۱۰ کشور اروپایی با بیشترین جمعیت مسلمان تا سال ۲۰۲۰

قاره اروپا پس از آسیا و آفریقا سومین قاره ای است که اسلام وارد آن شده است. اگرچه اسلام تاریخ عمیقی و دیرینه در این قاره دارد، اما چندین مقاله نشان می دهد که درصد مسلمانان در اروپا پایین‌تر از قاره های دیگر است .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « tempo»، قاره اروپا پس از آسیا و آفریقا سومین قاره ای است که اسلام وارد آن شده است. اگرچه اسلام تاریخ عمیقی و دیرینه در این قاره دارد، اما چندین مقاله نشان می دهد که درصد مسلمانان در اروپا پایین‌تر از قاره های دیگر است .

آخرین آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قاره اروپا ساکن بوده اند.

مجله بین المللی علوم و توسعه محیط زیست با انتشار گزارشی نام ۱۰ کشور اول اروپایی که تعداد مسلمانان در آنها بیشتر از سایر کشورهای اروپایی تا سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است را منتشر کرده که در زیر به آنها اشاره شده است.

فهرست کشورهای اروپایی با بیشترین جمعیت مسلمان:

۱. روسیه

تعداد مسلمانان ساکن روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۳ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۴۶۸ نفر تخمین زده شده است. با این حال، این رقم تنها حدود ۱۰.۱۴ درصد از کل جمعیت روسیه برآورده شده که به ۱۳۴ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۱۸۳ هزار در آن زمان بود. افزایش جمعیت مسلمانان در روسیه در دو دهه متوالی یعنی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ رخ داده است.

۲. فرانسه

فرانسه در سال ۲۰۲۰ جمعیت مسلمانان را شش میلیون و ۶۳۵ هزار و ۳۲۷ نفر تخمین زده است که این رقم معادل ۱۰ درصد از کل جمعیت ۶۶ میلیونی و ۳۵۳ هزار و ۲۷۰ نفری فرانسه است. اکثریت مسلمانان فرانسه اهل سنت هستند، اما گروه‌هایی از شیعیان هم در این کشور زندگی می‌کنند.

۳. آلمان

آلمان دارای چهار میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۲۴ مسلمان است که  این عدد حدود ۵.۲۲ درصد از کل جمعیت ۸۲ میلیون و ۳۸ هزار و ۷۷۴ نفری در سال ۲۰۲۰ است. شهرهایی مانند برلین، هامبورگ و کلن مراکز زندگی و فرهنگ اسلامی در آلمان هستند.

۴. آلبانی

جمعیت مسلمان آلبانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر دو میلیون و ۶۰۵ هزار و ۷۵۹ هزار  مسلمان است. این تعداد حدود ۷۹.۵۹ درصد از جمعیت آلبانی که سه میلیون و ۲۷۲ هزار و ۹۷۹ نفر در آن زمان بودند را تشکیل می‌دهد.

۵. انگلستان

بریتانیا با  دو میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۲۴ نفر در سال ۲۰۲۰ یکی از کشورهای اروپایی با بیشترین جمعیت مسلمان است. با این حال، این رقم تنها حدود ۴ درصد از کل جمعیت  ۶۵ میلیونی و ۴۳ هزار و ۹۲ نفری    بریتانیا است. جامعه اسلامی در بریتانیا عمدتا از جنوب آسیا، شبه جزیره عربستان، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و شام هستند.

۶. کوزوو

اسلام رایج ترین دین در کوزوو است. در مجموع  دو میلیون و ۲۲۳ هزار و ۶۲۱ نفر  نفر یا حدود ۹۳.۵۲ درصد از کل جمعیت این کشور که دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۶۹۶ نفر است را  در سال ۲۰۲۰ تشکیل داده است.اکثریت مسلمانان کوزوو از آلبانی، بوسنی، گورانی و ترکیه هستند.

۷. بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۴۴ ساکن مسلمان داشت. این تعداد حدود ۴۳.۸ درصد از جمعیت  چهار میلیونی و ۲۹۰ هزار و ۹۶۸ هزار نفری این کشور در سال ۲۰۲۰ بود. اعتقاد بر این است که تمدن ترکیه به دلیل پیوندهایش با امپراتوری عثمانی بر توسعه اسلام در بوسنی و هرزگوین تاثیر زیادی گذاشته است.

۸. ایتالیا

ایتالیا در سال ۲۰۲۰ جمعیت تعداد یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۳۱   مسلمان را ثبت کرد که معادل ۲.۱ درصد از کل جمعیت این کشور که ۶۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۰۵ نفر بود را تشکیل می‌داد. تاریخ اسلام در ایتالیا در قرن نهم در جریان جنگ های توسعه ای که توسط کشورهای شمال آفریقا انجام شد، آغاز شد.

۹. اسپانیا

کل جمعیت اسپانیایی که به اسلام پایبند هستند یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۷۲ نفر تخمین زده شد که این تعداد حدود ۲.۶ درصد از حمعیت ۵۱ میلیونی و ۲۲ هزار و ۷۷۷ نفری  اسپانیا در سال ۲۰۲۰ است. بیشتر مسلمانان اسپانیا از مراکش، پاکستان، بنگلادش، سنگال و الجزایر هستند. آنها در بسیاری از مناطق صنعتی مانند اندلس، کاتالونیا، مادرید و والنسیا ساکن هستند.

۱۰. هلند

هلند هم در فهرست کشورهای اروپایی با بیشترین جمعیت مسلمان یعنی یک میلیون و ۱۰ هزار و ۷۲۱ نفر در سال ۲۰۲۰  قرار دارد که این تعداد معادل ۵.۸ درصد از کل جمعیت ۱۷ میلیونی و ۴۲۶  هزاری و ۲۱۹  نفری در آن سال  است. جامعه اسلامی هلند در آمستردام، لاهه، روتردام و اوترخت متمرکز شده است.

کد خبر 1762875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha