به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه که صبح امروز یکشنبه ۷ تیرماه، وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت پس از دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه کشور میزبان، در نشست خبری به همراه وی حاضر شد.
سفر من به بغداد در شرایطی بسیار ویژه انجام میشود
سیدعباس عراقچی در ابتدای این نشست خبری گفت: از دوست و برادر عزیزم، جناب آقای فؤاد حسین، وزیر محترم امور خارجه جمهوری عراق، بهخاطر میزبانی گرم و سخنان ارزشمندی که درباره روابط دو کشور بیان کردند، صمیمانه تشکر میکنم. سفر من به بغداد در شرایطی بسیار ویژه انجام میشود. این نخستین سفر خارجی من پس از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورم و مقاومت قهرمانانه مردم ایران در جریان جنگ و تحولات پس از آن است.
وی ادامه داد: نخستین هدف این سفر، قدردانی از دولت و ملت عراق بهدلیل حمایتها و همراهیهای ارزشمندشان با جمهوری اسلامی ایران است. دولت عراق مواضعی روشن و مسئولانه در محکومیت این تجاوز و حمایت از مردم ایران، بهعنوان قربانیان این اقدام، اتخاذ کرد. همچنین مردم عراق با ابراز همبستگی و حمایتهای گسترده خود، مایه دلگرمی ملت ایران شدند. از اینرو، وظیفه خود میدانستم در نخستین سفرم به بغداد، مراتب سپاس و قدردانی جمهوری اسلامی ایران را از دولت و ملت برادر عراق اعلام کنم.
وزیر خارجه افزود: هدف دوم سفر، تبریک به دولت جدید عراق است. این نخستین سفر من پس از تشکیل دولت جدید به ریاست جناب آقای الزیدی است. این فرصت را مغتنم میشمارم تا تشکیل دولت جدید را به ایشان و همچنین انتخاب مجدد برادر عزیزم، جناب آقای فؤاد حسین، به سمت وزیر امور خارجه تبریک بگویم و بر تداوم روابط ممتاز و شراکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق تأکید کنم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: هدف سوم سفر من هماهنگیهای لازم برای تشییع پیکر مطهر رهبر شهید ایران در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف است. میلیونها عراقی برای شرکت در این تشییع اعلام آمادگی و درخواست کرده بودند و نهایتا با تدبیر و همکاری بسیار شایسته دولت عراق، مقرر شد که تشییع پیکرمطهر در شهرهای عراق، به ویژه در عتبات مقدسه برگزار شود.
وی افزود: ما از دولت عراق و نخستوزیر عراق که ستادی را برای همین هدف تشکیل دادند، تشکر میکنیم و امروز جلسات مشترکی با آن ستاد خواهیم داشت تا آخرین هماهنگیها و همکاریهای لازم مشخص شود و انشالله این حرکت بزرگ با شکوه کامل انجام شود. هدف آخر من از این سفر مرور روابط دوجانبه ماست. همکاریهای ما در حوزههای اقتصادی، سیاسی و امنیتی ابعاد بسیار زیادی دارد که امروز در ملاقاتها به آن پرداختم و خواهم پرداخت.
روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار ارزشمند است
سیدعباس عراقچی با اشاره به اینکه امروز گفتوگوی خوبی با جناب آقای فواد حسین داشتم و درباره همه موارد مذکور صحبت کردیم، خاطرنشان کرد: روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار ارزشمند است و ما مصمم به ادامه این روابط هستیم. در ملاقاتهای مهمی که امروز خواهم داشت، بر این نکته تاکید خواهم کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: من جناب آقای فواد حسین را در جریان آخرین تحولات مربوط به جنگ تحمیل شده بر مردم ایران، مذاکراتی که صورت گرفت، یادداشت تفاهمی که بین ایران و آمریکا امضا شد، قرار دادم. به خصوص تحولات اخیر در تنگه هرمز و لبنان. بر اساس یادداشت تفاهم، تنگه هرمز، این تنگه تحت مدیریتی که ایران اتخاذ خواهد کرد، ظرف ۳۰ روز و بعد از رفع موانع توسط جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت قبل از جنگ خود برمیگردد.
عراقچی خاطرنشان کرد: این ترتیبات در حال اتخاذ و اجراست و مسئولیت آن با جمهوری اسلامی ایران است و هیچ نهاد یا کشور دیگری براساس یادداشت تفاهم در این خصوص مسئولیتی ندارد. هرگونه دخالت در این امر و هرگونه تلاش برای اتخاذ ترتیبات جدید یا جداگانه نسبت به آنچه که توسط جمهوری اسلامی در جریان است؛ تنها منجر به پیچیدهتر شدن اوضاع و تاخیر در بازگشایی تنگ هرمز خواهد شد و ضریب تنش را بالا خواهد برد.
وزیر خارجه خاطر نشان کرد: همانطور که در دو شب گذشته ما شاهد سانحههایی در تنگه هرمز بودیم که منجر به بالا رفتن تنش و درگیریها شد. من از همه طرفها درخواست میکنم که در موضوع مدیریت تنگه هرمز و ترتیباتی که برای بازگشایی بازگشایی تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ میشود، دخالت نکنند و به یادداشت تفاهم امضا شده پایبند باشند و اجازه ندهند این یادداشت تفاهم از مسیر خود خارج شود.
جنگ در همه جبههها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند
عراقچی ادامه داد: همچنین بر اساس بند یک یادداشت تفاهم جنگ در همه جبههها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند. ما متاسف هستیم که رژیم صهیونیستی به حملات خود همچنان ادامه داده و میدهد. این مسئولیت دولت آمریکاست که بنا به تعهدی که در یادداشت تفاهم از طرف خود و رژیم صهیونیستی قبول کرده، باید حملات این رژیم را متوقف کرده و اجازه دهد خاتمه جنگ در آنجا هم مستقر شود و از مناطق اشغالی عقب نشینی صورت گیرد که این هم یکی از مفاد بند یک یادداشت تفاهم است. امروز با جناب آقای فواد حسین در این خصوص صحبت کردم.
وزیر خارجه در پایان گفت: ما درباره امنیت منطقه و ساختار امنیتی منطقه و آینده آن صحبت کردیم. جنگ اخیر درسهای زیادی برای همه کشورهای منطقه داشته و معتقدم که با رویکرد جدیدی که ایجاد شده، امنیت منطقه مهم خلیج فارس باید توسط همه کشورهای منطقه مورد تجدید نظر قرار گیرد و ما به یک چارچوب جدیدی شامل همه کشورهای منطقه بدون حضور و دخالت هیچ کشوری از خارج از منطقه برسیم. در همین راستا، از پیشنهاد جناب آقای فواد حسین برای تشکیل گفتوگوهای بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران و عراق که ایشان به عنوان ۶ به اضافه دو فرمودند؛ استقبال میکنیم و آمادگی داریم در این خصوص با دولت عراق همکاری کنیم.
نظر شما