به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین بابایی کارنامی، امام جمعه موقت در مراسم سوگواری محرم در دفتر نماینده ولیفقیه در مازندران با تحلیل سه صحنه کلیدی از سیره اهلبیت (ع)، به تبیین اصول حیات حسینی در مواجهه با آزمونهای شخصی، اجتماعی و سیاسی پرداخت و میان عزتطلبی سیاسی و عشق به مظلومیت پیوندی عمیق برقرار کرد واظهارداشت: حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا، با وجود تشنگی شدید، با یادآوری تشنگی امام حسین (ع)، آب را ریخت و بر نفس خود پیروز شد. این هنرِ رد کردن لذت نفس در مقابل وفا است؛ عملی که در زندگی امروز ما نیز در تصمیمگیریهای مسئولانه، تحصیلی و خانوادگی جاری است.
وی همچنین با اشاره به نقش حضرت زینب (س)، ورود ایشان به مجلس یزید را «جهاد کبیر» و «شمشیر بیان» دانست و افزود: ایشان با وجود دیدن خیمههای سوخته، با صلابت وارد شدند و با شعار والله لا تمحوا ذکرنا (به خدا سوگند نام ما را محو نخواهید کرد)، در برابر تهدیدات یزید ایستادگی کردند.
حجتالاسلام باباییکارنامی در ادامه سخنانش گفت: بحث هستهای ما قابل مذاکره نیست. بر اساس مواضع مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، اگر مذاکرهای صورت گیرد، نباید بر سر حقهای بنیادین باشد. توان هستهای قدرت اصلی بازدارندگی کشور است و آمریکا یا باید این حق را به رسمیت بشناسد یا از مقوله مذاکره خارج شود.
وی با اشاره به مبانی فقهی تغییر فتوا، افزود: تغییر فتوا با تغییر مقتضیات زمان، امری کاملاً معمولی است؛ همانگونه که علامه جوادی آملی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه تأکید میکند که رفتار باید متناسب با مقتضیات زمان باشد.
امام جمعه موقت ساری همچنین بر حاکمیت ملی بر تنگه هرمز تأکید کرد و بیان داشت:تنگه هرمز طبق قوانین بینالمللی دریایی، بخشی از مرزهای آبی و خاک کشور ماست و مدیریت آن یک موضوع سرزمینی و غیرقابل مذاکره است.
وی در ادامه با تبیین مفهوم بیعت، هشدار داد: بیعت با باطل حرام است، بهویژه اگر باعث شود باطل بهعنوان یک الگو مطرح شده و مشروعیت یابد. اگر قرار بر تسلیم بود، سیدالشهدا (ع) نیز بیعت میکرد، اما ایشان با ایستادگی، درس عزتمندی دادند.
حجت الاسلام بابایی کارنامی همچنین بر نقش مردم تأکید کرد و گفت: اگر مردم همراه رهبری نباشند، کربلا به امامکشی بدل خواهد شد؛ لذا مقاومت، وظیفه همزمان رهبر و مردم است.
وی به تبیین جایگاه عاطفه در مسیر حق پرداخت و افزود: گریههای امام حسین (ع) از سر ذلت نبود، بلکه گریههایی پیامدار بود. ایشان فرمودند: نفسُ المهمومِ تسبیحٌ و نالتهُ و حزنُهُ عبادته (گریه و ناله فرد اندوهگین در عزای ما، خود تسبیح و عبادت است).
امام جمعه موقت ساری با مرور صحنههای کربلا و آخرین لحظات امام و سپردن عزیزان به خدا، گفت: امام با دیدن زنان و اطفال، با گریه فرمود: اللهم انی افسدُ عیالی و اهل بیتی فکِّلهم الیک (خدایا، زنان و فرزندانم را به تو میسپارم). این یعنی او با وجود تمام سختیها، با خدا در پیوند بود.
نظر شما