به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرمآباد، آیین چهلمنبر، از رسوم دیرینه و مذهبی مردم لرستان بویژه بانوان خرم آبادی و بروجردی در عزای شهدای دشت کربلاست.
بانوان خرم آبادی، همزمان با تاسوعای حسینی از بعد از اذان صبح تا اذان مغرب این آیین سنتی را با حضور در محل های مشخص برگزار کردند.
بانوان عزادار و حاجتمند خرم آبادی این آین سنتی را پس از زیارت امامزاده زیدبن علی (ع)، خرمآباد آغاز و پای پیاده بهیاد حضرت زینب کبری(س) محله باغ دختران حرکت کردند.

بانوان عزادار در این مراسم به اختیار، روزه سکوت گرفته و چهل شمع و چهل شکلات، آبنات و یا چهل قطعه قند را به همراه داشتند و با روشن کرن هر شمع حاجات خود را زمزمه کردند.
بانوان عزادار با حضور در محله باغ دختران و سرکشی به درب منازل شهدا و روشن نمودت شمع و ارادت خود را به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا ابراز می کنند.
در این مراسم، عزاداران با حضور در منازل، حسینیهها، تکایا و مکانهای مذهبی، ضمن روشن کردن شمع، برای برآورده شدن حاجات و توفیق پیروی از مکتب اهلبیت(ع) دعا کردند.
آیین چهلمنبر از جمله سنتهای مذهبی شناختهشده در لرستان است که هر ساله در تاسوعای حسینی با استقبال گسترده مردم برگزار میشود و جلوهای از ارادت و دلبستگی مردم این استان به فرهنگ عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) به شمار میرود.

نظر شما