موقعیت ویژه خلیج فارس همواره مورد توجه قدرت های فرامنطقه ای بوده است

وزیر امور خارجه در پیام خود به همایش بین المللی خلیج فارس گفت: موقعیت ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی خلیج فارس از دیرباز مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از هرمزگان، در این پیام که توسط مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه ارائه شد، آمده است: منطقه حساس و استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از مهمترین مناطق جغرافیایی جهان در طول تاریخ شاهد تحولات و فراز و نشیب های زیادی بوده و هم اکنون نیز در معرض تحولات سیاسی اجتماعی منبعث از بعضی از کشورهای منطقه قرار دارد.
 

موقعیت ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی خلیج فارس به ویژه وجود ذخایر عظیم انرژی در این منطقه باعث شده است که از دیرباز مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و برای حفاظت از منافع خود بارها به این منطقه لشگرکشی نموده و به تثبیت قدرت نظامی، سیاسی و منافع اقتصادی خود در کشورهای خلیج فارس پرداخته اند.
 

خلیج فارس برای همه کشورهای منطقه جنبه حیاتی داشته و برای جمهوری اسلامی ایران با داشتن طولانی ترین مرز در این آبراه اهمیتی ویژه دارد.
 

منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از مهمترین مناطق جغرافیایی و در روند تحولات تاریخی قرار داشته است و در این مسیر تاریخی فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شده است.
 

وزیر امور خارجه در ادامه این پیام آورده است: تحولات اخیر در جهان اسلام و بیداری اسلامی چهره سیاسی منطقه را متحول کرده و همفکری و همکاری های همه جانبه میان کشورهای آن را بیش از پیش ضروری ساخته است.
 

قدرت های غربی به ویژه آمریکا همواره تلاش داشته اند تا با کاشتن بذر نفاق کشورهای منطقه را از هم جدا ساخته و با هراس افکنی های واهی دامنه اختلافات را گسترش داده و مانع همگرایی منطقه ای شوند.
 

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره دست دوستی و برادری به سوی برادران عرب خود در منطقه دراز کرده و بارها حسن نیت خود را نسبت به همسایگان خود نشان داده است و عملاً در هنگام اشغال کویت توسط رژیم بعث صدام حسن همجواری خود را به منصه ظهور رساند و با محکوم کردن اشغالگری کمال همکاری با دولت و ملت کویت را به عمل آورد.
 

مشترکات دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و از همه مهمتر واقعیت تغییرناپذیر همسایگی ایجاب می کند که همه با درس گرفتن از حوادث گذشته به آینده ای روشن تر نگریسته و به افق های تازه همکاری و همدلی فکر کنیم تا به بهره گیری از امکانات کشورها و هم افزایی توانمندی ها به رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه اهتمام ورزیده و با قرار گرفتن در یک منظومه کارآمد و کامل همکاری های همه جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی دست رد بر سینه نامحرمان زده و سرنوشت ملت های مان را خودمان به دست گرفته و به زمزمه های همیشه اختلاف انگیز بیگانگان اعتنا نکنیم.
 

بدیهی است حاصل این نشست ها و تبادل نظر صاحب نظران می تواند در طراحی نقشه راه همکاری کشورهای منطقه موثر واقع شده و دولتمردان خلیج فارس را در نیل به اهدافشان یاری رساند.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 235064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha