مالکیت حقیقی انسان تنها چه چیز را شامل می شود؟

اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید: " وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى"؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.

خبرگزاری شبستان: اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید: " وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى"(1)؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.
در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است؛ (2). امیرمومنان (ع)، آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر نداسته(3) و امام رضا (ع) نیز اجرش را بیش از جهان در راه خدا دانسته (4) و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.(5)
روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و کار مداوم شبانه روزی که باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود، باز می دارد و آن را حرام می داند(6) هرچند مال به دست آمده از آن حرام نیست.
رسول خدا (ص) می فرماید: اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تامین کند و بیش از نیاز خود صدقه دهد بهتر از این است که از دیگری درخواست کند، زیار دست دهنده بهتر از دست گیرنده است.(7)
رسول خدا(ص) می فرماید: کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود(8) و می فرماید: کسی که برای کسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خداست.(9)
امیرمومنان (ع) می فرماید: اگر جویای رستگاری هستید جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.(10)

پی نوشت:

1.سوره نجم، آیه 39
2.الکافی، ج5، ص78
3.دعائم الاسلام، ج2، ص15
4.الکافی، جلد 5، ص88
5.ارشاد القلوب،ص206
6.الکافی، ج5، ص127
7.تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص229
8.الامالی، صدوق، ص289
9.دعائم الاسلام، ج2، ص15
10.غررالحکم، ص266
پایان پیام/
 

کد خبر 211012

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha