زن در «الگوی سوم» محور خانواده و اجتماع است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بانوی مسلمان در عین حال که اولویت اول آن تربیت نسل آینده است و بتواند در کنار حفظ کانون گرم خانواده، تربیت نسل آینده و همسر داری مسئولیت های اجتماعی خودش را انجام دهد و این تعبیر الگوی سوم زن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، دهه کرامت فرصت مناسبی برای مرور ارزش های معنوی، بازخوانی دیدگاه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ارتباط با سبک زندگی اسلامی و قرآنی است.

دهه کرامت از روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برابر با اول ذ القعده به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، شروع خواهد شد و در ادامه با مناسبت‌های روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برابر با پنجم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرات امامزادگان (ع)، همچنین روز چهار شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه برابر با ششم ذی القعده روز بزرگداشت مقام حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و در پایان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه برابر با یازدهم ذی القعده سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) به پایان خواهد رسید.

در ادامه برای تبیین دهه کرامت با حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز به گفت‌وگو نشستیم.

شبستان- بفرمایید از ظرفیت دهه کرامت چگونه می‌توانیم برای تبیین و ترویج الگوی سوم زن استفاده کنیم؟

از ابتدای ماه ذی القعده تا ۱۰ ام ذی القعده چند سالی است که در کشور ایران به نام دهه کرامت در نظر گرفته شده است و این به اینصورت است که شروع آن با میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و پایان آن میلاد خجسته امام رضا (ع) است و در این فاصله ده روز برنامه و جشن های بسیار خوبی در سراسر کشور مخصوصا در حرم های مطهر رضوی و حضرت معصومه (س) و احمد بن موسی در شاهچراغ برگزار می شود و  این ایام مانند بقیه مناسبت های مذهبی بهترین فرصت برای بازبینی نسبت به برنامه های فرهنگی، معنوی و تربیتی است که در جامعه برای بانوان در حال انجام است و مخصوصا در ولادت حضرت معصومه (س) که به نام روز دختر نامگذاری شده است.

آنچه آنگونه که در کتاب ها آمده است بدین صورت است که برای حضرت معصومه (س) شرایط ازدواج فراهم نشد و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفتند به همین خاطر میلاد ایشان روز دختر نامگذاری شده است. و این روز از این جهت اهمیت دارد که بتوانیم در سطح جهان و کشورهای اسلامی و ایران بانوی مسلمانی که در عین حال اولویت اول آن تربیت نسل آینده است و بتواند در کنار حفظ کانون گرم خانواده، تربیت نسل آینده  و همسر داری مسئولیت های اجتماعی خودش را انجام دهد و این  تعبیر الگوی سوم زن است.

الگوی سوم زن به این معنی بانوان مسلمان نه اینکه فقط به کانون خانه و خانواده اهمیت دهند و از اجتماع جدا شود و  نه اینکه خانواده را فدای مسئولیت های اجتماعی خودشان بکنند بلکه الگوی سوم وجود دارد و ما اگر زندگی پربار حضرت معصومه (س) را مطالعه بکنیم می توانیم از حیات ایشان برای زنان و دختران امروز خودمان الگو بگیریم.

وقتی به جامعه خودمان و بشریت امت اسلامی نگاه می کنیم اگر یک بانوی مسلمان بتواند در  اجتماع به گونه ای ظاهر شو د و فعالیت کند که او به عنوان یک انسان در جامعه مطرح باشد و اینکه یک انسانی در کنار انسان دیگر همچون مرد اهدافی  مثل تعالی جامعه، پیشرفت جامعه، اخلاق، معنویت و انسانیت در جامعه  و برای رسیدن به این قله های تعالی هر دو تلاش می کنند و جدا از اینکه زن یا مرد باشند بلکه انسان بودن مهم است. نکته دیگر وقتی می گویم فاطمه معصومه(س) بدین معنی که ایشان به اندازه ای خویشتن دار بودند که لقب معصومه بهشون داده شده و  این یعنی کسی که کاملا مراقب رفتارها و سخنانش است و بانوان جامعه ما اگر بتوانند خویشتن داری و مراقبت از خودشان بکنند و فعالیت های صحیح و براساس آموزه های دینی انجام دهند می توانند به فضای اجتماعی جامعه کمک خواهند کرد.

شبستان؛ اسامی و عناوین دهه کرامت مثل«حضرت معصومه (س) بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب» چقد می تواند در تبیین و ترویج الگوی سوم زن موثر باشد؟

اسامی همچون دختر جوان و معنویت، دختر جوان و اخلاق، دختر جوان و تشکیل خانواده، دختر جوان و خویشتن داری، دختر جوان و روحیه انقلابی، دختر جوان و حفظ متانت و وقار اجتماعی، دختر جوان و کسب توانمندی ها برای زندگی در آینده بهتر و چنین محورهایی می تواند محورهای عمومی باشد و مسئولین فرهنگی  می توانند با فضاسازی، گفتمان سازی‌ها و با زبان هنر مثل فیلم، شعر، تئاتر، نقاشی، بیان در فضای مجازی، در مدارس، آموزشگاه‌های علمی، مساجد و در همه جا نشان دهند که چنین ظرفیت‌هایی در دهه کرامت وجود دارد و می‌توان با نامگذاری، گفتمان‌سازی و الگوسازی کم کم جلب مشارکت دختران جوان را داشته باشیم و آنچه اهمیت دارد اثربخشی برنامه‌ها است و باید برنامه‌ریزی ها و برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که بازخورد و اثر مثبتی هم داشته باشد.

بنده از مسئولین که برنامه ریزی می کنند درخواست دارم در این ایام حتما از ظرفیت بانوان و دختران جوان و فردی که سنی ازش گذشته و مخاطرات جوانی را رفع کرده و خطرات امروز این جامعه را درک می کند استفاده کنند. و همجنین از خود بانوان باید برای ظرفیت سازی استفاده کنند و نباید به‌صورت اداری برنامه ریزی کنیم مگر اموری که خدا و ائمه فرمان داده باشد و  با بیانی که بگوییم که خدا خیرخواه ما است و خیر و سعادت ما را مدنظر دارد.

شبستان؛ ویژگی دختران شایسته در آموزه های دینی، سبک زندگی فاطمی رضوی چیست؟

باید عرض کنم که وقتی حضرت فاطمه معصومه(س) را مطرح می کنیم در واقع در ردیف  حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) را بحث می‌کنیم و البته حضرت فاطمه(س) واقعا حجت الهی هستند و  ما اگر مطالعه‌ایی به زندگی مادران ائمه(ع) توجه داشته باشیم اولا باید با اسامی، زندگینامه و فعالیت های آن ها آشنا شویم و اینکه چگونه این مادران با عنایت الهی توانستند فردی را به‌عنوان امام  تربیت کنند و تحویل جامعه دهند. مثلا بررسی کنیم که ببینیم نرجس خاتون مادر امام زمان (عح) چه بانویی بوده و چه ویژگی داشته است؟

در این راستا  پنج ویژگی را به عنوان مثال مطرح می کنم که می تواند مهم باشد  اولین مورد همان الگوی سوم زن است که یک دختر بتواند در درجه اول به گونه ایی خودش را تربیت کند که بتواند یک خانه را به نحو عالی اداره کند و در کنار همسرداری و فرزند داری به عنوان  مدیر داخلی خانواده  مهارت‌هایی را کسب کند و می توان گفت بیشتر این خصوصیات را در دوران  مجردی کسب می‌کنند و در زمان ازدواج آن را عملیانی کنند.

مورد دوم اینکه عین یک چتری که پوشش می دهد و ما را می‌تواند حفظ کند دائما باید خودش در پرتو تعالیم پیامبر(ص) و قرآن قرار دهد و به گونه ای نیست که قرآن می خوانیم و مرور می کنیم باید در کنار آن مسائلی همچون آداب مهمان‌داری، پوشش و فرزندداری را آموخت و باید با معارف دین آشنا باشیم و در لحظات زندگی از آن  استفاده کنیم. مورد سوم هم اینکه در کشور ما انقلاب شده و عده زیادی شهید شدند و الان هم گاهی شهید می شوند و مردم کشور ما روحیه انقلابی، استکبار ستیزی، حماسه و روحیه شهادت پروری دارند و این را دختران هم باید در خودشان داشته باشند و در خانواده ایی که در آن زندگی می‌کنند هم حفظ و هم تقویت کنند و در جامعه ما یک روحیه انقلابی وجود دارد که  مقام معظم رهبری، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) نیز به عنوان پرچم دار این روحیه مطرح هستند.

نکته چهارم هم اینکه ما امروزه در جامعه خودمان در مواردی دارای آفت هستیم و جایگاه خانواده کم رنگ می‌شود ولی به این موضوع باید نگاه متفاوتی داشته باشیم و حتی تعدادی خانم ها خانه دار  بودن را خودشان انتخاب می کنند و خانه دار بودن یک ارزش است و این خانه داری به موضوع بحران جمعیت یوست می خورد و در این راستا نباید به یک فرزند اکتفا کنند و ما تربیت فرزند و خانه دار بودن را به عنوان ارزش مطرح کنیم  و اگه دولت جمهوری اسلامی دو کار انجام دهد یکی اینکه برای بانوان خانه دار ماهانه تعیین کنند می‌تواند این موضوع پشتوانه‌ایی برای این بانوان باشد و اینکه برای بانوان شاغل تعریف کنند که یک دوم زمان کار کافی است ولی سرماه حقوق کامل دریافت کنند و اگر این موضوعات تقویت شود بانوان می توانند الگوی زن سوم را عملی کنند.

نکته پنجم و آخر اینکه ما الان در مرحله ایی از زندگی هستیم که  عده ایی به علت ارتباطات اجتماعی، فضای مجازی و رفت و آمد کشورهای خارجی سبک زندگی ما به سبک زندگی غربی متمایل کرده و دختر جوان ما باید دغدغه را داشته باشد که در کنار دیگر اقشار بتواند سبک زندگی علوی، رضوی، اسلامی، فاطمی و زینبی را داشته باشد و این موضوع را به عنوان الگو قرار دهند.

کد خبر 1762529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha