مرمت پل زمانخان چهارمحال و بختیاری تسریع شود

ضرغامی برضرورت تسریع در مرمت و بازسازی پل تاریخی زمانخان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال و بختیاری، سید عزت‌الله ضرغامی در بازدید از پل تاریخی زمانخان شهرستان سامان افزود: پل زمانخان یک پل قدیمی است و نگهداری و مرمت دائمی آن نیاز است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: باید هرچه زودتر کار مشاور در مرمت پل زمانخان را ببینیم و عملیات نوسازی سریع‌تر انجام گیرد.

وی همچنین در این دیدار با تعدادی از مسافران و گردشگران مستقر در مجموعه تفریحی تاریخی پل زمانخان گفت‌وگو و نحوه خدمات رسانی و امکانات این مجموعه را از گردشگران جویا شد.

طی سال‌های اخیر پایه‌های میانی پُل تاریخی سامان تَرک برداشت و همین موضوع سبب شد تا برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی، مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان برای مرمت اصولی و حفاظت از آن در دستور کار قرار گیرد.

 پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام "زمانخان" بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.

کد خبر 1762624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha