استان تهران در صنایع دستی در دوران کنونی همانند اصفهان دوره صفوی است

کتاب «هنر دست تهران» کتابی پژوهشی ترویجی است که در آن ۱۷۰ رشته صنایع دستی در استان تهران شناسایی و معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب «هنر دست تهران» را «احسان میراب زاده» با موضوع صنایع دستی استان تهران نوشته است. در این کتاب تلاش شده در ۳۱۲ صفحه تعداد ۱۷۰ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برای نمایش تولیدات ۱۵۱ هنرمند فعال صنایع‌دستی استان تهران معرفی شود؛ در واقع کتاب «هنر دست تهران» به مرکزیت تهران در صنایع دستی در دوران کنونی اختصاص دارد.

استان تهران در صنایع دستی در دوران کنونی همانند اصفهان دوره صفوی است

 در معرفی کتاب «هنر دست تهران» آمده است: «صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، قصه گو و روایتگر تایخ کهن و فرهنگ غنی ایران هستند. نقش مایه ای بر یک کوزه سفالین، تکه چوبی منبت کاری شده، پارچه ای سوزن دوزی شده،گبه بافته شده در یک کوچ، شکارگاهی روی کاغذ و صدها نوع شی کاربردی یا تزئینی دیگر، هر کدام روایتگر خرده فرهنگی دیرپا در گوشه ای از سرزمین ایران هستند؛ خرده فرهنگ هایی که از فراز صدها و گاه هزاران سال، نسل به نسل منتقل شده و هنرمند با تلفیق هنر و فن و احساسات خویش، آن را هر بار از نو بازآفرینی می کند و این تکرار، کهنگی ندارد بلکه سراسر زایش است و روایتگر زندگی در میان مردمان این کهن دیار. «که ایران چو باغی است خرم بهار» این گونه است که هر شی و یا اثر هنری، قصه ای را که برای صده ها و بلکه هزاره ها مکرر در مکرر خوانده شده، باز هم در فرم و طرح و نقش مایه ای اصیل اما متناسب با زمانه هنرمندش در گوشمان روایت می کند و بهترین قصه گو برنده است».

استان تهران در صنایع دستی در دوران کنونی همانند اصفهان دوره صفوی است

«احسان میراب زاده» در پاسخ به این سئوال که استان تهران در حوزه صنایع دستی کمتر شناخته شده است، دلیل پرداختن شما به این موضوع در کتاب «هنر دست تهران» چه بود؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: کارکرد کنونی تهران همان کارکرد اصفهان در دوران صفویه است؛ یعنی پایتخت بودن و مرکزیت منجر به این می شود که هنرمندان صنایع دستی در تهران نسبت به گسترش کارگاه های خود اقدام کنند؛ به همین دلیل ما در بررسی های خود به این نتیجه رسیدیم که از ۲۰۰ رشته صنایع دستی حدود ۱۷۰ تا در تهران وجود  دارد؛ بر همین اساس  بر مبنای کارگاه های گروهی و انفرادی شناسایی آنها را کردیم. این امر با مشورت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان و بهره گرفتن از دو تن از اساتید برجسته صنایع دستی آقای شهرام حمیدی و  خانم شهین ابراهیم زاده پزشکی میسر شد. همچنین با توجه به عام بودن مخاطبان به سراغ عکاسی آثار هنرمندان خوب استان رفتیم. این استان حدود ۱۵ هزار هنرمند در این عرصه دارد. رویکرد ما در این کتاب معرفی رشته های صنایع دستی بود وگرنه معرفی هنرمندان این عرصه مستلزم یک کار بسیار سنگین است.

این نویسنده و پژوهشگر صنایع دستی اظهار کرد: کتاب «هنر دست تهران» به معرفی استان تهران به عنوان یکی از استان های فعال در عرصه صنایع دستی کمک خواهد کرد؛ چرا که در این استان هم حدود ۱۷۰ رشته صنایع دستی شناسایی شده و ۳۰ درصد صادرات کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد شما در تولید کتاب «هنر دست تهران»  پژوهشی بوده است؟ گفت:  هدف ما از تولید و انتشار این کتاب بیشتر پژوهشی و ترویجی بود.

کد خبر 1768316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha