مسئول آلودگی هوا کیست؟/به مدیریت شهری کاملا اشکال وارد است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت : شهرداران به دنبال جاده سازی هستند ، خودرو سازان به دنبال تولید و سوخت ها نیز آلایندگی زیادی تولید می کنند، در این میان مسئول آلودگی هوا کیست ؟

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی در شصت و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها با اعتراض تعطیلی بعضی از استان ها به دلیل آلودگی هوای شهرها گفت : شهرداران به دنبال جاده سازی هستند و تا هنوز جاده آماده نشده خودرو سازان سه برابر ظرفیت آن ماشین تولید می کنند و اکتان سوخت ها نیز رعایت نمی شود.


وی افزود : در این صورت شهرداران با شعار توسعه به دنبال جاده سازی هستند و خودرو سازان با شعار تولید ملی به صورت بی رویه خودرو تولید می کنند و پایگاههای سوخت با استدلال بالا بردن سرعت تولید، سوخت با کیفیت پایین تولید می کنند. چه کسی مسئول و پاسخگوی آلودگی هواست؟


وی با اشاره به اینکه بیست و دو نیم میلیون نفر در شهرهای آلوده زندگی می کنند، اظهار کرد : این در حالی است که ما با سختی به سمت رفاه حرکت می کنیم تا زودتر بمیریم.


حجت الاسلام پور محمدی ادامه داد : ما از وارونگی هوا و سه جبهه بودن هوای تهران با خبر هستیم و نمی توانیم این مشکلات را محاسبه کنیم و در مواقع آلودگی فقط از شوراها یا شهرداران چند سوال می کنیم و به دنبال حل مشکلات نیستیم.


وی خاطر نشان کرد: همه این اتفاقات نشان می دهد که باید یکسری از اختیارات ضروری را به شوراها واگذار کنیم.


 رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه عمده ترین بخش مدیریت شهری را باید به شهرداری‌ها و مدیران شهری اختصاص دهیم، گفت: به مدیریت شهری کاملا اشکال وارد است، شوراها باید در مجرای صحیح این کار را دنبال کنند این در حالی است که قوانین برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه این کار را تضعیف کرده‌است.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: بحث مدیریت شهری باید اتفاق بیفتد، البته مدیریت شهری شوراها تنها مربوط به شورای شهرداری نیست ضمن اینکه در حال حاضر شوراها حتی به بررسی تمام وظایف شهرداری نیز نمی‌پردازند.


وی تاکید کرد: متاسفانه شوراها را کوچک کرده و وظایف آن را تنزل داده‌ایم این در حالی است که شهر یک مجموعه دکوراسیون و فیزیکی نیست. شهر مجموعه‌ای از انسان‌های زنده است که نیازهای فراوانی دارند. این نیازها باید هماهنگ تامین و پاسخ داده شود، این یک بحث اساسی و محوری است از شوراها چنین انتظاری داریم و شوراها نیز برای تحقق چنین خواسته‌ای تاسیس شده‌اند.


حجت الاسلام پورمحمدی افزود: شورا باید ناظر بر دستگاه‌های دیگر باشد تا بتواند به شهروندان پاسخ دهد اما این خواسته روی زمین مانده است.


وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در زمینه رفتار شورایی در کشور تجربه مثبت و ارزنده‌ای داشته‌ایم، ادامه داد: البته مشکلات و ضعف‌های زیادی وجود دارد که این مسائل را برای شوراها فرستاده‌ایم. ولی در مجموع فعالیت شوراها کاملا مثبت و ارزشمند است.


وی بیان داشت: شوراها در حال حاکم کردن فرهنگ خردورزی و مسئولیت پذیری جمعی در جامعه هستند اما این فرهنگ را در مجلس شورای اسلامی به علت محدودیت‌های آنها نمی‌بینیم.


حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه متاسفانه کشور را تا امروز دولت سالارانه اداره کرده‌ایم، گفت:‌ دولت زیربار تمام مسئولیت‌های مدیریتی و اجرا در کشور بوده و منابع کشور نیز در اختیار آن بوده است. این در حالیست که می‌توانیم کشور را دولت سالارانه اداره نکنیم.


رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: اگر جامعه بتواند مدیریت باز داشته باشد و کلیه ظرفیت‌های اجتماعی نیز به کمک مدیریت اجتماعی بیایند، منابع جدید خلق می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر منابع مردمی راه خود را می‌رود و منابع دولتی راه خود. تا زمانی که این دو منبع عظیم به هم نپیوندد با مشکلات مواجه خواهیم بود.


وی گفت: مقوله شوراها اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و نیازمند کار زیاد و عمیقی است. این در حالی است که به حد کافی برای آن کار نکرده و پیگیری‌های لازم را انجام نداده‌ایم.


رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با بیان اینکه تحقق شوراها قدری با تاخیر انجام شد، اظهار کرد: به علت همسو شدن زمان انتخابات، عمر شوراها در یک دوره به شش سال افزایش یافت. اما این افزایش تجربه خوبی برای ما بود چرا که در ابتدای کار شوراها به ثبات نیاز داشتیم و در حال حاضر شوراها قوام بهتری پیدا کرده‌اند و در حال یافتن جایگاه خود هستند. در اغلب شهرها به ویژه شهرهای بزرگ شاهد خدمات بزرگی از سوی شوراها هستیم.

پایان پیام/

کد خبر 202303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha