فصلی جدید برای شنیدن ناگفته‌های مسجدی

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با راه‌اندازی مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور (همراه‌مسجد) فصل جدید تعامل مردم با خانه‌های خدا، بیان دغدغه‌ها و گلایه‌ها و پیشنهادات آنها و حتی جذب کمک‌های خیرانه را گشوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مدت‌ها بود که اهل مسجد دغدغه‌مند این بودند تا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلاتی که در مساجد با آنها روبرو هستند، در اختیار آنها قرار بگیرد، پای صحبت‌شان بنشینند و این صحبت را به گوش آنها که باید، برسانند؛ دغدغه‌ای که نهایتا ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای رفع آن آستین همت بالا زد و با راه‌اندازی مرکز ارتباطات مردمی مساجد با عنوان «همراه‌مسجد» و اختصاص شماره تماس ۰۲۱۸۹۴۰ به آن، در رفعش تلاش کرد. مرکزی که همزمان با ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲، سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و رسما کار خود را آغاز کرد.

شبستان - افتتاح مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با حضور وزیر فرهنگ

با گذشت دو ماه از افتتاح این مرکز، به ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور محل استقرار این مرکز رفتیم تا از نزدیک در جریان کار آن قرار بگیریم؛ به همین مناسبت نیز گفت وگویی با «حمید مشمول»، سرپرست این مرکز داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

«حمید مشمول» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه، مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور، کار خود را از اواسط بهمن سال ۱۴۰۲ به صورت آزمایشی آغاز کرد، گفت: پس از دوره آزمایشی این مرکز از ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ (مصادف با سالروز تاسیس کانون‌های مساجد کشور) به صورت رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

سرپرست مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور افزود: طی بیش از دو ماهی که از افتتاح رسمی این مرکز می گذرد، بیش از چهار هزار تماس با ما گرفته شده که در بسیاری از موارد مشکلات به صورت مشاوره‌ای و ارائه راهکار حل شده است. 

وی گفت: ۵۵۰ تماس با قابلیت ثبت و پیگیری داشتیم که در موضوعاتی همچون شکایت از امام جماعت، هیأت امنا، فعالیت های عمرانی و... بوده است، همه این موارد در بخش ارتباط‌ با مخاطبان ثبت و به محض ثبت، کد پیگیری برای مخاطب ارسال شده است؛ همزمان نیز این موارد از سوی کارشناسان‌ مرکز پیگیری می شود. 

فصل جدیدی برای شنیدن ناگفته‌های مسجدی

مشمول تصریح کرد: تماس هایی که مربوط به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است معمولاً ظرف ۲۴ ساعت پیگیری و پاسخ داده می‌شد اما تماس‌های مرتبط با دستگاه‌هایی نظیر سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و... با توجه به ارتباط و ارائه و پیگیری زمانبر است. 

وی ادامه داد: البته تمام درخواست‌های تا آخر فروردین ماه ثبت شده طی مکاتبه رسمی به ثبت رسیده است و پیگیر نتیجه آنها از سازمان‌ها و نهادهای مربوط هستیم، همچنین از ۵۵۰ درخواست ثبت  شده قریب به ۲۵۰ مورد پیگیری شده و باقی نیازمند به پیگیری مجدد است.

مشمول افزود: تماس ها صرفاً جنبه شکایت و انتقاد ندارند بلکه بعضا مربطو به تقدیر و تشکر از طرح و برنامه ها می شوند؛ در واقع همراه‌مسجد فرصتی را ایجاد کرده که اهالی مسجد هر حرف و سخنی درباره مسجد دارند اعم از تقدیر، انتقاد و گلایه و ... را بیان کنند و پیگری مطالباتشان شوند.

وی با اشاره به اقبال مسئولان دستگاه ها و نهادها از این مرکز تماس مسجدی، بیان کرد: این مرکز در همین مدت کوتاه فعالیت، میزبان بازدیدهای مختلفی از سوی مسوولان بوده که از جمله آنها می توان به بازدید رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و... اشاره کرد.

فصل جدیدی برای شنیدن ناگفته‌های مسجدی

سرپرست مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با بیان اینکه در حال حاضر این مرکز ۳ کارشناس دارد، تصریح کرد: در دوره آزمایشی مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور، یک ماه دوره آموزشی برای کارشناسان برگزار و سپس دوره رسمی فعالیت هایشان آغاز شد و لذا کاملا با کیفیت کار آشنا بودند؛ از جمله نوع مواجهه و گفتگو با مخاطب و همچنین ارائه راهنمایی‌های لازم به تماس گیرندگان، از سوی دیگر در مورد سایر دستگاه‌ها، کد مخاطب ثبت می کنیم و کد پیگیری به آنها می دهیم.

مشمول در ادامه گفت: بنای ما این است که پیگیری‌ها را مخاطب به وسیله کد پیگیری و کد ملی داده‌شده به مرکز دنبال و جواب مطالباتشد را در سامانه دریافت کند، ما به دنبال آن هستیم که مخاطبان به زودی از سامانه ۰۲۱۸۹۴۰ جواب مطالبات خود را هم دریافت کنند، البته تا زمانی که این سامانه راه بیفتد ارتباط دو سویه مخاطب و کارشناس در جریان است. 

وی افزود: کارشناسان مرکز هرچند وقت یکبار موارد نیازمند پیگیری را، بررسی می‌کنند البته از آنجایی که سامانه ارتباطات با مخاطبان فعلا به شکل دستی طراحی شده کارشناس مرکز  مطالبه مخاطب را از نماینده سازمان معرفی‌شده، جویا می شود. 

مشمول با اشاره به برخی موضوعاتی که مردم در تماس با همراه‌مسجد به عنوان دغدغه و گلایه مطرح می کنند؛ ابراز کرد: از سراسر کشور تماس و پیگیری داریم و در همین مدت توانسته‌ایم به برخی اختلافات و مشکلات سروسامان دهیم مثل درباره مسجدی در استان البرز تماسی داشتیم و کارشناسان بعد از ۲۰ روز پیگیری مداوم توانستند مشکل را حل کردند و امام جماعت در مسجد مستقر و قرار شد اگر مشکلات ادامه یافت دادستانی و امام جمعه استان تصمیمات لازم را در مورد مسجد اتخاذ کنند.

فصل جدیدی برای شنیدن ناگفته‌های مسجدی


مشمول تصریح کرد: علاوه بر تهران، شکایت های مختلفی از استان های اصفهان، کرمان و... داشتیم، در اصفهان مسجدی با قدمت حدود ۳۰۰ سال داریم که بنابر برخی ادعاها میراث فرهنگی استان رسیدگی لازم را نسبت به آن ندارد و مسجد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، بعضا تماس‌گیرندگان در مورد تجهیزات و امکانات مسجد هم شکایاتی دارند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد ساعات پاسخگویی مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور، ابراز کرد: مرکز از ۷ صبح تا ساعت ۱۶:۳۰ فعال است و پس از آن هم صندوق صوتی مرکز فعال و همه تماس‌ها ضبط و روز بعد توسط کارشناسان پیگیری می شود. 

مشمول گفت: روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تماس در مرکز ثبت می شود، در این بین استان تهران با اختلاف بالاترین میزان ثبت شکایت از سوی مخاطبان را دارد اما در همه این شرایط ارتباط دوسویه و خوبی شکل گرفته است.

فصل جدیدی برای شنیدن ناگفته‌های مسجدی

وی با بیان تماس ها با مرکز صرفا برای انتقاد و شکایت نیست، گفت: در همین مدت کوتاه خیرانی با مرکز همراه‌مسجد تماس داشته و برای کمک به ساخت و ساز و بازسازی و تجهیز مساجد اعلام آمادگی کرده اند. بنابراین اگر خیرین می‌خواهند به مساجد کم برخوردار کمک کنند یا وجوهات خود را به مسجد بدهند موارد متعددی از مساجد هستند که نیاز به کمک دارند؛ حتی برخی خیرین تماس گرفتند و گفتند می خواهم به مساجد استان خودمان کمک کنیم که همه به استان ارجاع داده شده تا صحت و سقم ماجرا بررسی و بعد وارد مراحل بعدی شود.

گفتنی است: مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور (همراه مسجد) با شماره ۰۲۱۸۹۴۰آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات و مشکلات مساجد از سراسر کشور است.
 

کد خبر 1763245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha