عکاسی ایران در دوران جنگ رشد چشم‌گیری داشت

عکاس گذشته و سینماگر اکنون با تأکید بر رشد عکاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ گفت: بهترین عکاسان دنیا که عکس آنها بر جلد مجلات برتر دنیا قرار دارد عکاسان دوران جنگ ایران هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست خبری عکس تهران 91 با حضور علی جمشیدی مدیر گالری شمس، ناصر تقوایی کارگردان سینما و جمشید حقیقت‌شناس مدیر هنری خانه هنرمندان عصر امروز دوشنبه 11 دی در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، علی جمشیدی، مدیر گالری شمس و مجری برگزاری اکسپوی عکس تهران گفت: اکسپوی عکس 91 نتیجه تحقیق و پژوهش بر روی عکس ایران و حضور عکاسان ایرانی در خارج از کشور در مارکت‌ها و مطالعه بر روی آثار عکس در مراکز مهم دنیا و خصوصا پاریس‌ فوتو صورت گرفته است. این حرکت دو نگاه مهم دارد یکی تلاش شده آثاری انتخاب شود که از لحاظ جایگاه هنری جایگاه خوبی داشته باشد و دیگری هم از لحاظ فروش جلوه‌های فروش را نیز داشته باشد.

 

وی سپس با اشاره به طراحی کتاب اکسپوی 91 تهران گفت: این کتاب از لحاظ سایت و طراحی بر اساس کتاب اکسپوی پاریس فتو طراحی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم برپایی اکسپوی 91 تهران زمینه‌ای برای توجه به مارکت عکس و ارایه باکیفیت عکس باشد چرا که هنر معاصر ایران به گونه‌ای تحت تأثیر مارکت‌زدگی قرار گرفته است به ویژه در زمینه عکس، نقاشی و مجسمه، در حالی که مارکت‌ها می‌توانند کیفیت را بالا ببرند و مخاطبان این عرصه را گسترش دهند به شرطی که اکسپو با شناخت و کارشناسی خاص خودش و در شرایط خوب امکانات خودش را داشته باشد.

 

جمشیدی همچنین اظهار داشت: اغلب انتقادی که به اکسپوهای هنری می‌شود این است که داخلی هستند و مخاطب خارجی ندارند که باید برای این مورد تبلیغات صورت بگیرد و گالری‌های خارجی هم باخبر شوند، در این اکسپو تلاش شده است که به گالری‌های خارجی نیز اطلاع‌رسانی شود.

 

در ادامه این نشست، جمشید حقیقت‌شناس، مدیر اکسپوی 91 تهران نیز اظهار داشت: این اکسپو از 16 دی تا 27 دی در گالری‌های بهار، تابستان و نامی خانه هنرمندان با منتخبی از عکس‌های عکاسان کشور استاد جلالی، شادی قدیریان، محمود عزیزیان و چهره‌های شناخته‌شده عکس ایران برپا خواهد شد.

 

وی افزود: این نمایشگاه با هدف ایجاد ارتباط بین بخش خصوصی و هنرمندان در عرصه فروش آثار هنری و آوردن آنها به دستگاه‌های دولتی باشد.

 

در ادامه این نشست، ناصر تقوایی، کارگردان سینما نیز با اشاره به کارکردهای مثبت خانه هنرمندان اظهار داشت: تعداد علاقه‌مندان به هنر و خانه هنرمندان بی‌نظیر است چون فعالیت‌های خانه هنرمندان متنوع است و به یک رشته خاص محدود نمی‌شود پاسخی برای هنر کشور است و من به مدیران این مجموعه تبریک می‌گویم که چنین مکانی را ساماندهی کرده‌ام برای هنر در تهران و امیدواریم در شهرستان‌ها نیز خانه هنرمندانی باشد که هنرمندان در رشته‌های مختلف در آنجا جمع شوند.

 

وی سپس با اشاره به محدودیت‌های زمینه عکاسی و نقاشی گفت: از مشکلات هنر عکاسی و نقاشی سالن است، باید برنامه‌ریزی شود تا تهران از این محدودیت درآید، آن چیزی که باعث می‌شود در این جلسه حضور داشته باشم این است که یک فکر اساسی‌تری بخصوص در زمینه عکس و نقاشی برای هنرمندان بکنیم زیرا بازاریابی نقش مهمی دارد و هر چه جمعیت بیشتری به یک گالری بیایند شانس فروش بیشتری دارد که برای هنر ما مثمرثمر است همان‌طوری که فیلم‌ها با یک‌سری که می‌آیند و دوره‌ای برای فروش می‌روند این آثار باید دوباره برای نسل‌های بعدی نیز به نمایش درآیند، کالاهای فرهنگی در کشور ما عمری ندارند.

 

این کارگردان با بیان اینکه فروش معیار خوبی برای یک گالری نیست، خاطرنشان کرد: فصل آن رسیده است که یک مجموعه‌ای از آثاری که یک بار نمایش داده شده‌اند و یک گزینش برای آنها صورت گرفته است و آثار خوبی بودند که کشف نشده‌اند بار دیگر به نمایش درآیند و این اکسپو فرصت خوبی برای عرضه این آثار به خریداران و فروشندگان است.

