دیگر نهادهای ایرانی مستقر در اتریش از دیگر حضار این مراسم بودند.

 

لازم به یاد آوری است قطعات هامون، خاک وطن، چهار مضراب بهاران، ای قوم به حج رفته، چهار مضراب برگ و باد، راز ساحل، چهار مضراب شور، باران، نارنجستان و قطعاتی دیگر از موسیقی سنتی ایرانی از جمله آهنگ‌هایی بود که در شهرهای اینسبروک، گراتس و وین اجرا شد .

 

در طول برگزاری این هفته فرهنگی بیش از 300 نسخه مجله آلمانی زبان ایران اینفورماسیون که از سوی رایزنی فرهنگی ایران منتشر می‌شود و همچنین سی‌دی هفت رخ فرخ ایران به صورت رایگان در اختیار اتریشی‌های علاقه‌مند به هنر ایرانی و فرهنگ و تمدن ایران قرار گرفت.
 

 

پایان پیام/

کد خبر 237298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha