به آینده مذاکرات خوشبینیم/آمریکا رفتار خصمانه با ایران را جبران کند

مهمانپرست درباره موضوع پیشنهاد گفتگودو جانبه از طرف آمریکایی‌ها گفت: آن چیزی که برای ما ملاک ارزیابی خواهد بود دخالت نکردن در مسائل داخلی کشورهای منطقه و کشورمان و جبران رفتار خصمانه در ۶۰ سال اخیر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه طبیعتا منظور از مذاکراتی که هدفمند و چارچوب منطقی بر آن حاکم باشد این است که نهایتا حقوق هسته‌ای کشورمان به شکل کامل برای فعالیت‌های صلح آمیز به رسمیت شناخته شود و در مقابل نیز نگرانی‌ها و ادعاهایی که در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان هست برطرف شود افزود: وقتی حقوق ما به رسمیت شناخته شود و نگرانی‌ها برطرف شد معنای آن این است که هر اقدامی به بهانه فعالیت هسته‌ای علیه ملت ما جایگاهی ندارد.

وی گفت: برای اینکه به آن نقطه نهایی برسیم باید گام‌های مختلفی را به شکل متقابل و به صورت همزمان و هم وزن برداریم و طبیعی است در هر گامی بخشی از اقدامات کشورمان در جهت رفع ابهامات و بخشی از اقدامات طرف مقابل برای رفع فشار‌ها و اقدامات نادرستی که صورت گرفته است نتایج این مذاکرات خواهد بود.

مهمانپرست افزود: بنابراین تفاهم کلی در این جهت در اجلاس آلماتی به شکل کلی آن بحث شده است، مذاکرات ادامه دارد و در ادامه متقابلا در قبال رویکرد طرف مقابل اقدامات مشابهی از طرف نمایندگان کشور ما صورت خواهد گرفت.

وی گفت: اظهارات وزیرخارجه کشورمان در جهت کاهش تدریجی تحریم‌ها بر اساس فضای مذاکرات و رویکرد کشورهای 1 + 5 و چشم انداز این نشست‌ها گفته شده و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی با رویکرد منطقی مذاکرات ادامه یابد در ادامه این نشست‌ها و گامهایی که برداشته خواهد شد تحریم‌ها از بین خواهد رفت.

به ادامه مذاکرات و آینده آن خوشبین هستیم

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خبرنگاری پرسید: جان کری روز دوشنبه در عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعود الفیصل شرکت کرد و وزیر خارجه عربستان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 مدعی شد که این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته است و همچنین برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای منطقه اعلام کرد پاسخ چیست؟ و نیز تفاوت پیشنهادهای مطرح شده در این دوره از مذاکرات که آقای صالحی اشاره داشت در چیست؟

مهمانپرست در پاسخ به این سؤالات گفت: اظهار نظر مقامات کشورهای منطقه ممکن است متفاوت با اظهار نظرهای مقامات کشورهای 1+5 یا سایر کشورهایی جدای از منطقه باشد.

وی افزود: اینکه چرا اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی مقامات منطقه شاهدیم شاید به نگرانی آن‌ها از حل مسایل بین ما و کشورهایی که ادعای نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ما دارند برمی گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فکر می‌کنیم همکاریهای منطقه‌ای باید به بهترین شکل ادامه یابد و ما آمادگی داریم روابطمان را با کشورهای منطقه به بالا‌ترین سطح خود ارتقا دهیم.

مهمانپرست افزود: برای حل مشکلات بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه معتقدیم چنانچه ظرفیتهای کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرد نیازی به حضور کشورهای خارج از منطقه نیست و اگر در کشورهای منطقه بحران‌هایی وجود دارد این بحران‌ها به مطالبات مردمی در این کشور‌ها بر می‌گردد.

وی ادامه داد: راه حل این بحران‌ها گوش دادن به صدای مردم و مشارکت آن‌ها در اداره کشور و تحقق خواسته‌های مشروع آنهاست اینکه بجای پرداختن به مطالبات مردمی، کشورهای دیگری را در منطقه به عنوان خطر و تهدید معرفی می‌کنند این اقدام بی‌نتیجه خواهد بود و کمکی به وضع کشور‌ها نخواهد کرد.

مهمانپرست گفت: اظهارات برخی از مقامات کشورهای منطقه همخوانی با واقعیت کشور ما و فضای مذاکرات بین ما و کشورهای 1+5 و چشم انداز آن ندارد.

وی افزود: اینکه آقای صالحی اشاره کردند پیشنهاد مقامات کشورهای 1+5 که نقش کشورهای غربی در آن پررنگ است متفاوت با گذشته بود در مطالب آقای دکتر جلیلی نیز آمده است.

مهمانپرست گفت: در مذاکرات قبلی اگر همواره بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تأکید و یا موضوعات مشخصی به عنوان پیش شرط مطرح می‌شد که از نظر ما غیرمنطقی بود و اجازه ادامه مذاکرات را به ما نمی‌داد این بار تفاوت محسوسی در پیشنهادات کشورهای 1+5 وجود داشت که در مغایرت با حقوق اساسی ملت ما برای داشتن فعالیتهای صلح آمیز هسته این نبود و می‌توانست فضایی را برای بررسی پیشنهادات و ادامه همکاری‌ها ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این فضا از دید ما و از دید کشورهای 1+5 و خانم اشتون مثبت تلقی شد و خیلی از مقامات کشورهای غربی این فضا و توافقات را که صورت گرفت مثبت تلقی کردند.

مهمانپرست گفت: ما نسبت به ادامه مذاکرات و آینده آن خوشبین هستیم و فکر می‌کنیم تغییری که صورت گرفته است شروع خوبی برای رسیدگی به چارچوب منطقی می‌تواند باشد.

وی افزود: اگر این رویکرد منطقی دنبال و کامل شود می‌تواند به تفاهمی که مورد قبول طرفین است برسد و این‌‌ همان چیزی است که می‌تواند حقوق ما را تأمین کند و همه ادعای نگرانی کشورهای عضو 1+5 را برطرف خواهد کرد.

مذاکره با آژانس برای همکاری بر اساس ان پی تی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر طرح بازدید پارچین از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارزیابی ایران از گفته‌های آمانو گفت: این مسئله پیش از این هم از سوی آژانس در مذاکراتی که داشتیم، مطرح شده است.

رامین مهمانپرست تاکید کرد: اصولاً مبنای نشست نمایندگان ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس رسیدن به چارچوب جامعی بوده است که فعالیتهای ما را بر اساس معاهده ان پی تی و حقوقی که داریم به لحاظ حقوقی و فنی مورد تأیید قرار دهد.

وی افزود: باید بر اساس آن حقی که ما به عنوان عضو متعهد آژانس داریم، تسهیلات کافی را برای ادامه کارمان دریافت کنیم و در کنار آن هم برای رفع نگرانی‌ها اقدامات لازم را به شکل توافق طرفین دنبال خواهیم کرد.

مهمانپرست گفت: این بحث یکی از موضوع‌هایی است که در مذاکرات ما با آژانس مطرح شده است و مذاکرات دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارزیابی طرفین، مثبت است و ممکن است اختلاف نظرات جزیی وجود داشته باشد که در ادامه مذاکرات به ان خواهیم پرداخت.

آمریکا باید رفتار خصمانه با ملت ایران را جبران کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه نشست خبری درباره موضوع پیشنهاد گفتگودو جانبه از طرف آمریکایی‌ها گفت: آن چیزی که برای ما ملاک ارزیابی خواهد بود رفتار و عملکرد مقامات آمریکا برای کنار گذاشتن دشمنی‌ها و احترام به حقوق ملت‌ها، دخالت نکردن در مسائل داخلی کشورهای منطقه و کشورمان و جبران رفتار خصمانه در 60 سال اخیر است.

مهمانپرست درباره پیشنهاد مقامات آمریکایی‌ها در مذاکره با ایران و از طرف دیگر اهدای اسکار به فیلم ضد ایرانی «آرگو» و این تناقض رفتاری افزود: وضعی که در هر کشوری ممکن است با ان روبرو شویم، ممکن است متفاوت باشد و نباید انتظار رفتاری یکسان از همه بخش‌ها و گروه‌ها را داشت.

مهمانپرست اضافه کرد: در آمریکا هم ممکن است جریانات وگروههای مختلف با دیدگاههای مختلف سیاسی اظهاراتی را داشته باشند و این تناقضات نشان دهنده وجود جریانات متاثر ازموضوعات مختلف سیاسی و یا منابع قدرت در داخل و یا بیرون از امریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مجموعه‌ای از اقدامات تا الان تصویر منفی را ایجاد کرده است و دائما با تصمیمات مختلفی که گرفته شده، نشان داده که این رویکرد همچنان در بخش‌های مختلف دنبال شده است.

مهمانپرست افزود: اگر مقامات آمریکا در آمادگی برای رفع این شرایط جدی باشند باید فضا را به سمتی هدایت کنند که به جای دشمنی و سیاه نمایی و تحریف واقعیت‌ها حرکتی صورت گیرد تا نشان دهد که امریکا با تغییر سیاست خود به دنبال شناسایی حقوق ملت‌ها، احترام به کشورهای مستقل، دخالت نکردن در مسائل داخلی انان و رفتار صادقانه از روی حسن نیت، می‌خواهد وضع جدیدی را حاکم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبیعی است که ملت ما هر نوع عملکرد و تصمیم را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد و به ویژه آن بخشی که مربوط به حاکمان آن کشور و مقامات رسمی آن کشور است.

ایجاد فتنه در برخی کشور‌ها، اختلافات قومی و مذهبی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به ایجاد فتنه در برخی کشور‌ها، گفت: هدف اصلی ایجاد فتنه و ترور در برخی کشورهای منطقه به ویژه عراق ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی است.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به حادثه تروریستی و شهید شدن یک ایرانی در بین الحرمین آیا آقای صالحی با مقامات عراقی مذاکراتی در این زمینه خواهد داشت، افزود: بحث اقدامات تروریستی که اخیرا در کشورهای منطقه شدت گرفته است از جمله عراق، پاکستان و برخی مناطق دیگر، نشان از فتنه صهیونیستی یا فتنه‌ای که منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند، دارد.

وی گفت: هدف اصلی این اقدامات تروریستی جامعه شیعیان است و تروریست‌ها می‌خواهند اختلافات شیعه و سنی را با این توطئه‌ها دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت‌های مسلمان منطقه با هوشیاری مراقب این فتنه‌ها هستند و این وظیفه همه دولت‌ها در منطقه و خارج از منطقه است که با پدیده شوم تروریسم مقابله و سعی کنند ریشه این پدیده را از بین ببرند.

وی افزود: انفجاری که در عراق اتفاق افتاد یکی از سلسله اقداماتی است که در این چارچوب طراحی شده است.

مهمانپرست گفت: آقای صالحی نیز برای مراسم رونمایی از ضریح جدید حرم امام حسین (ع) در کربلاست و البته در حاشیه این سفر ملاقات‌هایی با مقامات و مراجع انجام و درباره منطقه و تحولات منطقه صحبت خواهد شد.

وی ادامه داد: فتنه‌هایی برای بر هم زدن ثبات در عراق در حال دنبال شدن است که با توجه به بلوغ سیاسی گرو‌های داخل عراق باعث امیدواری در جهت شناسایی این فتنه‌ها خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی و مذاکرات سازش که برخی کشور‌ها بر ان تاکید می‌کنند، گفت: موضع کشور ما درباره شهرک سازی و جنایات و پایبند نبودن این رژیم به هیچ تعهدی، مشخص است.

وی افزود: موقعی منطقه روی ارامش خواهد دید که بحث فلسطین به صورت ریشه‌ای حل شود و به مردم اصلی این منطقه تعلق بگیرد.

مهمانپرست گفت: این سرزمین باید به دست صاحبان اصلی سپرده شود.

نگرانی صهیونیست‌ها از بیداری ملت ها

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مسئولان رژیم صهیونیستی از موج عظیم بیداری ملت‌های منطقه نگران شده‌اند. در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آریا که پرسید: بعد از مذاکرات آلماتی، آقای خزاعی در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفته است ممکن است ایران درباره موضوع هسته‌ای مذاکرات مستقیم با امریکا را بپذیرد، افزود: احتمالا شما به خاطر کمبود وقت فقط برخی وقت‌ها تیترهای خبر‌ها را مطالعه می‌کنید.

وی گفت: مطالبی را که آقای خزاعی گفته است، اگر به طور کامل مطالعه کنید، اشاره به‌‌ همان چارچوبی دارد که مقام معظم رهبری فرموده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شاید اقداماتی که مقامات ایالات متحده امریکا دنبال می‌کنند، همراه با تغییر واقعی در سیاست‌ها و رفتار آنان باشد و بتواند در عمل شرایطی را بوجود آورد که قابل بررسی باشد.

وی گفت: اگر شرایط لازم برای یک مذاکره مناسب در‌‌ همان چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند ایجاد شود این مسئله را مسئولان کشور ما بررسی می‌کنند.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره اینکه در سنای امریکا گفته شده است که از رژیم صهیونیستی در صورت حمله به ایران حمایت می‌کنند، گفت: نگرانی صهیونیست‌ها به خاطر مشکلات داخلی آنهاست و اینکه با موج عظیم بیداری ملت‌های منطقه روبرو شده‌اند که دیگر تحمل ادامه جنایت‌های آن‌ها را در منطقه ندارند.

رژیم صهیونیستی، تهدید اصلی در منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری گفت: تهدید اصلی در منطقه رژیم صهیونیستی است و همواره به این مسئله اشاره می‌کنیم.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید سفرهایی مثل سفر معاون جنبش حماس به تهران چقدر در حل مشکلات منطقه موثر است، افزود: حتما رایزنی‌های سیاسی، تبادل نظر و ارزیابی دقیق از منطقه به رسیدن به صلح، ثبات و ارامش در منطقه کمک می‌کند.

وی گفت: تا وقتی اختلاف دیدگاه میان برخی از کشورهای منطقه و جریانات سیاسی وجود داشته باشد، ضرورت این گفتگو‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ما اعتقاد به همکاری‌های منطقه‌ای، وحدت جهان اسلام و وحدت بین گروه‌های فلسطینی برای دفاع از سرزمینشان و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی داریم بنابراین با دوستان در تماس هستیم و همه کشورهای منطقه و جریانات سیاسی فعال در منطقه را از توطئه‌ها رژیم صهیونیستی اگاه می‌کنیم.

وی افزود: ما به این مسئله اشاره داریم که تهدید اصلی در منطقه رژیم صهیونیستی است و این رژیم نامشروع موقعی می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد که اختلاف بین کشورهای منطقه جریانات سیاسی منطقه افزایش یابد.

مهمانپرست گفت: باید برای خنثی کردن این توطئه‌ها به وحدت بین گروه‌های اسلامی و همکاری نزدیک میان کشورهای منطقه بیشتر بپردازیم.

انتظار ملت‌ها از غربی‌ها مقابله با تروریسم نه حمایت

سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اعلام امادگی بلژیک برای میزبانی منافقین و روند پیشنهاد خیلی از کشورهای اروپا و امریکایی در این خصوص افزود: مسئله منافقین و اظهارات مقامات کشورهای مختلف به شکل دقیق تحت رصد مقامات کشور ما قرار دارد.

رامین مه‌مان پرست گفت: البته راجع به اظهار اخیر شما هنوز اطلاع رسمی دریافت نکردیم؛ توصیه کلی ما به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای غرب این است که در تعهد خود در مقابله با تروریسم جدی باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این کشور‌ها راههای مقابله با این پدیده شوم و از بین بردن پدیده تروریسم را باید دنبال کنند و پناه دادن به گروههای تروریستی و حمایت از آنان و اجازه فعالیت به افراد منتسب به گروههای تروریستی هم برخلاف ادعاهای این کشورهاست و بی‌ثباتی و نا‌امنی را در دنیای امروز گسترش می‌دهد.

وی گفت: انتظار ملت‌ها از کشورهای مدعی مقابله با تروریسم این است که اقدامات عملی انجام دهند نه اینکه تصمیمات انان در حمایت از این گروههای تروریستی قرار گیرد.

پایان پیام/

کد خبر 234969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha