احداث موج‌شکن‌ 40 بندر چند‌منظوره تا پایان 91

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه90درصد صادرات و واردات کالا از بنادر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود گفت: برای توسعه سواحل60 موج‌شکن در حال احداث است که تا پایان سال40مورد آن افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مهندس عطاالله صدر، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز(19 اسفند)در آیین بهره‌برداری آزمایشی فاز نخست بندر آستارا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با گسترش راه‌های مواصلاتی و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای می توان موقعیت این بندر را بهتر کرد.


وی از زحمات شرکت کاوه در ساخت بندر چند منظوره آستارا در مدتی کوتاه قدردانی کرد و افزود: عملیات احداث این بندر از سال 88 آغاز و در فاز نخست 600 هزار تن کالا در سال برای آن پیش‌بینی شده است.


صدر به موقعیت ویژه و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اشاره و بیان کرد: 90 درصد صادرات و واردات کالا از بنادر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: 250 بندر صیادی، تجاری، صنعتی، نظامی و ... در کشور وجود دارد که از این تعداد بنادر، 11 بندر اصلی تجاری است که عملیات ترانزیت کالا را انجام می‌دهند و سهم مهمی در واردات و صادرات ایفا می‌کنند.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بنادر اصلی کشور را 184 میلیون تن کالا عنوان و اظهار کرد: این مقدار ظرفیت به لحاظ ارزشی 184 میلیارد دلار است که نشان می‌‌دهد سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه انجام می‌شود.


وی ادمه داد: در کنار اقدام‌های اساسی برای توسعه سواحل، ساخت 60 مورد موج‌شکن را در دستور کار قرار داده‌ایم که 40 مورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.


صدر، توسعه ظرفیت‌های مسافری در بنادر کشور را از دیگر اقدام‌های سازمان بنادر و دریانوردی ذکر کرد و گفت: تنها در سال گذشته 10 میلیون مسافر از طریق بنادر کشور ترانزیت شده‌اند.


معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت ترانزیتی بنادر کشور را 20 میلیون تن در سال عنوان کردو افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار در برنامه پنج‌ساله توسعه به 50 میلیون تن افزایش پیدا کند.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اقدام‌های دولت در راستای توسعه دریایی را خوب ارزیابی کرد و افزود: اکنون 156 پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ارزش 2 میلیارد دلار در حال اجراست.
 

صدر با اشاره به تولید شناورهای مدرن توسط بخش خصوصی و افزایش تولید این شناورها، افزود: 90 شناور مدرن توسط بخش خصوصی تولید شده که اکنون 44 شناور مدرن مسافری به آب انداخته شده است.
 

 

پایان پیام/

کد خبر 236297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha