دولت صادق الوعد خواهیم بود/ به عهد خود با مردم وفاداریم

آیت الله رئیسی، عملیات وعده صادق را موجب غرور ملی و جلوه بسیار روشن عقلانیت انقلابی دانست و تاکید کرد: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول تلویزیون به صورت زنده درباره آخرین اقدامات و دستاوردهای دولت و نیز تحولات و رخدادهای داخلی و خارجی با مردم گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، ضمن تبریک دهه کرامت و روز دختر، در پاسخ به سوالی درباره عملیات «وعده صادق» و آثار آن در ابعاد داخلی و بین‌المللی گفت: ابعاد این عملیات باید در نشست‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ این عملیات احساس غرور ملی بود و در کشور ما از نقاط عطف اجماع‌ساز بود و همگان این کار را ستودند.

حمله به سفارت ایران بیانگر استیصال رژیم صهیونیستی 

آیت الله رئیسی افزود: پیشنیه‌ این عملیات، جنایات و نسل‌کشی است که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شده و غزه تابلویی است که جلوه‌ مقاومت در آن نمایان است و هم صفحه ظلمانی است که اوج بی‌رحمی، جنایت و کودک‌کشی مشخص است. پیروز این میدان از نظر همه صاحب‌نظران سیاسی در دنیا، مردم فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی و حامیان او شکست‌خورده‌ این میدان هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز می‌بینید که وقتی حماس با انعطاف آتش‌بس را می‌پذیرد، باز رژیم صهیونیستی به کودک‌کشی ادامه می‌دهد و این شرمی برای حامیان این رژیم است. یکی از جلوه‌های این استیصال، مورد هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق بود و رهبر معظم انقلاب وعده دادند که این رژیم باید تنبیه شود که محقق شد.

رئیس جمهور با اشاره به رویکرد سیاست خارجی ایران در حمایت از مستضعفان و ظلم ستیزی، تصریح کرد: عملیات وعده صادق جلوه‌ روشنی از عقلانیت انقلابی و همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه است.

ایران قوی می‌تواند گزینه‌ نظامی را از روی میز حذف کند/رونق اقتصادی از جلوه‌های عقلانیت انقلابی

وی با تاکید بر اینکه عملیات وعده صادق نشان داد که ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد و گزینه‌ نظامی را از روی میز حذف کند، خاطرنشان کرد: باید با قدرت حاضر شد و این عقلانیت می‌تواند در همه عرصه‌ها کار را به‌پیش ببرد. ما گفتمان عقلانیت انقلابی را در مقابل دیپلماسی التماسی داریم و می‌بینیم که کار با این گفتمان به‌پیش می‌رود.

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به آمارهای مرگ و میر کرونا در اواخر دولت سابق گفت: در آغاز دولت سیزدهم با مشکل کرونا مواجه بودیم به طوریکه روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می شدند. اقدام دولت در واکسیناسیون، عضویت در شانگهای و بریکس و عملیات وعده‌ صادق، جلوه‌ای از این گفتمان بود و با همین نگاه رونق اقتصادی رخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد ولی دیدیم که با اقتدار، سایه جنگ از کشور کنار رفته و با اتکال به خدا و اعتماد به نفس می‌توان بسیاری از کارها را در کشور به‌پیش برد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ان شاء الله یکی از جلوه‌های این عقلانیت انقلابی، رونق اقتصادی در کشور خواهد بود.

ساخت ۴ میلیون مسکن نیاز امروز کشور 

وی با اشاره به ساخت مسکن در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن نیاز کشور است. از طرفی قانون جهش تولید مسکن، ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال را برای دولت تکلیف کرده است و برمبنای همین نیاز بر تلاش برای رفع مشکل مسکن تأکید کرده‌ام.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اگر در سال‌های گذشته شاهد تولید مسکن برای رفع نیاز مردم بودیم، امروز مردم در این بخش با مشکل مواجه نبودند، گفت: درصورتیکه اقدامات لازم در مسکن روستایی، مسکن شهری، نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن در زمان خودش انجام می‌شد و سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد امروز این مشکلات را نداشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به ساخت حدود ۲۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال، تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نشده است لذا این کمبود در کشور احساس می‌شود. بنابراین ما عملی کردن این وعده را در کشور آغاز کرده‌ایم و شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن هستیم؛ ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از ۲۶۰ هزار مسکن روستایی تحویل شده است.

کسری بودجه و رشد نقدینگی از عوامل تورم زا/سعی کرده‌ایم علل تورم را کنترل کنیم

آیت الله رئیسی در بخش دیگر با بیان اینکه کسری بودجه،  اولین عامل تورم است، خاطرنشان کرد: باید علل تورم زا را از بین برد تا تورم کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت با تورم ۵۹ و ۶۰ درصد مواجه شدیم و دولت تلاش کرد کسری بودجه نداشته باشد، افزود: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سعی کردیم ۴۸۰ همت کسری بودجه را نه با استقراض از بانک ملی یا چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد درآمد پشت سر بگذاریم که اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ هم منابع و مصارف ما همخوانی داشت در سال ۱۴۰۲ هم به همین ترتیب؛ از مجلس هم خواستیم که در لوایح بودجه سنواتی، هزینه‌های دولت را افزایش ندهند چون موجب کسری بودجه و سپس تورم می شود.

وی عامل دیگر تورم را  رشد نقدینگی ذکر کرد و افزود: زمانیکه دولت را تحویل گرفتیم هدف گذاری کردیم تا رشد نقدینگی را کاهش دهیم و امروز این شاخص در کانال ۲۳ درصد است این چیزی بود که خیل‌ ها آن را باور نمی کردند و همه به این موفقیت دولت معترفند.

آیت الله رئیسی، ناترازی بانکها و اضافه برداشت از بانک‌مرکزی را از دیگر دلایل تورم برشمرد و گفت: چند موسسه ای که انضباط مالی نداشتند و اضافه برداشت کرده بودند در سال گذشته منحل شد و چند موسسه دیگر هم‌ وجود دارد که اگر منضبط نشوند نسبت به آنها اقدام خواهیم کرد.

روزانه از وضعیت کالاها و سفره مردم، کسب اطلاع می‌کنم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزانه از وضعیت کالاها و سفره و معیشت مردم اطلاع کسب می‌کنم و نسبت به این موضع حساسیت دارم، خاطرنشان کرد: تورم به کانال ۳۰ درصد رفته وکاهشی شده است و باید اقدامات دولت به کاهش تورم بیانجامد.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای فقرزدایی توضیح داد: اقداماتی که انجام شده در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند بوده است مثلا آب، برق و گاز و سلامت برای این خانواده ها، رایگان باشد. 

آیت الله رئیسی با اشاره به توانمندسازی مددجویان تحت پوشش دستگاه های حمایتی، گفت: اخیرا جشنی گرفته شد که ۱۰ هزار مددجو به خاطر توانمندسازی از پوشش کمیته امداد خارج شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شده اند، افزود: برای اولین بار است که پشت نوبت کمیته امداد و بهزیستی نداریم و کسی آماده ورود به مجموعه نهادهای حمایتی نیست که این خبر خوبی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: در وزارت رفاه سامانه‌ای فعال شده که به جای اینکه افراد نیازمند به نهادهای حمایتی مراجعه کنند، این دستگاه ها به آنها مراجعه می‌کنند و تحت پوشش قرار می‌دهند.

تلاش دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام برای بازنشستگان و کارمندان گفت: تلاش می کنیم تا بازنشستگان بتوانند در وضعیت تورمی زندگی آنها با فشار کمتری ادامه یابد و تأثیراتی هم داشته است. دولت به مشکلات اقتصادی واقف است و تمام تلاشش کاهش آنهاست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه عدالت شاید بعد از توحید امری باشد که تا این حد در دین ما مورد تأکید قرار نگرفته است، افزود: امیرالمومنین(ع) فرمودند مأموریت من اجرای عدالت است؛ اگر عدالت نباشد این جایگاه برای علی (ع) ارزشی ندارد.

رئیس جمهور گفت: برای اجرای عدالت باید تلاش کنیم؛ اولین بودجه ای که تقدیم شد، قرار بر توزیع آن براساس آمایش سرزمینی بود تا ببینیم کدام منطقه برخوردار و کدام منطقه محروم است.

 ایجاد انضباط و مقابله با سوداگری رویکرد دولت

آیت الله رئیسی با بیان اینکه زنجیره تامین، تولید تا مصرف باید کنترل شود، گفت: نمی‌گویم که دولت این کنترل را اعمال کند بلکه اتحادیه‌ها، اصناف و اقشار و مردم می‌توانند حضور پیدا کنند و ایفای نقش کنند. در حوزه مسکن، نظام بخشی به بنگاه‌های معامله مسکن بسیار اهمیت داشت که در دولت سیزدهم و با همکاری خود بنگاه‌ها انجام شد. بنای دولت این است که ضمن ایجاد انضباط، با سوداگری و تخلف برخورد کند؛ البته بخشی به عهده دستگاه قضاست که آنها نیز کمک می‌کنند.  

ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر عدالت از جایی رخت بربندد فساد آنجا رخنه می‌کند، خاطرنشان کرد: از ابتدا اعلام‌کردیم که ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم و در این زمینه اقداماتی انجام دادیم. ایجاد شفافیت را نه در سخن بلکه در عمل رقم زدیم، معتقدیم دولت ما باید دولت عمل و اجرا باشد.  

وی با بیان اینکه تراز مالی ۲هزار شرکت را در منظر عمومی قرار دادیم و شفاف اعلام‌ کردیم، گفت: صدور مجوزها به نحوی پیش رفت که اکنون قریب به یک میلیون و ۶۰۰ مجوز صادر شده است. بخش قابل توجه بیش از ۹۰ درصد سامانه تجارت اجرا شده است. این سامانه‌ها از فساد جلوگیری خواهد کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ابربدهکاران بانکی که قبلا به صورت پنهانی بود را علنی اعلام کردیم، گفت: اقدامات انجام شده در این دولت در جهت شفاف‌سازی گام‌های خوبی به شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب درباره تعداد کتابخانه‌های کشور گفت: کتابخانه‌های زیادی در مناطق غیربرخوردار ایجاد شده است. سال گذشته در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب یک میلیون و ۶۰۰ هزار کتاب به روستاها ارسال کردیم امسال هم این کار می‌کنیم.  

ایجاد نشاط اجتماعی در دولت سیزدهم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه موضوع نشاط اجتماعی یکی از جلوه‌های خوبی است، افزود: در جهت افزایش نشاط اجتماعی ۲۵ میلیون نفر در سال گذشته در رویدادهای فرهنگی چون نمایشگاه قرآن، نمایشگاه های فرهنگی، سینماها و ...حضور داشتند. وقتی ۹ میلیون زائر امام رضا(ع) در یک سال داریم، جلوه ای از روحیه و نشاط مردم است در عین حال مردم مشکل هم دارند و دولت خود را موظف می‌داند مسائل مختلف جامعه را حل کند.

رئیس‌جمهور گفت: آمار سفرها جلوه نشاط اجتماعی است دولت برای افزایش نشاط اجتماعی به خصوص برای جوانان باید گام های بیشتری بردارد.

بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند/دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد

آیت‌الله رئیسی گفت: برای اولین بار پس از ۴۵ سال به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد ماموریت داده شد و که بتواند با اختیارات اصل ۲۷ قانون اساسی عمل کند. قریب به ۱۰۰ نفر از مسئولان که احساس ناکارآمدی نسبت به عملکرد آنها وجود داشت، جابجا شدند. این به غیر از کاری است که دستگاه‌های نظارتی انجام می‌دهند بلکه در نهاد ریاست جمهوری دنبال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارتباط از سوی مردم با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برقرار شده است، گفت: امروز دولت خود مدعی است؛ گشت ارشاد مدیران که قول داده است را امروز عملیاتی کرده‌ است. آنها هم حضور پیدا می‌کنند، هم تذکر می‌دهند و در جایی که لازم است افراد را تغییر می‌دهند.  دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد. من از حزب، گروه خاص و یا جریان خاصی نیستم.  دولت ما، ارتباطات ما و مدیران ما از مردم هستند.

حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه زنان‌ کشور ما در طول تاریخ نسبت به عفت، حجاب و حجاب پایبند بوده‌اند و این پایبندی همواره زبانزد بوده، خاطرنشان کرد: مساله حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است و قانون در این زمینه صراحت دارد. ممکن است افرادی باشند که نسبت به جهات شرعی آن تقید را نداشته باشند اما در کشور قانون حاکم است و همه باید به آن پایبند باشند و قانون مداری اصلی است که مورد توجه همگان قرار دارد.

دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پایبندی زنان و دختران نسبت به عفاف و حجاب ریشه در اعتقادات و باورهای آنان دارد، تاکید کرد: معتقدیم دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه ماست و مردم اجازه نخواهند داد دشمن به این هدف خود دست یابد. افرادی با یک برنامه ریزی به دنبال هنجار شکنی هستند ضوابط قانونی در این زمینه روشن است. امروز با فضایی که در جامعه وجود دارد توجه به حیا و عفاف بیش از پیش  مورد توجه است. دولت وظیفه قانونی خود را در این زمینه باید انجام دهد.

کد خبر 1762220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha