به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ظهر عاشورا در بیرجند تنها زمان عزاداری و سوگواری نبود؛ ساعتی بود که هزاران دلداده اهلبیت(ع) در میدان مرکزی عزاداری استان، درس بزرگ کربلا را در عمل مرور کردند.
از نخستین دقایق نزدیک شدن به اذان ظهر، حرکت دستههای عزاداری آرامآرام جای خود را به آماده شدن برای اقامه نماز داد. خیل عزاداران که از ساعات اولیه روز در آیینهای سوگواری شرکت کرده بودند، در محل قتلگاه بهشت متقین بیرجند گرد هم آمدند تا نماز ظهر و عصر عاشورا را اقامه کنند.
گرمای هوا و تابش آفتاب نتوانست از حضور مردم بکاهد. پیر و جوان، زن و مرد، در حالی که لباسهای سیاه عزا بر تن داشتند، در صفوف فشرده نماز ایستادند و صحنهای از ایمان، ارادت و وفاداری به مکتب حسینی را رقم زدند.
نماز ظهر و عصر عاشورا به امامت آیتالله سید علیرضا عبادی، نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، اقامه شد. همزمان با طنین اذان، فضای میدان مرکزی عزاداری رنگ و بویی متفاوت گرفت و جمعیت عزادار با اقتدا به امام جماعت، یاد نماز تاریخی سیدالشهدا(ع) را زنده کردند.
در کربلا نیز امام حسین(ع) در حساسترین و دشوارترین لحظات نبرد، نماز را به عنوان نماد بندگی و اتصال به خداوند برپا داشت و امروز نیز عزاداران حسینی با تأسی از آن حماسه جاودان، اهمیت این فریضه الهی را به نمایش گذاشتند.
حضور گسترده هیئات مذهبی، خانوادههای معظم شهدا، مسئولان و اقشار مختلف مردم در این آیین عبادی، جلوهای از وحدت و همدلی جامعه حسینی را به تصویر کشید. در لحظات اقامه نماز، نوای تکبیر و ذکر الهی در فضای قتلگاه طنینانداز شد و اشک و دعا در کنار حماسه و شعور عاشورایی، فضای مراسم را معنویتر کرد.
نماز ظهر عاشورا در بیرجند هر ساله یکی از شاخصترین جلوههای عزاداری مردم این دیار به شمار میرود؛ آیینی که یادآور این حقیقت است که نهضت عاشورا تنها روایت سوگ و مصیبت نیست، بلکه مکتبی برای اقامه دین، پاسداری از ارزشهای الهی و حفظ پیوند میان حماسه و عبادت است.
نظر شما