غایت همه اقدامات سیدجمال الدین اتحاد مسلمین در یک امپراتوری واحد بود

مسئول کمیسیون فرهنگی نماز جمعه استان کرمان تصریح کرد: غایت همه اقدامات سیدجمال الدین اسدآبادی و محور همه امیدهای او وحدت اسلامی و اتحاد جمیع مسلمین در یک امپراتوری واحد بود.

مسئول کمیسیون فرهنگی نماز جمعه استان کرمان با اشاره به روز بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی در گفتگو با خبرنگار شبستان از وی به عنوان بزرگترین کسی که برای وحدت امت اسلامی تلاش کرد، نام برد و افزود: غایت همه اقدامات و محور همه امیدهای او وحدت اسلامی و اتحاد جمیع مسلمین در یک امپراتوری واحد بود.


حجت الاسلام حمید اسماعیل پور با برشمردن صفات و ویژگی های سیدجمال الدین اسدآبادی گفت: در حالات وی آمده بسیار کم غذا بود و کم می خوابید، پارسا و زاهد و برخوردار از نگاهی نافذ بود.


وی افزود: این مرد بزرگ با همه مهربان، صاحب استقلال رأی، دارای قدرت فکر و تشخیص و بصیرت برجسته، برخوردار از دانشی گسترده و در برابر مشکلات نترس و سرسخت بود.


امام جمعه راین با اشاره به نامه سیدجمال به میرزای شیرزای و پیش بینی مسئله تحریم تنباکو سالها قبل توسط وی، گفت: در این نامه تلاطم و اضطراب روحی سیدجمال الدین موج می زند و او اعتقاد عجیب و راسخی به اینکه روحانیت نقش اصلی را در هدایت مردم ایفا می کنند؛ داشته است.


وی ادامه داد: سیدجمال الدین اسدآبادی انسان اثرگذاری بوده است به گونه ای که در بررسی نهضت استقلال عراق مشخص شد که راه اندازان این نهضت از دوستان سیدجمال الدین بوده اند.


فعال فرهنگی و مذهبی استان کرمان با اشاره به سال تولد سیدجمال الدین اسدآبادی(1254)و حضور وی در سال (1266)در درس شیخ انصاری گفت: سیدجمال الدین تنها زمانی که 12 سال داشت در کلاس درس شیخ که مخصوص هر کسی هم نبود حاضر شد.


وی ادامه داد: وقتی 14 ساله بود، شیخ انصاری با نبوغی که در او دید تشخیص داد که این شخص انسان بزرگی است و نشر افکار وی باعث شد تا ناصرالدشن شاه از حضور وی در ایران خوفناک شود.


حجت الاسلام اسماعیل پور با اشاره به فرازهای مهمی از زندگی سیدجمال الدین اسدآبادی در کشورهای مختلف، تأسیس انجمن "الوطنی" در مصر در سن 30 سالگی و عضویت 300 نفر در این انجمن و انتشار 18 شماره از نشریه "عروة الوثقی" در فرانسه با سردبیری شاگردش شیخ محمد عبده اشاره کرد.


وی به حوادث سالهای پایانی عمر سیدجمال الدین و تحصن 7 ماهه وی در حرم مطهر شاه عبدالعظیم حسنی(ع)و مریضی او و تبعیدش با همان حال توسط ناصرالدین شاه به عتبات و ... در نهایت مسموم کردن وی توسط امپراتور عثمانی در ترکیه و شهادتش در سال 1314 هم اشاره کرد.


امام جمعه راین از سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان الگویی برای جوانان یاد کرد و افزود: اطلاع از زندگی بزرگانی چون وی باعث تحرک در میان ما می شود زیرا انسان ها که نباید در تاریخ محو شوند و یادی هم از آنان نشود.

 


پایان پیام/

کد خبر 236273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha