حوزه‌های علمیه پرچمدار دفاع از دین هستند

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه های علمیه باید در عرصه های مختلف جامعه نقش داشته باشد، گفت: حوزه‌های علمیه پرچمدار دفاع از دین هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز (11دی‌) در اجلاس سراسری مدیران حوزه علمیه خراسان، اظهار داشت: در حوزه علمیه باید اقدامات زیادی صورت گیرد که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های آموزشی و عمرانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه پرچمداران دفاع از دین هستند، گفت: گذراندن دوره‌های تفسیر قرآن کریم در کنار دوره‌های تحصیلی به مدارس حوزه علمیه خراسان ابلاغ شده است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه طلاب باید با قرآن کریم و معارف آن آشنا باشند، افزود:‌ هر طلبه باید در طول دوران تحصیل یک دوره تفسیر کامل قرآن را بگذراند زیرا این موضوع جزو نیازهای ضروری طلاب در حوزه علمیه محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طلاب و روحانیون باید در برابر اندیشه‌های افراطی حوزه‌های علمیه مقابله کنند، ابراز کرد: مدیران مدارس علمیه باید برای طلابی که به حوزه علمیه ورود پیدا می‌کنند، انگیزه ادامه تحصیل به وجود آورند.

 

حجت‌الاسلام فرجام، حوزه‌های علمیه را پرچمدار دفاع از دین دانست و تصریح کرد‌: در حوزه علمیه باید اقدامات زیادی صورت گیرد که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های آموزشی و عمرانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه علمیه، گفت: در گذشته اگر سالانه یک هزار نفر در حوزه علمیه پذیرش می‌شد، امکان آمارگیری وجود نداشت که چه تعداد این افراد در حوزه علمیه باقی مانده و چه تعداد رفته‌اند و حتی پیشرفت تحصیلی آنها مشخص نبود اما این مشکل امروز در حوزه علمیه حل شده است.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عمده ریزش‌های حوزه علمیه در سال‌های اول حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: ریزش‌های پذیرش دوره راهنمایی از دوره دیپلم بیشتر است که با توجه به تأثیرپذیری جوانان در مقطع راهنمایی، باید در این مقطع کاهش چشمگیری داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام فرجام از اجرای دوره‌های سفیران هدایت در خراسان خبر داد و گفت: از سال تحصیلی آینده 250 نفر در دوره‌های سفیران هدایت به‌کارگرفته می شوند.

 

وی ساماندهی سطوح دو و سه را از جمله اقدامات موثر حوزه علمیه خراسان دانست و اظهار داشت: بیشتر برنامه‌ریزی‌های حوزه عملیه تا پایه ششم طلاب متمرکز شده است و پس از آن در ورود به سطح دو هیچگونه نظارتی بر دوره آموزشی آن‌ها وجود نداشته که خوشبخاته به تازگی دروس سطح دو و سه تحت برنامه نظارتی قرار گرفته‌اند.

 

حجت الاسلام فرجام با بیان اینکه مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به عنوان یک کارگاه آموزشی فعال شده است، گفت: روزانه تعداد زیادی حلقه درسی با حضور اساتید متعدد در زمینه ساماندهی دروس سطح دو و سه در این مسجد تشکیل می‌شود.


وی با بیان اینکه بهترین پشتیبانی مالی حوزه‌های علمیه موقوفات است، افزود: مدارس علمیه باید با روش‌های مختلف نسبت به تشویق واقفان اقدام کنند.

 

حجت الاسلام فرجام گفت: اخیرا مدارس علمیه عالی نواب و امام سجاد(ع) و همچنین دفتر تبلیغات اسلامی از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان مجوز دریافت کرده‌اند و جزو مراکزی هستند که دروس تخصصی قرآن را ارائه می‌دهند.

 

وی با اشاره به اعزام اساتید به شهرستان‌ها، تصریح کرد: در این راستا بیش از 100 استاد به شهرستان‌ها اعزام شده و در زمینه آموزش طلاب و روحانیون در حوزه علمیه اقدام کرده‌اند.

 

حجت الاسلام فرجام با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی یکی از اقدامات مثبت حوزه علمیه برای طلاب و روحانیون است، افزود: مهارت‌هایی مانند رایانه که برای طلاب یک نیاز به شمار می‌رود، در دوره آموزشی به روحانیون ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه خانواده روحانیون تاکنون مورد غفلت برنامه‌ریزی حوزه علمیه واقع شده بودند، تصریح کرد: طلاب همیشه اوایل صبح به دنبال درس و مدرسه خود هستند و معمولا خانواده‌های آنها در منزل به سر می‌برند از همین رو دفتر فرهنگی حوزه علمیه خراسان دوره‌های خوبی را برای آنها تدارک دیده است.

 

حجت الاسلام فرجام گفت: سال گذشته بیش از 840 نفر از اعضای خانواده طلاب در کلاس‌‌های خانواده قرآنی، جلسات مذهبی، دوره‌های مهارتی مانند خیاطی، گلدوزی و گلسازی شرکت کردند.

 

وی با اشاره به نوسازی مدارس علمیه خراسان، اظهار کرد: مدارس علمیه‌ای که در سال‌های اخیر مانند مدرسه گلشن نیشابور و سلیمانه مشهد و سایر شهرستان‌ها جزء مدارس قدیمی بودند، با هزینه بیش از یک میلیارد تومان بازسازی شدند.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان عدم توجه به خیران مدرسه‌ساز را از غفلت حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه نمی توانند متکی به بودجه‌های دولتی باشند زیرا با وجود اینکه در اوایل دی‌ماه هستیم، اما هنوز یک ریال هم به حوزه‌های علمیه نرسیده است بنابراین باید مدارس علمیه نسبت به جذب خیران و واقفان توجه داشته باشند.

 

وی با تأکید بر اینکه طلاب باید با قرآن کریم و معارف آن آشنا باشند، افزود:‌ هر طلبه باید در طول دوران تحصیل یک دوره تفسیر کامل قرآن را بگذراند زیرا این موضوع جزو نیازهای ضروری طلاب در حوزه علمیه محسوب می‌شود.

 

 

پایان پیام/

کد خبر 212265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha