برخی خواسته های تظاهرات کنندگان عراقی نامعقول است

یک کارشناس و تحلیلگر عراقی با اشاره به برگزاری تظاهرات در برخی مناطق سنی نشین عراق برخی خواسته های آنها را نامعقول دانست.

خبرگزاری شبستان، شماری زیادی از ساکنان استان الانبار عراق به اعتراض‌های خود علیه سیاست‌های دولت ادامه دادند و در میدانی که آن را میدان "عزت و کرامت" نامیده‌اند برای چندمین روز متوالی تظاهرات کردند.

شبکه الجزیره که تبحر خاصی در فتنه افکنی در کشورهای عربی دارد و از زمان شروع این تظاهرات در حدود ده روز قبل آن را پوشش می دهد گزارش د اد: هزاران تن از ساکنان استان سنی نشین الانبار عراق، برای چندمین روز پیاپی در یکی از میادین ورودی شهر الرمادی، مرکز این استان تجمع کردند و آزادی هر چه سریعتر زندانیان و پایان آنچه را که "به حاشیه رانده شدن اهل سنت" نامیدند، خواستار شدند.

در این تظاهرات که هیات‌هایی از دیگر استان‌های عراق نیز در آن حضور داشتند تظاهرکنندگان شعارهایی علیه دولت و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق سر دادند.

تظاهرکنندگان همچنین چندین خواسته مهم خود را برای پایان دادن به اعتراض‌ها اعلام کردند که از جمله آنها آزادی زندانیان عراقی به ویژه زندانیان زن، خاتمه دادن به حاشیه رانده شدن اهل سنت در عراق، لغو قانون چهارم مبارزه با تروریسم این کشور و آزادی محافظان وزیر دارایی عراق بود.

در این تظاهرات همانند روزهای گذشته مخالفان با سر دادن شعارهایی سرنگونی دولت المالکی را خواستار شدند.

در همین حال با ادامه تظاهرات در روز شنبه، المالکی به مخالفان این کشور وعده داد تا خواسته‌های قانونی آنها را برآورده کند.

وی در دیدار با یکی از علمای دینی عراق گفت: برخی خواسته‌های مخالفان قانونی است و ما تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر این مطالبات را برآورده کنیم.

المالکی روز جمعه از مخالفان خواسته بود که برای پایان دادن به اختلافات خود با دولت مرکزی، به پای میز مذاکره بروند.

در همین راستا طارق حرب تحلیلگر سیاسی درگفتگویی به اوضاع عراق پرداخت.

-درباره تحولات اخیر در برخی مناطق عراق نظرتان چیست؟

سیستمی که در سال 2003 به بعد در عراق روی کار آمد مشابه سیستمی است که بهار عربی نامیده می شود که در لیبی و تونس و یمن و مصر روی کار آمد.

بحران لازمه این سیستمهای حکومتی است به طور مثال در عراق پس از گذشت ده سال هنوز بحران فروکش نکرده است و پس از پایان یک بحران، بحرانی دیگر شروع می شود.

بحران تشکیل دولت هشت ماه به طول انجامید، بحثهای میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق پایان نیافته است. در مصر تظاهرات همچنان ادامه دارد.

اما در عراق آنگونه که در برخی رسانه ها عنوان شده است نیست. زیرا استان الانبار نمایندگان زیادی در دولت و مجلس عراق دارد و بحث به حاشیه راندن مطرح نیست هر چند موضوعاتی مانند موضوع بازداشت شدگان مطرح است اما موضوع به حاشیه راندن مفهومی ندارد. اگر به پستهای کلیدی عراق شامل رئیس جمهوری و معاونانش، نخست وزیر و معاونانش، رئیس مجلس و معاونانش بنگریم متوجه می شویم که شمار زیادی از اهل تسنن در آن حضور دارند.

- مشارکت برخی از مسئولان از جمله رافع العیساوی وزیر دارایی عراق و تعدادی از نمایندگان مجلس در تظاهرات و سر دادن شعارهای طایفه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طبیعت حال عراق است اما به نظر من موضوع تبلیغات انتخاباتی هدف اصلی است به ویژه که ما در آستانه انتخابات شورای های استانی و نیز انتخابات پارلمانی هستیم. برخی از خواسته های مطرح شده معقول می باشد اما برخی دیگر افراطی است.

- به نظر شما راه حل مشکلات چیست؟

تاثیرات منطقه ای بر روند سیاسی عراق وجود دارد و هنگامی که تظاهرات برگزار می شود و اختلافات سیاسی زیاد وجود دارد به مفهوم تاثیرات منطقه ای و بین المللی و نیز کشورهای همسایه عراق است. تاثیرات منطقه ای بر عراق زیاد است.

 

کد خبر 212282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha