شتاب زده وارد شمارش آرا 92 نشوید

منوچهر متکی، نامزد پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: خیلی شتاب زده وارد شمارش آراء 24 خرداد 92 نشوید.

به گزارش خبرنگار احزاب شبستان، منوچهر متکی، نامزد پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد فضای انتخاباتی آینده کشور گفت: هنوز در کف جامعه و بین مردم جوشش لازم را نمی بینم و این وضعیت ناشی از شرایطی است که در یک سال اخیر برای مردم پدید آمده است رکورد قیمت ها و تصمیمات ناگفته ای که در طی یکسال اخیر در برخی حوزه ها اتخاذ شد و تصمیماتی که باید اتخاذ می شد و نشد شرایطی را ایجاد کرد که مردم در وضعیت کنونی قرار گیرند.

وی افزود: با ترسیم شرایط جدید و افق های جدید می توانیم از شرایطی که بخشی از فشارهای اقتصادی و تاثیرگذار درحوزه اقتصاد و بخشی که ناشی از سوء تدبیرها این خوش بینی را ایجاد کنیم که سوء تدبیرها به حسن تدبیرها بدل شود.

متکی در مورد حضور چهره های گوناگون در انتخابات و کناره گیری وی به نفع انها گفت: حضور افراد در چارچوب قانون و ضوابط برای کسانی که خود را صالح می بینند و ظرفیت حضور دارند یک امکان و حق است نشاندهنده نشاط سیاسی در جامعه است در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کشور شاهد حضور مردم بودیم ما نظام حزبی نهادینه شده در کشور نداریم. تا زمینه ائتلاف های گوناگون حزبی را ساماندهی کند.

وی گفت: در شرایط ویژه با بررسی آرایش صحنه های جریان های سیاسی کسانی که دیدگاه مشترک دارند هنوز خود را نشان نداده اند و این موضوع در وزن کشی کاندیدا تا پایان اردیبهشت ماه خود را نشان می دهد و تا ان زمان تامل می کنیم و این بحث را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی برای ائتلاف و مجموعه های سیاسی فکر می کنم زود باشد برای بررسی این موضوع باید تا فروردین و اردیبهشت تحمل کنیم و ببینیم اقبال اولیه در نخستین وزن کشی ها قابل مشاهده است برای بررسی بحث ائتلاف در شرایط کنونی زود است.

وی در مورد دیدار خود بعد از جدا شدن از دولت احمدی نژاد گفت: از زمان جدا شدن از دولت و مسئولیت امور خارجه دیداری با احمدی نژاد نداشته ام.

وی در مورد پررنگ شدن کاندیداتوری پورمحمدی و باهنر و احتمال کناره گیری به نفع این افراد گفت: کاندیداتوری ما متغیری از دیگری نیست اگر بحث همراهی و ائتلاف است تا نیمه های اردیبهشت می توانیم صبر کنیم و در این موضوع خیلی بحث نمی کنیم.

وی در مورد ورود کاندیدای دولت گفت: حادثه بنی صدر حادثه تلخی برای کشور بود اما بلافاصله مردم شاهد بوده اند که رییس جمهور از جایگاه ریاست جمهوری کل نظام را به چالش می کشد. ما با این ضعف ها در دوره های دیگر نیز مواجه بوده ایم جایگاه رییس جمهور در قانون اساسی و ارتباط با قوا و رهبری و آسیب شناسی این موضوع در قانون اساسی تبیین شده است.

وی در ادامه گفت: در نظام جمهوری اسلامی رهبری نظام جایگاه ایدئولوژیک دارد و قرائت های ایدئولوژی نظام و هدایت و هماهنگی براساس قانون اساسی بر عهده رهبری است جایگاه دولت جایگاه استراتژیک در امر کشورداری است طرح قرائت های دینی از سوی دولت بیراهه است و انحراف نظام است که در مقاطعی شاهد ان بودیم.

وی در مورد بحث های گوناگون در میان جناح اصولگرایان گفت: جنجال سیاسی در میان اصولگرایان را نمی پذیرم اصولگرایان مجموعه ای از دوستان هستند که احساس وظیفه کرده اند وارد عرصه شده اند و فکر می کنند از بینش لازم برخوردارند و می توانند در این راه اقدامات لازم را انجام دهند اگر دچار شتاب زدگی نشویم انتخابات خوبی را طی می کنیم.

وی در مورد حضور موسوی و کروبی و نمایندگان منتخب اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعبیر این واقعیت به معنای اینکه کسانی که در حاکمیت نباشند نیست تجربه عینی کشور این را نشان می دهد که جریانات مهم در کشور در طی 34 سال گذشته در مجلس قوه مقننه و تشکیلات دولت توانسته اند با رای مردم نقش آفرینی کنند.

متکی گفت: در بحث انتخابات اینکه نگاههای مختلف در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مطرح است و تفاوت ها و طبقه بندی های مختلف نشان دهنده انتخابات آزاد و ظرفیت جامعه و نظام برای برگزاری انتخابات آزاد است.

متکی گفت: ما در دوره انتخابات ریاست جمهوری تا پایان انتخابات نشاط کامل را در جامعه می گیریم حوادث بعد از پایان رای گیری خود را نشان داد و شکل حوادث طوری بود که می توان دریافت طرحی از قبل در دست بود.

وی با بیان اینکه دفاع از سلیقه های گوناگون در نظام حق جریان های سیاسی است و مورد حمایت است گفت: بنده به عنوان فردی که در فراز و نشیب ها و در بخشی از تحولات جدی بودم در مورد حضور کروبی و موسوی باید نهاد قانونی مربوطه این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و هر کدام از تایید نهادهای خاص نامزدهای انتخاباتی عبور کنند و براساس قانون می توانند در انتخابات حضور یابند.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم شاهد نشاط حضور جریان های مختلف بودیم افزود: مجلس نهم در میان نمایندگان مجلس هشتم بیشترین تقدیر را داشته است و دیدیم که برخی از نمایندگان در این دور رای نیاوردند و برخی از جریان های سیاسی وزن کمتری نسبت به مجلس گذشته داشته اند اما نباید این موضوع را به حساب این گذاشت که انتخابات خوبی نداشته ایم.

متکی اشاره کرد: مقبولیت و نظر مردمی تعیین کننده نهایی انتخابات است باید با روشهای درست و علمی و در چارچوب قانون نظرات را استخراج کنیم اگر انتخابات بعد از جنگ را ببینیم مشاهده می کنیم که انتخابات قابل پیش بینی نبود و گویای این است که مولفه ها در میان مردم در مقاطع مختلف وجود دارد که تعیین کننده انتخابات است.

وی گفت: در سال 76 نتیجه انتخابات چیز دیگری را رقم زد اگر رد انتخابات را بگیریم این موضوع بیشتر روشن می شود به نظر می رسد خیلی شتاب زده نباید وارد شمارش آراء خرداد 92 شد مردم هنوز اراده خود را نشان نداده اند.

وی گفت: در مراحل پایانی نگاهی که از دل مردم استخراج می شود نتیجه انتخابات است و بعد از وزن کشی های اولیه آرایش سیاسی معلوم می شود ورود من به میدان ریاست جمهوری برای نقش آفرینی در اصل و نتیجه انتخابات است و به تلاشهای خود در این راه ادامه می دهیم.

وی در مورد سیاست خارجی گفت: بینش ها در اتخاذ سیاست ها می تواند درست باشد اما روشها ممکن است کارآمد نباشد شما در مجامع بین المللی پیام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داریم اگر بیان ان بین المللی براساس اسلوب ها نباشد و این اسلوب ها را رعایت نکنیم هزینه کشورداری را بالا می بریم.

بنده برای دولت نهم در حوزه بین الملل اشکالاتی را طرح کرده ام که ابتدا در روشها از دولت دهم به بعد رویکردهای متفاوتی اتخاذ شد که باید در جایگاه خود نقض شود.

وی در مورد حضور افرادی با برنامه های مکمل متکی اظهار کرد: تصور می کنم نتیجه انتخابات در راس اراده مردم و مردم باید حرف نهایی را بزنند اگر افراد مکمل ان را با برنامه های مکمل داشته باشیم می توانند ادغام شوند اما نمی توانیم ریسک فردی را بپذیریم که از این لحاظ ریسک پایینی دارد و نمی توانیم ساده انگارانه برخورد کنیم.

پایان پیام/


 

کد خبر 235117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha