استقامت در مسیر توحید؛ درسی که باید از عاشورا گرفت

آیت الله میرباقری با بیان اینکه وادی توحید، آسان و هموار نیست و برای استقامت در این مسیر باید نگاهمان به عاشورا باشد، خاطرنشان کرد: رهبر شهید در آخرین سخنرانی خود فرمودند شما با یک ملت به‌پاخاسته روبه‌رو هستید و ملت ایران، درس‌های عاشورایی خود را به خوبی فراگرفته و محکم ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری امشب در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در حرم مطهر بانوی کرامت، با اشاره به آیات مرتبط با امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اظهار داشت: آیات مربوط به جنگ احزاب، بسیار مناسب با شرایط امروز ماست. خدای متعال وعده نداده است که بدون درگیری و سختی به پیروزی برسید؛ بلکه برعکس، وعده فرموده که برای نیل به پیروزی، با تنگناهای سخت و دشواری روبه‌رو خواهید شد.

وی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید شما قصد ورود به عالم بهشت را دارید و ورود به این عالم، همراه با سختی‌ها و ابتلائات سنگین است، افزود: داستان گذشتگان را که می‌خوانیم، می‌بینیم که دچار گرفتاری‌های بزرگ می‌شدند و چنان تزلزلی بر آنان عارض می‌گشت که به سوی پیامبر می‌آمدند و نزدیکان ایشان می‌گفتند پس یاری الهی چه زمانی فرا می‌رسد؟ و پس از آن نصرت الهی بر آنها نازل می شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه نصرت الهی پس از عبور از تنگناها حاصل می‌شود، گفت: برای دستیابی به زندگی بهشتی، باید از دل تنگناها عبور کرد و پس از آن است که زندگی بهشتی شکل می‌گیرد. علامه طباطبایی می‌فرماید مشکلات با نصرت الهی حل می‌شوند، اما بر سر راه این پیروزی، تنگناها و مشکلات فراوانی قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه بیشتر رشد کنیم، امتحانات سخت‌تری در پیش خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: منافقان گمان می‌کنند وقتی خداوند وعده پیروزی می‌دهد، یعنی قدرتی از غیب می‌آید و آنها بدون هیچ زحمتی به پیروزی می‌رسند؛ زیرا آنان به دنبال رسیدن به خدا نیستند بلکه به دنبال عیش نوش در این دنیا هستند و می‌خواهند فتوحات بدون سختی حاصل شود؛ از این‌رو، هنگام بروز مشکلات، در صداقت انبیا تردید می‌کنند، اما مؤمنان می‌دانند که راه ایمان و توحید، آکنده از ابتلا و خار و خاشاک است؛ لذا هنگام رویارویی با دشواری‌ها می‌گویند این همان وعده الهی بود و خدا و رسول راست گفتند.

میرباقری با بیان اینکه ما در مسیر ظهور قرار داریم و اگر تصور کنیم این وعده به سادگی تحقق می‌یابد، دچار اشتباه شده‌ایم، اظهار داشت: باید بدانیم این مسیر، مسیری است که با سختی‌ها پیش می‌رود، زیرا قصد داریم به عصر ظهور و بهشت برسیم و جامعه‌ای ایمانی شکل بگیرد که اوصاف مردم آن، اوصاف بهشتیان است؛ بنابراین نباید دچار توهم شویم و گمان کنیم حضرت می‌آیند و بدون تحمل رنج، به پیروزی دست خواهیم یافت.

وی تصریح کرد: قرآن می‌فرماید دسته‌ای از مؤمنان، مؤمنان خاصی هستند که به عهد خود با خدا صادقانه وفا کردند، و دسته‌ای دیگر در انتظار تحقق وعده الهی هستند تا وفا کنند و وعده خدا را تغییر نداده‌اند؛ بلکه همچون اباعبدالله (ع) و اصحابشان در سخت‌ترین میدان امتحان الهی ایستاده‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه وادی توحید، راهی آسان و هموار نیست، گفت: ما باید خود را برای ملاقات با خدا آماده کنیم و این کار آسانی نیست؛ بلکه این مسیر پر از سختی است. اگر استقامت پیامبر در این راه نبود، هیچ‌کس موحد نمی‌شد. اگر سیدالشهدا (ع) قیام عاشورا را به پا نمی‌کرد، ما توان تحمل سختی‌های این راه را نداشتیم؛ حضرت خون خود را دادند تا دست ما را بگیرند و راه را برای ما آسان‌تر کنند.

وی با اشاره به اینکه بار اسلام و توحید بر دوش پیامبر و اوصیای ایشان است، افزود: خداوند می‌فرماید از پیامبر الگو بگیرید و با او حرکت کنید و مواظب باشید که منافقان و کفار، شما را از مسیر منحرف نکنند و به دنبال خود نکشانند.

میرباقری با تأکید بر اینکه امروز نیز منافقان و کفار می‌خواهند ما را به دنبال خود بکشانند و در طرح شیطانی خود وارد کنند، گفت: اکنون در جهان اسلام می‌بینیم که جریان نفاق، خود را به کفار نزدیک کرده است و کسانی را که مقاومت می‌کنند، به ناحق متهم به تروریسم می‌کنند و آنان را غیرعادی جلوه می‌دهند.

وی با بیان اینکه برای استقامت در مسیر توحید باید نگاهمان به عاشورا باشد، خاطرنشان کرد: رهبر شهید در آخرین سخنرانی خود فرمودند شما با یک ملت به‌پاخاسته روبه‌رو هستید و ملت ایران، درس‌های عاشورایی خود را به خوبی فراگرفته و محکم ایستاده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید به مقامات نبی خدا اعتراف کنیم و تسلیم ایشان باشیم، گفت: تکلیف ما نسبت به پیامبر این است که در مسیر حرکت به سوی قله‌ها، همراه ایشان باشیم، سختی‌های این راه را تحمل کنیم و نگاهمان به نبی خدا باشد. اگر در این تکانه‌های سخت، نگاهمان به پیامبر نباشد، نمی‌توانیم عبور کنیم و در این راه باقی بمانیم.

میرباقری در پایان تأکید کرد: اصل بار بر دوش وجود مقدس امام زمان است و ما در عصر غیبت، در دل این ابتلائات سنگین، باید همراه با امام زمان گام برداریم و جان خود را فدا کنیم، این امر جز با توجه به مقامات والای امام زمان (عج) ممکن نخواهد بود و در آن صورت است که انسان تسلیم کامل می‌شود.

کد خبر 1890434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha