اهداف هنرمندان تئاتر عروسکی در پاسداری از صلح است

رئیس یونیما در ایران گفت: اهداف هنرمندان تئاتر عروسکی در پاسداری از صلح، تأمین غذا برای همه ملت‌ها و حفاظت از میراث بشری است.

دکتر حمید رضا اردلان، رئیس یونیما در ایران با بیان اینکه در زمان جنگ بین‌الملل اول، گروهی از هنرمندان وقت، تئاترهای عروسکی را برای فرزندان کشته‌شدگان در جنگ و به صورت پارتی زنی نمایش می‌دادند به خبرنگار شبستان گفت: این اقدام از کشور چکسلاواکی آغاز و به دیگر کشورها سرایت پیدا کرد.


وی افزود: اهداف هنرمندان تئاتر عروسکی را باید در پاسداری از صلح، تأمین غذا برای همه ملت‌ها و حفاظت از میراث بشری جستجو کرد که ایران رتبه نخست جهانی یونیما را دارد.


رئیس یونیما در ایران با بیان اینکه هم‌اینک "یونیما" در 80 کشور دنیا مرکزیت پیدا کرده است، تصریح کرد: در ایران، فعالیت این گروه از 25 سال گذشته آغاز شده و هم ‌اینک کشور ما در سطح بین‌الملل، از نظر تعداد فعالان، رتبه نخست و از نظر کیفیت فعالیت، رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره‌ به تنوع عروسک‌های بومی در ایران کرد و بیان داشت: در این مرز و بوم بیش از 800 نوع عروسک وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به "بازبازک در چهارمحال و بختیاری" اشاره کرد.


وی ادامه داد: از زمان مشروطیت به این طرف از هنر عروسک‌گردانی بومی ایران روی گردان و به سوی نمادهای غربی معطوف شدیم که باید فرهنگ‌سازی‌های لازم برای بازگشت به این هنر اصیل ایرانی انجام شود.


*در تمام ایران یک عروسک آیینی فروخته نمی‌شود


رئیس یونیما در ایران در مورد مقوله "عروسک" گفت: عروسک از دوران کهن همواره به عنوان چگونگی تکوین انسان در اختیار بشر قرار گرفته و در تمام دنیا کودکان، عروسک‌های خاص خود را داشتند.


اردلان تاکید کرد: در دوران کهن ایران، همیشه عروسکی روانه خانه یک نو عروس می‌شد تا هر زمان عروس خانم دچار دل‌تنگی ‌شود بتواند با این وسیله راز و نیاز کند.


وی با اشاره به فرهنگی بومی عروسک در ایران و لازمه بازگشت فرهنگ جهانی که با عروسک‌هایی مانند "باربی" تزئین شده، به فرهنگی آیینی کشورمان تصریح کرد: یک کودک و یا نوجوان زمانی که از یک نماد خارجی استفاده می‌کند به طور حتم روی طرز رفتار و حتی لباس پوشیدنش تأثیر مستقیم‌ می‌گذارد.


رئیس یونیما در ایران ادامه داد: این مرکز طی دو سال گذشته با رایزنی‌های مناسب با ریاست‌جمهوری مقدمات تایید نهایی را طی کرد و طرح "یونیما" پس از مطرح شدن در مجلس و پشت‌ سرگذاشتن قوانین شورای نگهبان هم ‌اینک به عنوان یک مورد قانونی فعالیت‌های خود را در 10 استان کشور پیش می‌برد.


*هنر ایران ریزه‌خوار دنیای غرب نیست


رئیس یونیما در ایران اشاره‌ای به سرفصل یونیما در کشورمان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه هنر ایرانی ریزه‌خوار دنیای غرب نیست به همین دلیل، دیدن سنت‌های نمایش‌ عروسکی و ابقای دارایی‌های بومی از اهداف یونیما است.


اردلان ادامه داد: برای ارتقای سطح یونیما نباید منتظر امکانات آرمانی باشیم بلکه از حداقل امکانات نیز باید استفاده مثبت برده شود.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 202152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha