پرهیزکاران؛ سرپرستان مسجدها

سرپرستی مسجدالحرام تنها از آن انسان‌های متقی است ولی بیشتر آنها اینها را نمی‌دانند.

 خبرگزاری شبستان: قرآن کریم با بیانی مختصر شرط ‌های لازم را برای متولیان مسجدها ذکر کرده است: چرا خداوند کفار و مشرکان را عذاب نکند، در حالی که آنان با وجودی که سرپرست و متولی مسجدالحرام نیستند، راه آنان را بر بندگان خدا بسته و مانع از ورود مؤمنان به مسجدالحرام می‌شوند، سرپرستی مسجدالحرام تنها از آن انسان‌هایی متقی است ولی بیشتر آنها اینها را نمی‌دانند.


تقوا شرط لازم این آیه است که می‌خواهد شرط‌ های لازم برای متولیان مسجد را ذکر کند. نباید گمان ببریم که این آیه فقط درصدد بیان شرط ‌های متولیان مسجدالحرام است زیرا همه مسجدها به دلیل آنکه خانه خدا محل تقوا و عبادت و کانون هدایت‌اند، متولیانی پرهیزکار می‌خواهند. در واقع تفاوت مسجدالحرام با دیگر مسجدها، فقط از باب شدت و ضعف است یعنی اهمیت ویژه و موقعیت مسجدالحرام اقتضا می‌کند متولیان و گردانندگان آن بسیار متقی باشند.


لزوم پیش ‌بینی چنین شرط‌ هایی برای متولیان مسجد تا حد زیادی به نقش حیاتی و حساسی مربوط می‌شود که مسجد باید در جامعه اسلامی ایفا کند. اگر مسجدی بخواهد مرکز عبادت و بندگی خداوند متعال باشد و پایگاه جهاد فکری و کانون تعلیم و تعلم معارف اسلامی و همچنین هنگام جنگ و بروز خطر پایگاه تجمع رزمندگان باشد، باید متولیان و گردانندگانی مؤمن، موحد و خداجو داشته باشد. قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مسجدهایی که متولیان و گردانندگانی صالح و شایسته داشتند، توانستند به خوبی نقش اصیل خویش را در جامعه اسلامی ایفا کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 215212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha