کی گفته که اجازه می دهند بیاید؟!

«کاندیداتوری آقای خاتمی نه تنها هیچ نفعی به حال اصلاح طلبان ندارد بلکه با سوزاندن باقی مانده پتانسیل های آقای خاتمی به شدت به ضرر جنبش اصلاحات و به سود حکومت خواهد بود.»<BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از کیهان این مطلب را «رشید-الف» یکی از عناصر بازداشتی فتنه 88 عنوان کرد. وی آخرین بار شهریورماه امسال بازداشت بود و اوایل آذرماه آزاد شد. عضو گروهک ادوار تحکیم با طرح این سوال که «چرا با کاندیداتوری خاتمی مخالفم؟» در گویا نیوز نوشت: به عنوان یک مدافع «راهبرد اصلاح طلبی» معتقدم کاندیداتوری آقای خاتمی در انتخابات پیش رو نه تنها کمکی به «اصلاحات» و بهبود اوضاع نمی کند بلکه احتمالا لطمات جبران ناپذیری به شخص ایشان و مجموعه نیروهای مدافع اصلاح طلبی می زند.
وی خاطرنشان کرد: مدتی است که در برخی از لایه های جبهه اصلاحات زمزمه هایی مبنی بر لزوم کاندیداتوری آقای خاتمی در انتخابات به گوش می رسد. تابستان گذشته که دیداری با خاتمی داشتیم ایشان طی تحلیل واقع بینانه ای از فضای سیاسی کشور صراحتا احتمال کاندیداتوری خود را رد کرد. صمیمانه امیدوارم که جمع بندی آقای خاتمی تغییری نکرده باشد کما اینکه اتفاق ویژه ای هم درفضای سیاسی کشور نیافتاده که آقای خاتمی را به تجدید نظر در آن و جمع بندی سوق داده باشد. اما برداشت من این است که عده ای از اطرافیان و مشاوران، او را برای کاندیداتوری تحت فشار قرار داده اند.
«رشید-الف» در ادامه می پرسد: اگر خاتمی با رد صلاحیت قطعی مواجه شود چه چیزی عاید اصلاح طلبان خواهد شد؟ حداکثرش این است که اصلاح طلبان خواهند گفت «انتخابات آزاد نیست و ما رای نمی دهیم.» خب که چه؟! جز اینکه تشنج بین حاکمیت و اصلاح طلبان افزایش یابد و فشار بر مجموعه نیروهای اصلاح طلب داخل کشور بیشتر شود چه چیزی عاید اصلاح طلبان خواهد شد؟ حالا اگر آقای خاتمی نهایتا با «حکم حکومتی» تایید صلاحیت شود چه؟ مسلما تحقق این فرض کار خاتمی و اصلاح طلبان را بسیار دشوارتر خواهد کرد. این همان مشکلی است که سال 84 هم در قضیه تایید صلاحیت دکتر معین با آن دست به گریبان بودیم و این بار مسلما ابعاد گسترده تری به خود خواهد گرفت.
این شیوه تایید صلاحیت آقای خاتمی در انتخابات آینده تبدیل به پاشنه آشیل اصلاح طلبان و محملی برای حملات تخریبی و دامنه دار نیروهای رادیکال و اپوزیسیون سرنگونی طلب خواهد شد.
وی می افزاید: حتی در صورت تایید صلاحیت آقای خاتمی آیا اصلاح طلبان نسبت به سلامت انتخابات اطمینان دارند؟ باید توجه داشته باشیم که این بار ادعای تقلب مسموع نخواهد بود چرا که ما تجربه سال 88 را داریم و می دانیم که مجری و ناظر این انتخابات همان مجری و ناظر سال 88 هستند. آیا اگر نتیجه انتخابات خلاف انتظار ما اعلام شد دوباره قرار است مردم را به خیابان بخوانیم و باز هزینه های بیشتری را به بدنه خود تحمیل کنیم و البته بهانه لازم را برای جمع کردن تتمه نیروهای اصلاح طلب و داخل کشور فراهم کنیم؟
وی با طرح این سوال که « در این صورت با فرض تکرار تحرکات خیابانی قرار است به کجا برسیم؟» می افزاید: آیا تحرکات خیابانی پیشین دستاوردی برای اصلاحات داشت؟ آیا دریچه های جدیدی به روی اصلاح طلبی یا گذار مسالمت آمیز به دموکراسی گشود یا همان معدود روزنه های موجود را هم بست؟ این دوستان برای موسوی و کروبی محبوس و محصور چه کرده اند که حالا اصرار دارند خاتمی هم همان مسیر را برود و به سرنوشت آن دو بزرگوار دچار شود؟
این عنصر بازداشتی همچنین درباره معضل اصلی اصلاح طلبان نوشت: مهم ترین مشکل نیروهای اصلاح طلب از بین رفتن امکان سیاست ورزی جمعی و قانونی است، بنابراین در این انتخابات اصلاح طلبان باید به گونه ای عمل کنند که فضاهای تازه ای برای سیاست ورزی قانونی و جمعی گشوده شود یا دست کم فضاهای سابق تا حدودی احیا شود نه اینکه به گونه ای عمل کنیم که تضییفات از اینی که هست هم بیشتر شود و باز عده ای روانه زندان یا ناچار به مهاجرت شوند.
وی در پایان می نویسد: منطق اصلاح طلبی با منطق قماربازی و سیاست قماربازانه تفاوت اساسی دارد. عجله و کنش عاطفی آفت فعالیت اصلاح طلبانه است، اصلاح طلبان نباید عجله کنند و به جای اصرار به آقای خاتمی برای کاندیداتوری باید به ایشان و دیگر بزرگان اصلاح طلب نظیر عبدالله نوری یا محمد موسوی خوئینی اصرار کنند و فشار آورند که تلاش هایشان را برای ایجاد انسجام در اصلاح طلبان و تدوین یک برنامه واحد سیاسی و یک مکانیسم رهبری جمعی درون جبهه اصلاحات با جدیت بیشتری پیگیری کنند. در حال حاضر اولویت بازسازی جبهه اصلاحات است، ما در موقعیتی نیستیم که به اداره قوه مجریه بیاندیشیم.
گفتنی است که خاتمی به علت جرایم متعدد و جنایاتی که در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 مرتکب شده است از کمترین صلاحیتی برای حضور در بدنه نظام برخوردار نیست چه رسد به نامزدی برای ریاست جمهوری و به نظر می رسد اینگونه تحلیل ها و خبرپراکنی ها برای به فراموشی سپردن خیانت سران فتنه باشد.


 

کد خبر 235981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha