شهدا ریشه های مبانی دینی را در سینما گنجانده اند

کارگردان سینما گفت: در سراسر فیلم های دفاع مقدس ایثار را می توان به وضوح مشاهده کرد و ما اکنون هر چه داریم به برکت خون شهدا است که آنان ریشه های مبانی دینی را در سینمای ما گنجانده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، فریدون جیرانی تهیه کننده و کارگردان سینما در همایش تقابل سینمای دینی و روشنفکری که به همت کانون هنر و ادب بسیج دانشجویی دانشگاه قم و با حضور 2 تن از فعالان و منتقدان سینمای کشور برگزار شد، دستاوردهای فیلم های اکران شده در دهه 60 و 90 را تبیین و تحلیل کرد و گفت: سینمای 2 دهه فوق مسلماً با یکدیگر متمایز است و سینمای ایران عملاً به دوره های مختلف تقسیم می شود.

 

وی با بیان اینکه ما نباید شرایط هر 2 دوره را یکسان تلقَی کنیم، افزود: در هر دوره نگاه به زندگی مصرفی متفاوت است و اکنون میل به مصرف زدگی همه جا را فرا گرفته و در دوره کنونی باید ایثار و از خود گذشتگی را که اساس فیلم ها است مدَ نظر قرار داد.

 

وی خاطرنشان ساخت: زیر بنای فیلم های ما سینمای دفاع مقدَس است و در سراسر فیلم های جنگ تحمیلی ایثار را می توان به وضوح مشاهده کرد و ما اکنون هر چه داریم به برکت خون شهدا است که آنان ریشه های مبانی دینی را در سینمای ما گنجانیده اند.

 

مسعود فراستی منتقد سینما و تلویزیون نیز در این همایش اظهار داشت: ما سینمای دینی و فیلم دینی نداریم اما لحظات دینی وجود دارد و در واقع عملاً می توان گفت فیم ضد انسانی فیلمی ضد دینی است.

 

وی جایگاه و اساس سینما را عنصر دل دانست نه عنصر شعار افزود: سینما جای دل است و دل عنصری است که در سینما متبلور است و باید از هر گونه شعار اجتناب ورزید و اگر درک و احساس و دل، مبنای یک بیننده نباشد عملاً جای او در سینما نیست.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 236083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha