تمرکز بر آموزه های عقلانی الگوی پیشرفت را جهانی می کند

حجت الاسلام علیدوست دین را وجه ممیزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: اندیشکده های شورای این الگو به توانمندی افراد اصالت می دهند بنابراین حضور جوانان مستعد در طراحی و اجرا مانعی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، مسئول اندیشکده فقه و حقوق اسلامی شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره موقعیت ما در مسیر ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب به خبرنگار شبستان گفت: بحث ارائه الگو در زمینه های مختلف چند سالی است که مطرح شده و در خرداد سال گذشته نیز از سوی رهبری شورایی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای این مهم تاسیس شد.
وی اظهار کرد: ذیل این شورا 30 اندیشکده تعریف شد که نیمی از آنها همچون اندیشکده های عدالت، خانواده و فقه و حقوق فعال شده و هم اکنون در مشغول هستند؛ این اندیشکده ها فعال شده و حلقه علمی تشکیل داده اند، علاوه بر این برخی مباحث را مدنظر داشته و کارگروه های ویژه برای آنها تشکیل داده اند اما نمی توان گفت که در نتیجه فعالیت آنها الگویی ارائه شده است.
حجت الاسلام علیدوست با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از توانمندی نسل جوان در طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: آنچه برای اندیشکده ها اصالت دارد توانمندی افراد است، از این رو برای جوانان در حلقه های علمی یا گروه های ویژه جایی دیده شده تا توانمندی علمی خود را عرضه کنند، بنابر این مسیر برای اجرای این خواسته رهبری هموار است.
مسئول اندیشکده فقه و حقوق اسلامی شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی ایرانی درباره وجه ممیزه این الگو با الگوهای رایج و غالب جهانی بیان کرد: آنچه در این الگو اصالت دارد اسلام است ما الگوهایی در دنیا داشته و داریم که در کار خود تا حدودی موفق عمل کرده اند، اما در دنیای مدرن اکنون نسبت به الگوهای رایج خلاء معنویت احساس می شود، چراکه بیشتر به جنبه مادی بحث پرداخته اند.
وی ادامه داد: اما الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدعی آن است که می توان با توجه به مبانی ارزش های دینی و عرفانی این خلاء را برطرف کند، در واقع تلاش بر آن است تا آموزه های دین بومی شده و به عنوان الگو ارائه شود. چراکه اصالت با ارزش های اسلام است که بومی شده و در قالب ایرانی عرضه می شود.
حجت الاسلام علی دوست درباره شیوه های جهانی سازی این الگو ابراز کرد: این مهم نیازمند طرح مشترکات مورد قبول همه ادیان و مذاهب است، باید توجه داشت که بسیاری از آموزه های اسلام عقلانی است که اگر در دنیا مطرح شود پذیرفته می شود، نظیر اصل عدم تکاثر اموال یا اصل نبودن ثروت در دست اقلیت ها که در اندیشکده اقتصاد و فقه و حقوق شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رصد می شود و با اینکه اسلامی است اما به دلیل انطباق با عقل برای همه دنیا قابل قبول است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا میت وان با کنار نهادن دین به هدف غایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رسید، خاطرنشان کرد: همانطور که بیان شد اصالت در این الگو با اسلام است بنابراین کنار نهادن دین اصلی جایی در این الگو ندارد.
پایان پیام/

 

کد خبر 234943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha