سازمان های مردم نهاد در حوزه منابع طبیعی بیشتر مشارکت کنند

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار مشارکت بیشتر سازمان های مردم نهاد در این حوزه به منظور پیشگیری از تخریب و اطلاع رسانی به مردم شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته (15 آذر) در نخستین کارگاه تخصصی مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: به دلیل مشارکت کم سازمان های مردم نهاد تنها 13 درصد مردم با اهمیت منابع طبیعی وآبخیزداری و پیامدهای منفی تخریب آن ها آشنا هستند، این در حالی است که میزان آگاهی مردم در سطح جهان در سال 2011 به 30 درصد افزایش یافت.


وی تدوین شاخص های جهانی برای مدیریت جامع حوزه آبخیزداری را غیرقابل انکار دانست و یکی از دلایل ضعف منابع آب را ضعف منابع خاک عنوان کرد و افزود: در بحث فرسایش و نوع بهره برداری از خاک با مشکل مواجه هستیم.


گرشاسبی تصریح کرد: در سند چشم انداز 20 ساله باید با توجه به منابع موجود آب و انجام عملیات های اصلاحی روی خاک، استحصال آب را افزایش دهیم، لذا در سند توسعه کشور باید به بحث آب توجه اساسی شود.


ابوالقاسم خزائیان، معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز در این کارگاه دانشگاه، صنعت و دولت را اضلاع مثلث توسعه خواند و با اشاره به تکالیف قانونی در زمینه توجه به پژوهش گفت: هرساله باید نیم درصد از منابع ذخیره ملی کشور به این امر اختصاص یابد.


وی با بیان اینکه آب در جهان و ایران شرایط ویژه ای دارد، افزود: 420میلیارد مترمکعب آب به صورت ریزش های جوی وارد خاک می شود که 70 درصد آن تبخیر می شود.


خزائیان خاطرنشان کرد: 132 میلیارد مترمکعب حجم آب باقی مانده از بارش در سطح کشور است که 90 میلیارد مترمکعب آن دربخش کشاورزی ،صنعت وخانگی مصرف می شود.


دکتر علی نجفی نژاد، یکی از اساتید گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این کارگاه گفت: حوزه آبخیز روستای زیارت گرگان با 10 هزار هکتار دامنه، یک مکان گردشگری است که گونه های نادر گیاهی و جانوری در آن زیست می کنند.


وی با بیان اینکه حوزه آبخیز روستای زیارت 25 درصد آب شرب شهر گرگان را تامین می کند، افزود: این حوزه مشرف به شهرگرگان است که هم احتمال وقوع سیل های مخرب در آن وجود دارد و هم یک مکان گردشگری است.


پایان پیام/

کد خبر 202222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha