جلد اول مقالات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی منتشر شد

اولین جلد از مجموعه سه جلدی مقالات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی، با تلاش پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سید روح الله دعائی، مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)گفت: کتاب مقالات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی در سه جلد توسط مؤسسه فرهنگی هنری عرش پژوه تألیف شده است که جلد اول کتاب در ده فصل با موضوعاتی از جمله «بررسی وضعیت پژوهشگران حوزوی و بهبود آن، توسعه و تقویت اطلاع رسانی علمی در پژوهش های حوزوی، شیوه اختصاص و مصرف منابع اعتباری دولت به مراکز تحقیقات حوزوی» تدوین شده است.

 

وی با توضیحاتی در مورد مقدمه کتاب گفت: در بخشی از مقدمه آمده است: «با شروع انقلاب اسلامی، خیل عظیمی از جوانان متعهد و مذهبی که تشنه معارف ناب الهی و اسلامی بودند، برای کسب فضائل روحی و معنوی به حوزه های علمیه روی آوردند تا ضمن برخورداری شخصی از فضای حوزه، زمینه ساز سالم سازی جامعه نیز بشوند...».


وی درمورد مقدمه فصل دوم این کتاب گفت: در مقدمه فصل دوم به این مطلب اشاره شده است: «با توجه به گسترش نیاز و تقاضا برای کالاهای دینی و ناتوانی سیستم موجود اطلاع رسانی دینی بازنگری در برنامه تعامل پژوهشهای حوزوی و ارتباط مراکز تحقیقاتی حوزه های علمیه با نهادهای مختلف علمی، اجتماعی و راه اندازی یک شبکه کارآمد اطلاع رسانی پژوهش های دینی از جمله ابزارهای لازم در خصوص دست یابی به یک ساز و کار مناسب فعالیت دینی در جامعه است...».


دعائی خاطرنشان کرد: در فصل دوم نام مراکز اطلاع رسانی چون: «شبکه جهانی نور، شبکه اطلاع رسانی آل البیت، شبکه اطلاع رسانی دانا فجر، پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) و... معرفی و همچنین توضیحاتی در مورد اهداف، عمده فعالیت ها، پروژه ها و آثار این مراکز اطلاع رسانی ارائه شده است.


وی افزود: در مقدمه فصل سوم، می خوانیم: «اصولا پس از گذشت 20 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی هنوز تئوری مشخصی در خصوص نحوه تعامل دین و دولت ارائه نشده است و صرفا به بیان برخی مقوله های کلان و کلی در این خصوص در قانون اساسی و قوانین مدون فرهنگی کشور بدون تعیین شیوه های اجرایی و حدود و نحوه تعامل، اکتفا شده است».


مدیر روابط عمومی پژوهشکده با اشاره به کلیات فصل چهارم افزود: «این تحقیق در ابتدا به شناسایی مراکز پژوهشی رسمی وابسته به حوزه های علمیه می پردازد و سپس قابلیتها، ضعفها و چالشهای اساسی که در این مراکز با آنها مواجه هستند را مورد مطالعه قرار می دهد و نهایتا بر اساس تدوین یک شرایط مطلوب فعالیتی برای مراکز تحقیقاتی حوزوی، بر اساس رسالت هایی که برای اینگونه مراکز تدوین شده است، راهکارهای بهبود وضعیت و شیوه عملی شدن آنها مشخص می گردد...».


دعائی با تاکید بر اینکه فصل پنجم به «بررسی وضعیت نیروهای انسانی سازمان ها و نهادهای دینی و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت» می پردازد تصریح کرد: «ساماندهی و بهبود وضعیت نیروهای انسانی سازمان ها و نهادهایی که امور حاکمیت و مدیریتی خدمات انسانی مذهبی را بر عهده دارد می تواند گامی اساسی جهت توسعه توانمندیها، افزایش بهره وری و بهبود کمیت و کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده توسط این نهادها باشد».


این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات گفت: در چکیده فصل ششم می خوانیم: «هم اکنون که در راستای برنامه سوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، توجهی دوباره به مساجد مبذول گشته است، طرح حاضر بر آن است تا اصطلاحات و چارچوب اولیه را در نظام منابع انسانی شناسایی و پیشنهاد نماید».


وی ادامه داد: موضوعات فصل ششم را می توان «جایگاه امروزی مدیریت توسعه منابع انسانی، قلمروهای اساسی مدیریت مساجد، ویژگی های وظایف منابع انسانی مساجد، شاخص های مطلوب امام جماعت مسجد، توزیع استانی ائمه جماعات، خدام، منابع جذب نیرو، شاخص ها و ویژگی های تعریف شده برای نیروها، خلأهای اساسی کمی در ارتباط نیروی انسانی مساجد کدام است، ویژگی ها و مشخصات مطلوب نیروی انسانی مساجد، روش های علمی و عملی جذب منابع انسانی مساجد، مؤثرترین رویکرد ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی مساجد، روش های اساسی آموزش و به سازی منابع انسانی مساجد کدامند، و بیمه و بازنشستگی» نام برد.


دعائی در مورد مقدمه فصل هفتم گفت: در این مقدمه آمده است: «مشارکت به عنوان یک فرآیند اجتماعی محسوب می شود که از عوامل سیاسی، اقتصادی، روان شناختی و جامعه شناختی تأثیر می پذیرد. از این رو سازه مشارکت به عنوان یک مفهوم بنیادی در حیطه توسعه منابع انسانی کارآیی خاصی دارد».


مدیر روابط عمومی پژوهشکده تصریح کرد: در مقدمه فصل هشتم به این مطلب اشاره شده است: «مسجد به عنوان سنگر اصلی مکتب حنیف از صدر اسلام تاکنون همچنان استوار و محکم، پایگاه مبارزات سیاسی، مکتبی و نظامی مردان پاک و پیام آوران توحید و مبلغان راستین طریق حق بوده است و مسلمانان همواره از این سنگر در جهت خنثی نمودن تبلیغات سوء استعمارگران و زورمندان زمان خویش و همچنین صدور و اعتلای آن استفاده کرده، در کلیه اعصار این پایگاه مقدس مورد توجه و التزام خاص مسلمین جهان بوده است».


این کارشناس رسانه ادامه داد: مقدمه فصل نهم در رابطه با مفهوم مشارکت می نویسد: «امروزه مفهوم مشارکت در حیطه های نظام های علمی مطرح گردیده و چالش های گوناگونی را دامن زده است. مشارکت به عنوان یک فرآیند اجتماعی محسوب گردیده که از عوامل سیاسی ـ اقتصادی ـ روان شناختی و جامعه شناختی تأثیر می پذیرد». از مهم ترین اهداف تحقیق در فصل نهم: «یافته راه کارهای ارتقا سطح مشارکت مردم و بهینه سازی روش های گذشته برای تقویت بسترهای مشارکت مردمی و نوع تعاملات بین نهادهای دینی رسمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده اند با نهادهای مردمی به عنوان مهم ترین اهداف این پژوهش مورد کنکاش قرار خواهد گرفت» شمرده شده است.


دعائی خاطرنشان کرد: در چکیده فصل دهم آمده است: «از آنجا که نظام اسلامی کشور ما، نظام ولایتی است، مسجد این نظام باید با اتصال به جایگاه ولایت، ارتقا، شأن و مکان آن سهم و نقش بسزایی داشته باشد...در تحقیق حاضر، وضعیت موجود سازمان و تشکیلات مساجد مورد بررسی قرار می گیرد. به نحوی که نقاط قوت و ضعف آن آشکار می گردد..».


پایان پیام/
 

کد خبر 236131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha