گذری بر زندگینامه واقف کتابخانه حکیم در تهران

آیت الله سید محمدتقی حکیم، زاده سال ۱۳۰۵شمسی در شهر شوشتر و نواده حاج سید علی شوشتری، عارف بزرگ و مصاحب و وصی شیخ مرتضی انصاری شوشتری (عالم بزرگ و فقیه شیعه) است که سال ۱۳۷۵ با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتاب‌های چاپی، ۱۲۰ جلد از کتاب‌های چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتاب‌های خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تعداد ۲۶۶ عکس و مجموعه بزرگ اسنادی از مجموعه کتابخانه آیت الله سید محمد تقی حکیم به مرکز اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی وارد شد که طبقه بندی آن در کنار ذکر وقایعی از شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه، سیر زندگی این عالم را بیان کرده است.
عکس های این مجموعه محدوده زمانی سال های ۱۳۷۸-۱۳۱۸ شمسی را در بر دارد که قدیمی ترین آن متعلق به سال ۱۳۱۸ شمسی  است که در آن آیت الله سید محمد تقی حکیم در دوران نوجوانی به همراه فرزندان سید علی سلامی در شوشتر دیده می شوند.
از دیگر عکس های مهم این مجموعه تصویر مراسم کلنگ زنی مدرسه حجتیه قم در سال ۱۳۲۶ شمسی است که در این عکس آیت الله سید محمد حجت کوه کمری به همراه تعدادی از علما و روحانیان به نام آن زمان  در این مراسم  شرکت داشتند.
دوران نوجوانی ،جوانی و میان سالی و پیری آیت الله سید محمد تقی حکیم مرضیه حکیم همسر ایشان و خاندان وابسته، تصاویر سفر ایشان به کشورهای آلمان ،فرانسه و سوئیس و شهرهای ژنو ،برلن و مونیخ و ...در سال ۱۳۵۳، عکس های متفرقه با موضوعات مختلف همچون اقامه نماز جماعت توسط محمدعلی رجایی، عکس رهبران حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ برخی از موضوعات تصاویری است که در مجموعه اهدایی به چشم می خورد.
در بخش اسناد نیز که محدوده تاریخی این مجموعه، از اواخر دوره قاجاریه تا زمان درگذشت ایشان را شامل می شود، مجموعه ای بالغ بر یکهزار و دویست و شانزده پوشه سند است که فرآیند آماده سازی و عنوان دهی و فهرست نویسی آن به اتمام رسیده است.
سفرنامه های سوریه، لبنان، فلسطین، شرح حال علمای شوشتر، دست نوشته های علمی وی، مدارک تحصیلی، مکاتبات و جزوات درسی ایشان در دانشکده الهیات تهران، ارتباط وی با حوزه های علمیه، جمعیت خوزستانیهای مقیم تهران، دعوت شدگان به دین اسلام توسط وی، رفع اختلافات و رسیدگی به شکایات، نظارت بر موقوفات حمام، تکیه حصار بوعلی، شرکت تعاونی حصار بوعلی، شرکت در همایش ها و سمینارهای علمی، مکاتبات وی به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامی نیاوران، مکاتبات وی با بنیادهای انقلابی،سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، بنیاد نهج البلاغه وسازمان تبلیغات اسلامی و اسناد و مکاتبات مالی و اداری کتابخانه وقفی وی از جمله شاخص ترین اسنادی است که در این مجموعه موجود است.

آیت‌الله سید محمدتقی حکیم، تحصیلات علوم شرعی را در اهواز نزد شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آل‌طیب، در نجف اشرف محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم آل‌طیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی، شیخ ابوالقاسم آشتیانی گذرانید. محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد.
آیت الله حکیم از معتمدان و شخصیت‌های تأثیرگذار در منطقه حصار بوعلی نیاوران تهران بوده و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های اداری و اجتماعی آن منطقه صاحب نظر و در حل اختلافات فعال و نقش به سزایی داشته و مورد وثوق قشر علمی و مذهبی نیز بوده است.
از ایشان بیش از ۲۰ عنوان کتاب منتشر شده که از جمله آن می توان به  کتاب‌هایی همچون  «الهام از گفتار علی علیه‌السلام»،  «قرآن از زبان قرآن»، «درسهایی از مکتب امام صادق(ع)»، «حقوق زن در دین اسلام» اشاره کرد.
این عالم ربانی در روز چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ چشم از جهان فرو بست و درآستان مقدس امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد.

کد خبر 1763516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha