نامزدی کتاب «من شهید نیستم» در بیست‌وسومین جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت

کتاب «من شهید نیستم» نوشته اعظم پشت‌مشهدی، از تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان در بیست‌وسومین دوره جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت در بخش خاطره در جمع نامزدهای نهایی این رویداد ملی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، کتاب «من شهید نیستم» به قلم اعظم پشت‌مشهدی در بخش خاطره بیست‌وسومین دوره جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت، از میان ۳۹۱ اثر ارسالی، موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی این رویداد فرهنگی شد.

این اثر، روایت خاطرات و زندگی جانباز شیمیایی محمد میری از نیروهای یگان دریایی سپاه است که فرآیند جمع‌آوری، مصاحبه و تدوین آن بیش از هفت سال به طول انجامیده است. 

کتاب با نگاهی جزئی‌نگر، بخشی از ناگفته‌های جنگ دریایی، عملیات‌های جنوب کشور و زندگی رزمندگان هرمزگانی در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند.

کتاب «من شهید نیستم» در ۵۰۴ صفحه و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و هم‌اکنون به چاپ سوم رسیده است. 

این اثر از تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان به شمار می‌رود.

 محمد میری متولد بندرعباس است که از نوجوانی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشته و در عملیات‌هایی همچون والفجر ۸، بدر، کربلای ۳ و کربلای ۴ شرکت کرده است. 

بخشی از روایت کتاب نیز به حضور او در جنگ نفتکش‌ها و امدادرسانی پس از حادثه حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای ایرباس پرواز ۶۵۵ اختصاص دارد. 

بیست‌وسومین دوره جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت با هدف شناسایی و معرفی آثار برتر حوزه ادبیات پایداری و مقاومت روز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه 1405برگزار شد.

کد خبر 1883104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    عالی بود
  • سميه IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    عالي ، عالي ، عالي هرچي از خوبيه اين كتاب بگم كم گفتم😍👌🏻
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۹
      1 0
      🙏
  • جایزه بهترین کتاب سال IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    سلام بهترین کتاب به عنوان جایزه بهترین کتاب سال
  • فواد مصدق IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    کتاب بسیار عالی و کامل از تمام تجربه هایی که یک انسان میتونه درس بگیره و تمام چالش های زندگی با جزعیات
  • محسن IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    به‌نظر من از آن دست آثاری است که بیشتر از شعار، روی تجربه‌ی زیسته تکیه می‌کند؛ و همین نقطه‌ی قوت اصلی‌اش است لحن صادق و بی‌تعارف: نویسنده تلاش نمی‌کند خودش را قهرمانِ بی‌نقص نشان بدهد. ترس، تردید، خستگی و حتی دل‌زدگی‌ها را هم می‌گوید و همین باعث باورپذیری می‌شود. انسان‌محور بودن روایت: کتاب بیشتر درباره‌ی «آدم‌ها»ست تا «حادثه‌ها». جنگ یا مجروحیت پس‌زمینه است، نه هدف اصلی. ساده‌نویسی مؤثر: زبان پیچیده یا ادبی‌نمایی ندارد و برای مخاطب عام هم راحت خوانده می‌شود. نگاه متفاوت به مفهوم شهادت: عنوان کتاب هم همین را فریاد می‌زند؛ اینکه زنده ماندن با درد، محدودیت و خاطره‌ها، خودش نوعی مبارزه‌ی سخت است.
  • ناصر صادقی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    بهترین کتابی است که تاکنون مطالعه کرده ام خاطراتی کامل و جامع برای جوانان و نسل جوان
  • Mostafa IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    بسیار عالی 👍
  • میری IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    2 0
    کتاب بسیار جامد وعالی است سرگذشت رزمنده دلاور حاج محمد میری .
  • خالد رحمانی (محسن) IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    «من شهید نیستم» حاصل تلاشی ستودنی و صبورانه است که نشان می‌دهد نویسنده با دقت، تعهد و عشق، سال‌ها برای ثبت حقیقتی ارزشمند وقت صرف کرده است. خانم پشت‌مشهدی که از نزدیک می شناسم و آثار دیگر ایشان در معرفی دوستان شهیدم خوانده ام، با نگاهی جزئی‌نگر و روایت‌محور، بخشی کمتر شنیده‌شده از دفاع مقدس، به‌ویژه جنگ‌های دریایی و رشادت‌های رزمندگان گمنام هرمزگانی را به شکلی ماندگار ثبت کرده است. راه‌یابی این اثر به مرحله نهایی جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس در میان صدها اثر، گواه کیفیت پژوهش، روایت‌پردازی دقیق و اثرگذاری آن است. بی‌تردید این کتاب نه‌تنها ادای دینی به مجاهدت‌های جانبازان است، بلکه گامی مهم در حفظ حافظه تاریخی و انتقال فرهنگ ایثار به نسل‌های آینده محسوب می‌شود. برای نویسنده پرتلاش این اثر آرزوی توفیق و استمرار در خلق آثار ارزشمند دیگر دارم.
  • فرکیش IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    کتابی سرشارازتنوع وزیبائیها وخلق ادبیات شیرین آمیخته شادی وتلخی ورنج وصداقت درگفتار نشانه های بارز یک رزمنده است
  • M IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    کتابی بی نظیر و روایت های غم انگیز وشیرین دوران دفاع مقدس در کتاب *من شهید نیستم*
  • h. f. p IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    سلام وبا عرض احترام با شناختی که من از شخصیت از خود گذشته وروحیه مردم داری این برادر عزیزم دارم کاملا مصداق این حرف شهید سلیمانی کع میفرماید باید شهید باشی، تاشهید شوی. هستند. ومن مطمئن هستم آیشان به آرزوی دیرین خود خواهد رسید. انشاالله دست مارا هم بگیرن
  • رسول علیمحمدی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    این کتاب بهترین کتاب درباره دفاع مقدس هستش و بهترین کتاب هست که تا بحال خونده ام
  • عبدالرسول درشته IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    درود بر محمد میری و همرزمانش
  • محمد مصدق IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    به نطر من که دو بار آن کتاب رو خواندم لیاقت و شایستگی جایزه بهترین کتاب سال را دارد.
  • مهدی قاسمی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    خیلی عالی بودخداوندسلامتی به همه رزمندگان اسلام عنایت کنه
  • حسین شمس الدین سعید IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    سلام عالی بود حاج محمد عزیز
  • محمد IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۶
    1 0
    یکی از بهترین کتاب هایی هست که خوندم حتما شماهم مطالعه کنید
  • سعید احمدنژاد IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۶
    1 0
    درود بر جناب میری عزیز ، ان شااله در پناه خدا سلامت باشید
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۶
    1 0
    کتاب عالی برای کسانی به جنگ و زندگینامه شهدا و ایثارگران علاقه دارند.
  • سیدعبدالرضا حسینی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۶
    1 0
    کتاب من شهید نیستم بسیار عالی است. من این کتاب را بیش از دوبار مطالعه کرده ام. این کتاب خاطرات شهید زنده حاج محمد میری می‌باشد که با جانفشانی های خالصانه خود تا شهادت پیش رفته است. این کتاب زندگی سخت و مشکلات متعدد خانوادگی و شرح دلاوری های یک رزمنده با اخلاص دفاع مقدس را با قلم شیوای و روان خانم اعظم پشت مشهدی به گونه ای بیان می‌کند ، که خواننده کتاب، خود را در همه ی وقایع آن روزگار حس میکند به طوری که با شدائد و مصائب آن اندوهگین و حتی گریان میشود و با خوشی ها و پیروزی های آن شهید زنده، مسرور میشود و گویا با آن شهید زنده زندگی می‌کند همچنین تجارب ارزنده ی این رزمنده ی دفاع مقدس در جبهه و نبرد با دشمن و دفاع از دین و وطن در سخت ترین شرایط ضمن نقل تجارب و اوضاع و احوال آن روزگار، به نسل جدید، نکات آموزنده ی بسیار ارزشمندی دارد. .برای تسهیل انتقال این میراث گرانبها به نسل‌های آینده ، پیشنهاد می‌کنم که براساس این کتاب ، فیلم ، سریال و پویانمایی تهیه و از صدا و سیما پخش شود. توفیقات شما و حاج آقا میری و نویسنده محترم را از خداوند متعال خواستارم.با احترام و تشکر سیدعبدالرضا حسینی ۱۴۰۵/۲/۲۶
  • احمد احمدی رزمنده ۸ سال دفاع مقدس IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    خاطرات دفاع مقدس من شهید نیستم مورد توجه اینجانب قرار گرفت از خلیج‌فارس فارس تا اروند روایتی که انگار دوباره برای من زنده شد
  • داریوش غلام پور IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    کاملا مطالب کتاب واقعی کسانی که در ان شرایط قرار داشته اند این کتاب و خاطرات برایشان ملموس‌تر است توفيق همگان را از خداوند متعال خواهانم
  • مرتضی ذاکری IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    خیلی خوب بود
  • مهدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    یکی از بهترینها کتاب دفاع است وبا خواندش احساس عرور کردم که چنین جوانان با آن سن کم از این آب خاک دفاع کردن
  • محمدجواد طاهریان FR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    درود خدمت شما من این کتابو خوندم بسیار بسیار جذاب و عالی خاطرات و رشادت های مردانه رزمنده عزیز محمد میری از بندرعباس ارزش خوندن داره من که توصیه میکنم یکبار هم که شده بخونین
  • محمدامین جعفری IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    خداقووت حاج محمدمیری
  • محمدامین جعفری IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    خداقووت حاج محمدمیری
  • روح الله بازماندگان IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۷
    1 0
    عالی