به گزارش خبرگزاری شبستان، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه شنبه، ۲ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آستانه عاشورا و تاسوعا هستیم که برای ملت ایران نشانه آزادی و پایداری اخلاقی است فرهنگ عاشورا فرهنگی است که در شعر ادب، و تربیت خانوادگی ما حضور داشته و نسلهای زیادی را پرورش داده است عاشورا را پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد روایت پایداری انسان در دفاع از عزت و کرامت خویش است و این پیامی است که در بزنگاههای تاریخی نیز در رفتار و فرهنگ ایرانیان نیز قابل مشاهده است.
بقایی در مورد گمانهزنیها درباره محدودیت ایران برای استفاده از داراییهای آزادشده و اینکه ایران تنها میتواند از آمریکا غلات خریداری کند، گفت: برای ما هم جالب است که هدف جنگ که قبلا اعلام کرده بودند، از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است، به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل یافته است. ما درباره اموال آزادشده هر طور که به صرفه یا به صلاح کشور و منافع ملی باشد تصمیم میگیریم.
وی افزود: درباره خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخشهایی که متولی امر هستند هر آنطور که تشخیص دهند، تصمیم میگیرند. هیچ محدودیتی وجود ندارد. مجوزهایی که درباره فروش نفت صادر شد، از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد هم بهخصوص درباره هزینهکرد از داراییهای مسدود یا محدود شده هم همینگونه است.
وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی دیروز توضیح مفصلی دادند. مهم این است که اموال مسدودشده برای استفاده آزاد ایران، هر طور که تشخیص دهد برای تامین کالاهایی که مدنظر کشور است، در دسترس است.
توانمندی دفاعی مطلقا موضوع مذاکره به هیچ طرفی نخواهد نبود
بقایی در مورد اینکه ایا موضوع دفاعی به عنوان یکی از موضوعات مذاکره بوده است گفت: توانمندی دفاعی مطلقا موضوع مذاکره نبود و موضوع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره با هیچ طرفی نخواهد بود.
برای ما مهم این است که به دارایی های به ناحق مسدود شده ایران دسترسی داشته باشیم
وی در پولهای مسدود شده ایران و خروج خبرنگاران از سالن اجلاس گفت: برای ما مهم این است که به دارایی های به ناحق مسدود شده ایران دسترسی داشته باشیم و آنچه نیاز ایران است تأمین شود و جزئیات این موضوع به آمریکا بستگی دارد که چگونه این پولها آزاد می کند. نشست ژنو در راستای پیگیری مطالبات از طرف مقابل و هرآنچه که ما را از این هدف دور کند پرهیز می کنیم و به همین دلیل نیازی به حضور خبرنگاران در سالن نبود.
برای ادامه مذاکرات باید ببینم بندهای دیگر یاداشت تفاهم به چه سرانجامی می رسد
بقایی در مورد موضوع هسته ای ایران و حساسیت آمریکا گفت: در موضوع هسته ای در کنار رفع تحریم در بازی زمانی و متن یاداشت تفاهم صحبت می شود آغاز این امر منوط به عملی شدن شروط مذاکره است که بخشی محقق و بخشی در حال تحقق است اما در اجلاس ژنو بیان مواضع آمریکا بطور کلی بود که پاسخ مقتضی دادیم و برای ادامه مذاکرات باید ببینم بندهای دیگر یاداشت تفاهم به چه سرانجامی می رسد.
کویت باید اجازه دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی بدهد
وی در مورد رفتار کویت با اتباع ایرانی گفت: متاسفانه شاهد ان هستیم که طرفهای کویتی از ایفای تعهدات خود طفره می رود، کویت باید اجازه دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی بدهد و سفارت ما پیگر وضعیت اتباع دستگیر شده است و لازم است که سریعا طرف کویتی در رفتار خود تجدید نظر کند.
سخنگوی وزارت خارجه در هدف از سفر به عمان گفت: این سفر در راستای تقویت مناسبات ایران و عمان است و موضع گیری های عمان در طی جنگ تحمیلی رمضان و سایر تنش ها مسئولانه بود، عمان نقش مهمی در جلوگیری از تنش و پیشبرد فرایندهای دیپلماتیک داشته و اقدامات آنها در کاهش تنش در جنگ های گذشته بسیار مهم بود. عمان بعنوان دولت ساحلی نقش مهمی در اداره تنگه هرمز دارد و در این سفر قرار است در مورد ادامه هماهنگی ها در تنگه هرمز و باب المندب گفتگو شود.
سفر به پاکستان در راستای توسعه روابط دوجانبه
بقایی در مورد سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر به پاکستان سفر به کشور همسایه و دوست است و نقش آنها در میانجیگری ایران و آمریکا بسیار مهم بود و مقامات پاکستانی سفرهای متعددی به ایران داشتند و سفر آنها در جهت توسعه روابط دوجانبه است که توضیحات این سفر توسط دفتر رئیس جمهور محترم اعلام می شود.
بقایی در مورد توقف حملات با لبنان و تعهد آمریکا گفت: ما با رویکرد مسئولانه و حسن نیت از همه ابزارها استفاده کردیم برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین. همانطور که خودمان تعهداتمان را اجرا میکنیم، انتظار داریم که طرف مقابل هم تعهداتش را اجرا کند.
وی افزود: طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد، دولت آمریکاست. ما تأکید کردیم «تعهد در برابر تعهد». در صورتی که طرفهای مقابل تعهداتشان را اجرا نکنند، نمیتوانند انتظار داشته باشند که ایران یکسویه به ایفای تعهدات خودش ادامه بدهد. ضمن اینکه همین سازوکاری که عرض کردم، در جریان نشست سوئیس ایجاد شد. امیدواریم که گام مؤثری باشد در راستای اجرای تعهد مندرج در بند یک یادداشت تفاهم.
پایبندی ایران به اصل اعتماد و تفاهم متقابل میان همسایگان
بقایی در مورد نشست ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما که همیشه گفتیم با کشورهای منطقه، به عنوان همسایگان دائمی، باید بتوانیم سازوکارهای مبتنی بر اعتماد و تفاهم متقابل ایجاد بکنیم، برای اطمینان از امنیت همه کشورهای منطقه. به این اصل همچنان پایبند هستیم.
بقایی گفت: قبلاً خودمان هم پیشنهاد کرده بودیم که در این راستا گفتوگو صورت بگیرد بین همه کشورهای منطقه. ما از هر ابتکاری که در راستای تقویت و تأمین امنیت دستهجمعی در منطقه باشد، بدون مداخله و حضور نیروهای نظامی بیگانه، (که نشان دادند حضورشان جز ناامنی، تفرقه و جنگ چیزی به بار نمیآورد) حمایت میکنیم. آمادهایم که در این زمینهها با همه کشورهای منطقه گفتوگو بکنیم.
در مورد موضوع هسته ای و رفع تحریم ها در بازه زمانی شصتروزه صحبت می شود
بقایی در مورد موضوع هسته ای ایران و حساسیت آمریکا گفت: موضوع هستهای، در کنار موضوع رفع تحریمها، دو موضوعی است که بر اساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی شصتروزه درباره آن صحبت شود.
وی افزود: اما باز هم متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز گفتوگو درباره این دو موضوع، منوط به اجرای بندهای مشخصی از یادداشت تفاهم است. ما در تلاش هستیم که همه این بندها، بهعنوان پیشزمینههای شروع مذاکرات، محقق شود. بخشی از آن محقق شده، بخشی در حال اجراست.
در نشست سوئیس گفتگویی در موضوع هسته ای نداشتیم
وی گفت: اما در نشستی که در سوئیس برگزار شد، بهجز بیان کلی مواضع توسط طرف آمریکایی، ما هیچ گفتوگوی جزئی درباره موضوع هستهای نداشتیم. آنها مواضع خود را بیان کردند و ما نیز پاسخ مقتضی دادیم. در رابطه با تحریمها نیز مواردی بهصورت بسیار کلی مطرح شد. لذا فکر میکنم برای شروع مذاکرات درباره این دو موضوع، باید ببینیم وضعیت اجرای تعهدات طبق یادداشت تفاهم به چه سمتوسویی میرود.
برنامه برای بازدید آژانس از تاسیسات آسیب دیده ایران نداریم
بقایی در مورد بازدید دز تاسیسات هستهای ایران توسط آژانس گفت: برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده ایران در جریان تجاوزات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم و اساساً در این زمینه شیوه نامهای وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به عنوان یک عضو پیمان منع اشاعه روال عادی خود را ادامه میدهیم و این روال عادی مشخص است.
بقایی در مورد قطعنامه چندی پیش شورای حکام علیه ایران گفت: لازم است از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند و به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند تشکر و قدردانی کنم، از برخی از کشورهای منطقه نیز بسیار گلهمند هستیم که با وجود اینکه شاهد اقدامات و جنایات آمریکایی بودند به این قطعنامه رای مثبت دادند.
بقایی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره نقشآفرینی اروپاییها در شورای امنیت در خصوص تحریمهای ایران گفت: خودکرده را تدبیر نیست؛ اروپاییها به دلیل رفتار خود در یک یا دو سال اخیر به حاشیه رفتهاند. ما نباید فراموش کنیم که در جریان داستان موسوم به «اسنپ بک»، طرفهای اروپایی هیچ ارادهای از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانهای داشتند.
وی افزود: در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، مواضع ناشایستی اتخاذ کردند. دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه قطعا باعث افزایش اعتبار و جایگاه طرفهای اروپایی نخواهد شد. اروپا اگر میخواهد در موضوعات بینالمللی نقش ایفا کند، باید رویکردهایش را تغییر داده و تصمیم بگیرد رفتاری مستقل و مسئولانه داشته باشد. با نق زدن قرار نیست جایگاه اروپا تغییر پیدا کند.
برای دفاع از منافع ملی ایران و پیشرفت اهداف کشور از هر ابزاری استفاده میکنیم
بقایی درباره ادعای ونس معاون رئیسجمهور آمریکا مبنی بر اینکه هیات ایرانی جلسه مذاکرات را پس از تهدیدات ترامپ ترک نکرد، گفت: من همیشه قول دادم روایت نگویم، بلکه واقعیت را بگویم. جلسه میان ایران، آمریکا و دو میانجی از ساعت ۳ عصر (به وقت محلی) شروع شد. حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد و قرار شد با وقفه کوتاه نیم ساعته ادامه پیدا کند. در همین زمان با اظهارات موهن و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی (رئیسجمهور آمریکا) مواجه شدیم. نشست چهارجانبه بعد از آن تشکیل نشد و بحثی که ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجیها بود.
سخنگوی تیم مذاکرهکننده ایران گفت: ما پس از تصمیم به توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم و البته برای دفاع از منافع ملی ایران و پیشرفت اهداف کشور از هر ابزاری استفاده میکنیم. مصلحت این بود که به تبادل پیام را ادامه دهیم و نتیجه آن را نیز شاهد بودید.
وی در ارتباط با زمان رفع تحریمها در مورد فروش نفت و مشتقات آن گفت: مجوز این موضوع روز گذشته توسط خزانهداری آمریکا صادر شد و از همان زمان صدور مجوز، این موضوع قابلیت اجرایی دارد.
از دریافت غرامت از کشورهای منطقه که در جنگ علیه ایران اقدام کردند
بقایی در مورد اینکه مقامات آمریکایی اذعان کردند که کشورهایی مانند اردن، کویت و... در حملات به ایران با آنها همکاری کردهاند، آیا ما به دنبال دریافت غرامت از این کشورها به خاطر مشارکتشان در این تجاوز هستیم گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم که اثبات کنیم که برخی از کشورهای منطقه از جمله کشورهایی که شما نام آن را بردید، متاسفانه در جریان این حملات نقش فعالانه داشته اند، ما از این موضوع نمیگذریم و حتما مطالبهگری و مستندسازی میکنیم.
وی ادامه داد: اینکه مقامات آمریکایی بر این موضوع صحه گذاشتهاند، مسئولیت این کشورها را چند برابر میکند، اقدام رژیم صهیونسیتی و آمریکا در حمله به ایران، اقدامی جنایتکارانه بود و هر طرفی که به نحوی به این اقدام جنایتکارانه کمک و مساعدت کرده، مسئولیت بینالمللی دارد و ما از هر فرصتی برای پیگیری این موضوع استفاده میکنیم.
بقایی درباره اظهارات اخیر فرانسه مبنی بر اینکه بدون موافقت پاریس امکان لغو تحریمهای سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد با توجه به اینکه فرانسه عضو دائم شورای امنیت است و در این زمینه نقش آفرین است، با اشاره به بیتی از مولانا گفت: این حرفها لاف در غریبی و آواز در بازار مسگری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه «برخی کشورهای اروپایی متأسفانه عادت کردهاند از یک سو خود را از روندهای بینالمللی به حاشیه برانند و از سوی دیگر درصدد تخریب و کارشکنی در هر روندی برآیند»، تصریح کرد: فکر نمیکنم این رویکردها و رفتارها زیبنده کشوری مانند فرانسه باشد. فرانسه اگر تمایل دارد به عنوان کشوری مسئولیتپذیر و دارای جایگاه در عرصه بینالمللی شناخته شود، باید در رویکردهای خود تجدیدنظر کند و به جای چنین اظهاراتی، رویکردی منطقی در قبال تحولات منطقه ما در پیش بگیرد.
بقایی همچنین با انتقاد از عملکرد کشورهای اروپایی در یک سال اخیر گفت: متأسفانه کشورهای اروپایی به همان ارزشهایی که خود را مدعی انحصاری آن میدانستند؛ از جمله حاکمیت قانون، احترام به حقوق بینالملل، اصول منشور ملل متحد و حقوق بشر، پشت پا زدهاند.
بقایی در مورد اینکه به نظر میرسد تعداد زیادی از مردم افغانستان تمایل داشته باشند که در مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب حضور پیدا کنند در همین چهارچوب وزارت خارجه و سفارت ایران در افغانستان چه تدابیری در این زمینه اندیشیدهاند؟ گفت: حتما انتظار داریم که تعداد زیاد از مردم افغانستان در این مراسم تاریخی شرکت کنند و در همین چهارچوب تدابیر لازم از سوی سفارت ایران در کابل و کنسولگریهای ایران در افغانستان اتخاذ شده است و ما از انجام هر اقدامی برای تسهیل این موضوع دریغ نمیکنیم.
بر اصل تعهد در برابر تعهد تاکید داریم
وی در مورد اینکه اگر رژیم صهیونیستی به حملات به لبنان ادامه دهد، آیا ما مکانیسم عملی و روشنی برای اینکه دیپلماسی به پایان نرسد، داریم؟ گفت: ما با رویکردی مسئولانه از تمام ابزارها برای ایفای تعهدات طرفین استفاده کردیم. طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم، دولت آمریکاست. ما بر اصل تعهد در برابر تعهد تاکید داریم. اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، نباید انتظار داشته باشد ایران یکسویه به ایفای تعهدات خود ادامه دهد. ضمن اینکه این سازوکاری که در سوئیس (درباره لبنان) ایجاد شد، امیدواریم گام موثری برای اجرای بند یک تفاهم باشد.
بقایی
آنچه دیروز صادر شد، مجوز لازم برای فروش نفت ایران، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی
درباره برداشته شدن تحریمها علیه ایران گفت: آنچه دیروز صادر شد، مجوز لازم برای فروش نفت ایران، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی همراه با همه لوازم کار است. این بدان معناست که مسائل بیمهای، حمل و نقل و بانکی باید در ضمن این مجوز رعایت شود. درباره سایر تحریمها، یکی از تعهدات آمریکا طبق یادداشت تفاهم است، قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه صحبت کنیم. تعهد آمریکا درباره رفع همه تحریمها، اعم از ثانویه و اولیه و تحریمهایی که در سطح سازمانهای بینالمللی علیه ایران وضع شده، روشن است. این موضوع قاعدتا باید در روزهای پیش رو مورد بحث قرار گیرد و امیدواریم که به نتیجه برسد.
سفر قالیباف به چین گفت: قرار است آقای قالیباف به چین سفر کند اما درباره زمان آن حتما روابط عمومی مجلس اعلام نظر خواهد کرد.
دغدغه ایران حفظ و حقوق منافع ملی مردم ایران است
بقایی درباره تحولات اخیر در مذاکرات و صلیترین نگرانی ایران گفت: دغدغه ایران حفظ و حقوق منافع ملی مردم ایران است. در این زمینه هیچ ابهامی وجود ندارد که ایران از مجرای دیپلماسی به دنبال تامین چه حقوق و منافعی است.
همراهی برخی از کشورهای منطقه با این تجاوزات را نمیتوانیم فراموش کنیم و حتماً مدنظر است
سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آینده روابط ایران با امارات اظهار کرد: حتماً آینده منطقه و روابط با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تاثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد، ما از ناحیه رفتارهای نامناسب برخی از کشورهای منطقه و همراهی آنها با متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی آسیبهای زیادی متحمل شدیم و این موضوع که در حافظه جمعی ایرانیان باقی میماند و انتظار داریم کشورهایی که در جریان این جنگ با آمریکا و رژیم اسرائیل همکاری و مشارکت کردهاند از هر فرصتی برای جبران این امر و اتفاقاتی که افتاده استفاده کنند.
بقایی خاطرنشان کرد: ما اصرار داریم که که روابط بین کشورهای منطقه باید بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری باشد، ولی از دیگر سو تجربه تلخ تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران و همراهی برخی از کشورهای منطقه با این تجاوزات را نمیتوانیم فراموش کنیم و حتماً مدنظر است.
وی درباره برنامه زمانبندی و کارگروهی برای روند آزادسازی داراییهای ایران گفت: ما کارگروهی درباره نظارت بر اجرای تعهدات طرفین داریم اما درباره موضوع خاص آزادسازی اموال ایران، ما باید بتوانیم دسترسی آزادانه به این داراییها داشته باشیم، به نحوی که بانک مرکزی ما بتواند برای خرید کالاهایی که مدنظر است، هزینه کند.
بقایی در مورد خروج نظامیان آمریکایی از منطقه طبق یادداشت تفاهم گفت: دو تعهد مشخص در متن یادداشت تفاهم وجود دارد. یکی اینکه تا ۳۰ روز پس از توافق نهایی، نیروهای نظامی آمریکا باید از منطقه پیرامونی ایران خارج شوند. این گزاره که در بند ۴ یادداشت تفاهم درج شده، باید در حین گفتوگوها، درباره جزئیات آن بحث شود. تعهد دیگر که آمریکا پذیرفته، این است که در بازه زمانی مذاکرات به هیچ عنوان به نیروهای نظامی موجود در منطقه اضافه نکند. ما در هر دو موضوع با دقت رصد و برای اجرا پیگیری میکنیم و درباره بند ۴ باید قاعدتا در حین گفتوگوها و مذاکرات آینده به جمعبندی برسیم.
ما بر اساس تجارب بسیار تلخ از رفتارهای ضدایرانی آمریکا، مسیر بسیار طولانی در پیش داریم
بقایی در مورد اینکه در صورت پایبندی آمریکا به یادداشت تفاهم، آیا میتوان در زمینه اقتصاد، روابط مبتنی بر اعتماد و شراکت با این کشور ایجاد کرد گفت: چو فردا شود، فکر فردا کنیم، ما فعلا بر اجرای تعهدات آمریکا متمرکز هستیم. ما بر اساس تجارب بسیار تلخ از رفتارهای ضدایرانی آمریکا، مسیر بسیار طولانی در پیش داریم. بنابراین ترجیح میدهیم در شرایط فعلی بر آنچه در حال حاضر موضوع اصلی است، متمرکز باشیم که توقف جنگ و اطمینان از اجرای تعهدات آمریکا طبق یادداشت تفاهم است.
دلیل دست ندادن مقامات ایرانی با مقامات آمریکایی در سوئیس
بقایی در مورد اینکه چرا مقابل دوربینها حاضر نشدید و با مقامات آمریکا در سوئیس دست ندادیدگفت: هدف ما از این سفر پیگیری اجرای تهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم وارد روندهایی شویم که صرفا میتواند اصل موضوع را تحت الشعاع قرار دهد. دلیل آن خیلی روشن بود.
بقایی در مورد اینکه سفر قریبالوقوع روبیو به امارات، کویت و بحرین، آیا این اقدام را نشانهای از تلاش واشنگتن برای ایجاد یک ساختار امنیتی در منطقه بر پایه امصای تفاهمنامه میدانیدگفت: این را باید از آمریکا و طرفهای منطقهای سؤال کرد. آنچه برای ما مهم است، این است که هرگونه سازکار امنیتی در منطقه، باید صرفاً بر مبنای تفاهم و همکاری میان کشورهای منطقه صورت بگیرد. حضور نظامی آمریکا در منطقه ثابت کرد چه آثار و بلایایی برای منطقه و کشورهای آن به همراه داشته است. ما امیدواریم کشورهای منطقه از این تجربه درس گرفته باشند. حضور نظامی آمریکا موجب تفرقه، جدایی و ناامنی در منطقه شده است و کشورهای منطقه باید این را مدنظر داشته باشند که آزموده را آزمودن خطاست.
نظر شما