 

وی یادآور شد: فکر نکنید یک نقاشی یا عکس یک بار که نمایش داده شود، عمرش تمام شود.

 

ناصر تقوایی با تأکید بر رشد عکاسی و تئاتر ایران در دنیا خاطرنشان کرد: تئاتر ایران یکی از بهترین تئاترهای دنیا است که اجراهای خوب و بازی‌های خوبی را در آن می‌بینیم اما آن‌طوری که سینمای ایران در دنیا شناخته شده است تئاتر ایران برای عرضه در خارج از کشور مشکل دارد و راه‌هایی وجود دارد که ما همچنان با تئاتر غرب آشنا می‌شویم آنها هم با تئاتر ما آشنا شوند.

 

این کارگردان سینما با اشاره به رشد عکاسی ایران پس از پیروزی انقلاب و در دوران جنگ یادآور شد: رشد عکاسی در ایران پس از پیروزی انقلاب با عکاسان جنگ شروع شد، تعدادی از عکاسان در انقلاب و بعد از جنگ که نمی‌خواهم نامی از کسی ببرم که اسم‌اش نبرده شود زیاد بودند و مصرف‌کنندگان عکس این عکاسان مطبوعات بودند، این عکاس‌ها بودند که الان جزء بهترین عکاسان در دنیا هستند که عکس آنها پشت جلد مجلات برتر خارجی به چاپ رسیده و به تبع عکاسی جنگ عکاسی فرهنگی و هنری نیز رونق گرفته است، البته ما چشم‌مان را بر روی این روند نبسته‌ایم، کدام مجله ایرانی برای پشت جلد خود پول به یک عکاس داده است. مصرف عکس به جز اطلاع‌رسانی بسیار است، در همه زمینه‌های عکاسی ایران عکاسان خوبی دارد البته بخشی از عکاسی به موضوع بسته است اما خلاقیت و زاویه دید عکاس نیز مهم است، یک توانی در عکاسی مهم است که در سایر هنرها نیست، یک عکس یک تاریخ هنری است.

 

تقوایی با تأکید بر اینکه بی‌رحمی‌ای که در مورد عکاسی در کشور شده است درباره هیچ هنری در کشور نشده است، خاطرنشان کرد: اگر عکس یک عکاس در همان اولین اکسپو یا فروش هنری به فروش رفت، رفت و اگر نرفت این عکس به انبار می‌رود و خاک می‌خورد؛ نقش یک عکس نقشی تأثیرگذار است، یک عکس در یک روزنامه کاری می‌کند که رپرتاژ دو هفته‌ای این کار را نمی‌کند.

 

در ادامه این نشست، علی جمشیدی اظهار کرد: برگزاری این اکسپو یک راهکاری شده است زیرا در سال‌های گذشته در عرصه نقاشی و تجسمی هنرمندان خوبی داشتیم که آثار باکیفیتی خلق می‌کردند ولی آثارشان به دلیل محدودیت‌هایی در گالری‌ها ارایه نشده است که اکسپوها می‌توانند هنرها را گسترده‌ ارایه دهد و مخاطبانی برای خرید آثار هنری پیدا کند و اثر مارکت‌زدگی را از آثار دور کند.

 

مدیر گالری شمس همچنین اظهار داشت: بیش از یک‌سوم آثار اکسپوی 91 تهران عکس هنرمندان گمنامی است که برای اولین بار آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

وی همچنین یادآور شد: اکسپوهای هنری‌ای که تاکنون برگزار ش

ده است با نگاه کمی بوده است ولی انگیزه‌های اقتصادی، ارتباطی و شناخت کیفی از اکسپو در آنها نبوده است و خروجی اکسپو بسیار مهم است.

در ادامه، ناصر تقوایی گفت: چرا فکرمی‌کنید یک فراخوانی که چند هزار نفر شرت‌کننده می‌تواند داشته باشد چه هزینه‌هایی دارد و اینها هدف‌هایی است که یک ایده دارد.

 

تقوایی افزود: ارتباط کارهایی تزیینی مثل عکاسی و نقاشی با معماری زیاد است، تهران در سال‌های اخیر یکی از بساز و بفروش‌ترین شهرهای کشور است که نصف پول‌های کشور صرف ساخت و ساز شده و هنوز هم مشکل حل نشده است.

 

ناصر تقوایی درباره گرایش سینماگران به عکاسی گفت: چرا خاصیت این‌گونه است که هنرمندان عکاسی می‌کنند، چرا سینماگران ما نرفته‌اند موسیقی بسازند، این سهولت به ظاهری که عکاسی دارد را هنرهای دیگر ندارد، عکس یک فرصت است و واجد همان فرصت‌هایی است که هنرهای دیگر دارد.

 

تقوایی همچنین خاطرنشان کرد: باید تنبلی چند قرن‌مان را در زمینه عکاسی جبران کنیم.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 212288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha